2123
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

2 763 Inlägg
8 september 2010
#181
740_mannen skrev:
TurbOla skrev:
Martin i NordicR har en V70R -00, och de finns ju bara som automat.

därefter.

där e du väl lite ute och cyklar finns ju i Manuell också tongue

Är han ju inte, 99-00 fanns v70R bara med automatare, det var bara 98 som fanns med manuell låda!

Volvo - For Life

Volvo Nörd
85 Inlägg
8 september 2010
#182
aha okej fel av mig ibland e d man själv som e ute me cykeln ;P

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

629 Inlägg
8 september 2010
#183
Vad är grejen med att bry sig? En del vill köra manuell, andra gillar automat, en del bryr sig inte...
Senast redigerat av Oxygen (8 september 2010)


2 982 Inlägg
8 september 2010
#184
Oxygen skrev:
Vad är grejen med att bry sig? En del vill köra manuell, andra gillar automat, en del bryr sig inte...

vissa har lite för mycket fritid,
man kan skapa hur många trådar som helst fan. ex. vad är grejen med xenon, vad är grejen med exrtalampor, vad är grejen med dubbat vs odubbat. men men.


346 Inlägg
11 september 2010
#185
Nya automatlådor är ju kanonfina. Kan inte jämföras med dom som fanns för tio år sen. Hoppas nästa bil blir en automat!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

263 Inlägg
11 september 2010
#186
AcesHigh666 skrev:
Sen är det en del som kör argumentet att lådorna växlar sakta också, toyota lådan som sitter i min bil är nog från runt slutet av 80 eller början av 90 talet. En 4 petad "raggomat"helt enkelt, och jag tyckte att den växlade lite sakta i början.

Men så svalde jag stoltheten och "låtsades" lol att jag körde manuellt och frikoppla och växla i luften tongue
Och ärlig talat så är det riktigt snabba växlingar min låda gör, skulle man alltid växlat så snabbt med en manuell så hade man med största sannolikhet pajjat något efter ett tag wink

Detta är ett tips till er som har möjlighet att testa en automat, dem känns slöare i växlingarna... men det är bara för att man själv inte gör något.

WORD! Visst kan man växla snabbare än en automat när man kört fort, men chansen är då mycket större att man råkar missa och pajjar något mm..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 september 2010
#187
Ett tips för dom som inte kört/åkt automatare.
Kör/åk en automatare där det gör ont i rygen när den verkligen SMÄLLER i växlarna!
Där har du hur en växling skall göras smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

689 Inlägg
12 september 2010
#188
Vi kan ta min bil som jämförelse då. Volvo S60R Awd -04a.
Manuell 0-100km/h 5,7 sek Automat 0-100km/h 7,2sek. Hur går det till då automatlådan växlar så mycket snabbare? Vad jag kan se så går bilen sämre med automatlåda

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 september 2010
#189
n_andersson skrev:
Vi kan ta min bil som jämförelse då. Volvo S60R Awd -04a.
Manuell 0-100km/h 5,7 sek Automat 0-100km/h 7,2sek. Hur går det till då automatlådan växlar så mycket snabbare? Vad jag kan se så går bilen sämre med automatlåda

Hur snabbt sliter du i spaken när du ska köra på 5,7 sek??? och många sånna repor klarar bilen innan du sliter sönder något???

Automater är mer trögdrivna ja, och dem snor effekt ja. Men har man bra med effekt så är automat inte någon jätte nackdel. Det blir lättare att få bra starter, du kan inte missa växlar.

Alla snabba dragracing bilar brukar ha automat, så det kan inte vara helkasst eller hur? wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

414 Inlägg
12 september 2010
#190
n_andersson skrev:
Vi kan ta min bil som jämförelse då. Volvo S60R Awd -04a.
Manuell 0-100km/h 5,7 sek Automat 0-100km/h 7,2sek. Hur går det till då automatlådan växlar så mycket snabbare? Vad jag kan se så går bilen sämre med automatlåda

En annan jämförelse kan ju vara bmw 530d.

Manuell= 0-100 på 6.3sec
Automat= 0-100 på 6.2sec


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 september 2010
#191
n_andersson skrev:
Vi kan ta min bil som jämförelse då. Volvo S60R Awd -04a.
Manuell 0-100km/h 5,7 sek Automat 0-100km/h 7,2sek. Hur går det till då automatlådan växlar så mycket snabbare? Vad jag kan se så går bilen sämre med automatlåda

Volvo gör värdelösa automatlådor?

Seriöst.
En automat låda.

Du kan göra allt med den som en manuell fast du har bara inte en koppling.
Vi säger nu att vi kör dragracing (där automat har övertaget).
En bil med manuell låda varvar låt oss säga 5000rpm i starten.

Så tar vi en automat.
Som alla vet så växlar automater snabbare.
Och med en turbin med hög stall speed så blir det nå problems att varva 5000rpm i starten (normala bilar har ej såna turbiner).
Eller så kör vi en automatlåda med transbrake.

Det vi har då är en bil som kan varva exakt lika mycket i starten och växlar mycket snabbare. Vilket går fortast?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 september 2010
#192
Thunderbird88 skrev:
Volvo gör värdelösa automatlådor?

Volvo köper sina automatlådor från Aisin, samma tillverkare som bl.a. Saab köper sina automatlådor från.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 september 2010
#193
Automaten i en S60R är ju stenålders teknik om du jämför med dagens dubbelkopplingslådor! Som funnits i flera år hos VAG/BMW osv men har volvo fått ut sin powershift på marknaden än?...

Four rings to rule them all!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 september 2010
#194
Danne_gg skrev:
Automaten i en S60R är ju stenålders teknik om du jämför med dagens dubbelkopplingslådor! Som funnits i flera år hos VAG/BMW osv men har volvo fått ut sin powershift på marknaden än?...

Automaten i en S60R är väl inte äldre teknikmässigt jämfört med någon annan automatlåda med samma utformning, av samma årsmodell?

Klart det finns dubbelkopplingslådor, men av någon anledning säljs vanliga automatlådor fortfarande i stor omfattning...?

Toyota använde samma automatlåda till Supran som Volvo hade i 960n, t.ex.

Den köpte de båda från Aisin.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 september 2010
#195
TurbOla skrev:
Danne_gg skrev:
Automaten i en S60R är ju stenålders teknik om du jämför med dagens dubbelkopplingslådor! Som funnits i flera år hos VAG/BMW osv men har volvo fått ut sin powershift på marknaden än?...

Automaten i en S60R är väl inte äldre teknikmässigt jämfört med någon annan automatlåda med samma utformning, av samma årsmodell?

Klart det finns dubbelkopplingslådor, men av någon anledning säljs vanliga automatlådor fortfarande i stor omfattning...?

Toyota använde samma automatlåda till Supran som Volvo hade i 960n, t.ex.

Den köpte de båda från Aisin.

Nu vare väll så att jag jämförde med DAGENS lådor. och S60R lådan skulle nog få ganska jävla me tokspö i effektivitet mot Audis S-tronic / Tip tronic! Om man tex tittar på hur mycke S60R tappade 0-100 med auto lådan. Men när den kom var den säkert schyst:)

Four rings to rule them all!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 september 2010
#196
Danne_gg skrev:
Nu vare väll så att jag jämförde med DAGENS lådor. och S60R lådan skulle nog få ganska jävla me tokspö i effektivitet mot Audis S-tronic / Tip tronic! Om man tex tittar på hur mycke S60R tappade 0-100 med auto lådan. Men när den kom var den säkert schyst:)

Du jämför med en växellåda som är 6 år gammal.
Det imponerar inte på mig. wink

Toyota, Audi, Volkswagen använder samma växellådor, precis som Saab, så du har räknat ut dem också då alltså.

Fortfarande så används dubbelkopplingslådorna i väldigt begränsad utsträckning, varför?
Om de nu är så mycket bättre? Vilket jag då inte säger att de inte är, men det har inte kommit någon direkt explosion av DSG-lådor...


Anledningen till att S60Ren tappar en sekund mellan manuell och automat, beror väl på flera faktorer, automatlådan har begränsat vridmoment, lägre på de första växlarna dessutom skulle jag tro, effektförlust i convertern som i alla konventionella automatlådor och högre vikt (En automatlåda väger väl närmare det dubbla jämfört med en manuell?).
Senast redigerat av TurbOla (12 september 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 september 2010
#197
TurbOla skrev:
Danne_gg skrev:
Nu vare väll så att jag jämförde med DAGENS lådor. och S60R lådan skulle nog få ganska jävla me tokspö i effektivitet mot Audis S-tronic / Tip tronic! Om man tex tittar på hur mycke S60R tappade 0-100 med auto lådan. Men när den kom var den säkert schyst:)

Du jämför med en växellåda som är 6 år gammal.
Det imponerar inte på mig. wink

Toyota, Audi, Volkswagen använder samma växellådor, precis som Saab, så du har räknat ut dem också då alltså.

Fortfarande så används dubbelkopplingslådorna i väldigt begränsad utsträckning, varför?
Om de nu är så mycket bättre?


Anledningen till att S60Ren tappar en sekund mellan manuell och automat, beror väl på flera faktorer, automatlådan har begränsat vridmoment, lägre på de första växlarna dessutom skulle jag tro, effektförlust i convertern som i alla konventionella automatlådor och högre vikt (En automatlåda väger väl närmare det dubbla jämfört med en manuell?).

Det är väll en ganska kvalificerad gissning att dubbelkopplingslådorna kostar en satans massa mer? Har för mig att en DSG låda kostar över 60papp. Och VAG gruppen använder väll Getrag lådor för det mesta, precis som BMW... Men vad resten använder har jag inte en blekaste om. Och att dubbelkopplingslådor är överlägsna ser jag som en självklarhet... Men det kanske bara jag som vill ha lika lite effektförlust som en manuell låda och växlingstider på typ en sådär 20-40ms?

Four rings to rule them all!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 september 2010
#198
Danne_gg skrev:
Det är väll en ganska kvalificerad gissning att dubbelkopplingslådorna kostar en satans massa mer? Har för mig att en DSG låda kostar över 60papp. Och VAG gruppen använder väll Getrag lådor för det mesta, precis som BMW... Men vad resten använder har jag inte en blekaste om. Och att dubbelkopplingslådor är överlägsna ser jag som en självklarhet... Men det kanske bara jag som vill ha lika lite effektförlust som en manuell låda och växlingstider på typ en sådär 20-40ms?

De manuella lådorna kommer nog från Getrag skulle jag tro, Volvo köper ju sina också från Getrag.

Jag säger ju inte att dubbelkopplingslådorna inte är bra, men om de är så dyra förstår jag varför folk väljer bort dem, vet att VW-lådorna inte tycker om trim, precis som vanliga automatlådor, t.ex.
Plus högre inköpspris, gör nog att många tvekar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
12 september 2010
#199
TurbOla skrev:
Danne_gg skrev:
Det är väll en ganska kvalificerad gissning att dubbelkopplingslådorna kostar en satans massa mer? Har för mig att en DSG låda kostar över 60papp. Och VAG gruppen använder väll Getrag lådor för det mesta, precis som BMW... Men vad resten använder har jag inte en blekaste om. Och att dubbelkopplingslådor är överlägsna ser jag som en självklarhet... Men det kanske bara jag som vill ha lika lite effektförlust som en manuell låda och växlingstider på typ en sådär 20-40ms?

De manuella lådorna kommer nog från Getrag skulle jag tro, Volvo köper ju sina också från Getrag.

Jag säger ju inte att dubbelkopplingslådorna inte är bra, men om de är så dyra förstår jag varför folk väljer bort dem, vet att VW-lådorna inte tycker om trim, precis som vanliga automatlådor, t.ex.
Plus högre inköpspris, gör nog att många tvekar.

Inter tycker om inte tycker om... Kolla på alla golf GTI 30ed som går med bra me mos under huven:P Med DSG lådor:P

Four rings to rule them all!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 september 2010
#200
Danne_gg skrev:
Inter tycker om inte tycker om... Kolla på alla golf GTI 30ed som går med bra me mos under huven:P Med DSG lådor:P

Läste en lång tråd här på Garaget om en kille som ville trimma sin Golf med DSG-låda men blev avrådd pga att lådan inte klarar särskilt mycket mer effekt än original, även av trimföretaget.
Små marginaler tydligen.

Det är nog dock snart ett år sen, så mycket kan ju ha hänt sen dess.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök