2267
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 september 2010
TurbOla skrev:
Thunderbird88 skrev:
Volvo gör värdelösa automatlådor?

Volvo köper sina automatlådor från Aisin, samma tillverkare som bl.a. Saab köper sina automatlådor från.

Jomen det jag menade är att om den är så seg på att växla osv, då är det ju en dålig automat låda (för att köra fort med). End of story.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

346 Inlägg
14 september 2010
Automatlådorna i nya Volvo är klockrena!

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

689 Inlägg
16 september 2010
Okej så man ska ha en ny bil med den senaste automatlådan då om man ska ha automat......

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 september 2010
n_andersson skrev:
Okej så man ska ha en ny bil med den senaste automatlådan då om man ska ha automat......

Nödvändigtvis inte.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Baron
184 Inlägg
17 september 2010
Turbomotor skrev:
jag fattar inte poängen med automat? VARFÖR vill folk ha det? är det för att det skulle vara tråkigt att växla sj?
lr för att man  är "lat" av sig ? tongue
det är ju inte speciellt snålt har ja fattat det som, man kan knappast motorbromsa med en automat. och ska man gasa lite mer för att öka farten så växlar den ner, .. visst kan de va olika mellan bil modellerna men ändå.. roll
äta och prata i mobilen och sånt ska man ju inte när man kör.. och kör man mkt i stan tyckeer ja man kan använda cykel ist big_smile hahahaha
en automat låda får man inte ens bogsera bilar med, dom får inte bli bogserade heller..
VARFÖR VILL FOLK HA AUTOMAT? yikes

så att man kan ha en telefon i ena handen hela tiden smile

5 198 Inlägg
17 september 2010
Man slipper växla

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 september 2010
Min kollega har problem med knäna, hade hon haft en automatare istället för manuell hade hon halverat värken...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

95 Inlägg
18 september 2010
Turbomotor skrev:
jag fattar inte poängen med automat? VARFÖR vill folk ha det? är det för att det skulle vara tråkigt att växla sj?VARFÖR VILL FOLK HA AUTOMAT? yikes

Då är min fråga varför vill folk INTE ha automat?
Jag fattar inte poängen med manuellt, är det för att det är kul att vispa runt med en jäkla spak? Tänk på hur stenålders det egentligen är att man måste växla manuellt, jag kan inte fatta varför inte alla bilar har automat som standard sedan 15 år tillbaka eller så.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
18 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:
Turbomotor skrev:
jag fattar inte poängen med automat? VARFÖR vill folk ha det? är det för att det skulle vara tråkigt att växla sj?VARFÖR VILL FOLK HA AUTOMAT? yikes

Jag fattar inte poängen med manuellt, är det för att det är kul att vispa runt med en jäkla spak? Tänk på hur stenålders det egentligen är att man måste växla manuellt, jag kan inte fatta varför inte alla bilar har automat som standard sedan 15 år tillbaka eller så.

Gillar din kommentar till tusen!!!!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 649 Inlägg
18 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:
Turbomotor skrev:

Kostnads fråga..Automater är dyrare att tillverka. Finns även de som kör sina manuella snålare och gör mindre förslitning så automaten inte är billigare på något sätt.

Svårt med nya automater men kostnaden kommer fortfarande i kläm

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2010
lill_sankan skrev:
Automatlådorna i nya Volvo är klockrena!

Nja, provkör valfri modern Lexus, Bmw, Mercedes, Audi eller liknande bil och kom tillbaka sedan så är det nog ingen vidare vild gissning att du kommer ha ändrat åsikt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
18 september 2010
Malheus skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:
Turbomotor skrev:

Kostnads fråga..Automater är dyrare att tillverka. Finns även de som kör sina manuella snålare och gör mindre förslitning så automaten inte är billigare på något sätt.

Ja men det går ju uppenbarligen att baka in allt annat i bilpriset, men automatväxellåda är plötsligt omöjligt att baka in i priset?
Några exempel på standard saker som är inbakade i priset: ABS, ESP, servo för styrning och bromsar, fast iofs så är det säkerhetsgrejer, låt mig nämna några bekvämlighetsgrejer då som inte fanns förut: AC, sätesvärmare, centrallås t.ex.

Och angående bränsleförbrukningen: idag finns det gott om automatväxellådor som drar lika mycket eller t.o.m. mindre bränsle än de manuella växellådorna. Fast iofs så har de växellådorna kommit ganska nyligen..

6 649 Inlägg
18 september 2010
Blackbird_CaD_ skrev:
Malheus skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:

Ja men det går ju uppenbarligen att baka in allt annat i bilpriset, men automatväxellåda är plötsligt omöjligt att baka in i priset?
Några exempel på standard saker som är inbakade i priset: ABS, ESP, servo för styrning och bromsar, fast iofs så är det säkerhetsgrejer, låt mig nämna några bekvämlighetsgrejer då som inte fanns förut: AC, sätesvärmare, centrallås t.ex.

Och angående bränsleförbrukningen: idag finns det gott om automatväxellådor som drar lika mycket eller t.o.m. mindre bränsle än de manuella växellådorna. Fast iofs så har de växellådorna kommit ganska nyligen..

Jo jo, menade i slutet att de är svårt att köra snålare med manuellt än dagen nya automat smile

De/Dem

273 Inlägg
19 september 2010
Sedan jag ägde en M3 med SMG II så ändrade jag uppfattning, nu har jag DSG kommer nog aldrig gå tillbaka, underbart, går att växla med paddlarna eller spaken (upp och ner) om man vill, man får det bästa av två världar och man slipper kopplingspedalen.

34 Inlägg
3 december 2011
Trampbil? trampa den fart du vill ligga i ;-)

hej hopp kalle stropp

2 046 Inlägg
3 december 2011
Ja de e olika från bil till bil, automat e liksom the shit, men de e klart, skaffar man sig en bil som man vill börna med eller em vinterbil så e manuell the shit, båda har sina fördelar och nackdelar!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

12 086 Inlägg
3 december 2011
Varför man vill ha automat? Varför vill du ha en diskmaskin?
Man vill slippa göra jobbet själv är svaret!

Jag har kört manuellt i två dagar nu och jag är redan less på skiten.
Kommer troligen aldrig mer köpa en manuellt växlad bil.

171 Inlägg
3 december 2011
Har inget emot varken manuellt eller automat,
astran är manuell men ångrar det faktist lite.
nästa bil kommer dock även den troligtvis va manuell (mazda mx-5 NC)
även fast att denna bilen finns som automat så anser jag att i just detta fallet så är manuell bättre.
hade en skoda fabia med 105 hk och 7-växlad dsg låda som lånebil för ett tag sedan.....
och helt ärligt! den var helt underbar! kände inte växlingarna, pigg för sina 105 häst, drog 0,4 efter att jag provat köra så snålt som möjligt.
så summan av det hela:) inget är bättre än det andra, det handlar om känsla, smak och användningsområde.
kör lastbil i halland 10.000 mil om året och skulle kunna döda för en automat i den!

Evildan
3 december 2011
Varför har vi bla, elhissar, servostyrning, centrallås, fjärrkontroll till TV, tvättmaskin osv, jo för att människan är lat av naturen.
Är så mkt bekvämare att köra (åka som en del kanske anser) "traditionell automatbil" och det är en uppsjö människor i manuella bilar som trots att dom kört i många år inte lärt sig hantera en koppling eller möta med gasen vid växling utan bara släpper upp och studsar iväg eller bränner lamellerna.
När åkte du senast med någon som växlar ryckfritt?

Oftast vill "traditionella automatlådor" ha några droppar mera bränsle än motsvarande manuell bil men har man inte råd med den merkostnaden bör man nog se över sin ekonomi för då är den antagligen för tajt och ett bilägande kanske inte alls är att rekommendera.
En automat är i princip alltid körd mjukare och mera försiktigt än en manuell då dom inte "uppmanar" till bus på samma vis (hur kul är det att sladda runt korvkiosken i en Volvo 740 automat?)
Däremot anser jag att man i regel får en mera "aktiv" känsla att köra manuell med mera direkt närvaro utav mekaniken samt snabbare respons på sina beslut som förare, precis som att slå på bakrutevärmaren för avisning (automat) eller gå ut med isskrapan och gno själv (manuell).
Under alla de år jag kört TAXI har jag kört bägge och automaten är lättbegripligt det smidigare alternativet med så mkt start och stopp, att pumpa koppling 1000mil i månaden är ingen större hit om man inte promt ser fram emot en höftledstransplantation innan 60årsdagen.

Lade till "traditionell automatbil" så ingen tror jag menar dessa "rycklådor" som TwinCam beskrev.
Senast redigerat av Evildan (3 december 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
3 december 2011
Sen finns det automatlådor som är elektriskt styrda manuella lådor...
Dom är värdelösa, för dom växlar ryckigare än vad en annan klarar ens om man försöker.

Exempel: Smart, Citroën C3..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök