Varför har vi bla, elhissar, servostyrning, centrallås, fjärrkontroll till TV, tvättmaskin osv, jo för att människan är lat av naturen.
Är så mkt bekvämare att köra (åka som en del kanske anser) "traditionell automatbil" och det är en uppsjö människor i manuella bilar som trots att dom kört i många år inte lärt sig hantera en koppling eller möta med gasen vid växling utan bara släpper upp och studsar iväg eller bränner lamellerna.
När åkte du senast med någon som växlar ryckfritt?
Oftast vill "traditionella automatlådor" ha några droppar mera bränsle än motsvarande manuell bil men har man inte råd med den merkostnaden bör man nog se över sin ekonomi för då är den antagligen för tajt och ett bilägande kanske inte alls är att rekommendera.
En automat är i princip alltid körd mjukare och mera försiktigt än en manuell då dom inte "uppmanar" till bus på samma vis (hur kul är det att sladda runt korvkiosken i en Volvo 740 automat?)
Däremot anser jag att man i regel får en mera "aktiv" känsla att köra manuell med mera direkt närvaro utav mekaniken samt snabbare respons på sina beslut som förare, precis som att slå på bakrutevärmaren för avisning (automat) eller gå ut med isskrapan och gno själv (manuell).
Under alla de år jag kört TAXI har jag kört bägge och automaten är lättbegripligt det smidigare alternativet med så mkt start och stopp, att pumpa koppling 1000mil i månaden är ingen större hit om man inte promt ser fram emot en höftledstransplantation innan 60årsdagen.
Lade till "traditionell automatbil" så ingen tror jag menar dessa "rycklådor" som TwinCam beskrev.
Senast redigerat av Evildan (3 december 2011)