3496
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

13 Inlägg
3 december 2011
#221
Låda efter vad du ska bilen till, övningkörning-manuell,pendling-automat,drifting-manuell,dragrace-racelåda=auto/manuell beroende på bil och effekt tycker iaf jag...

Det är bara skruv å mutter-hur svårt kan de va?

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 december 2011
#222
Evildan skrev:
Varför har vi bla, elhissar, servostyrning, centrallås, fjärrkontroll till TV, tvättmaskin osv, jo för att människan är lat av naturen.
Är så mkt bekvämare att köra (åka som en del kanske anser) "traditionell automatbil" och det är en uppsjö människor i manuella bilar som trots att dom kört i många år inte lärt sig hantera en koppling eller möta med gasen vid växling utan bara släpper upp och studsar iväg eller bränner lamellerna.
När åkte du senast med någon som växlar ryckfritt?

Oftast vill "traditionella automatlådor" ha några droppar mera bränsle än motsvarande manuell bil men har man inte råd med den merkostnaden bör man nog se över sin ekonomi för då är den antagligen för tajt och ett bilägande kanske inte alls är att rekommendera.
En automat är i princip alltid körd mjukare och mera försiktigt än en manuell då dom inte "uppmanar" till bus på samma vis (hur kul är det att sladda runt korvkiosken i en Volvo 740 automat?)
Däremot anser jag att man i regel får en mera "aktiv" känsla att köra manuell med mera direkt närvaro utav mekaniken samt snabbare respons på sina beslut som förare, precis som att slå på bakrutevärmaren för avisning (automat) eller gå ut med isskrapan och gno själv (manuell).
Under alla de år jag kört TAXI har jag kört bägge och automaten är lättbegripligt det smidigare alternativet med så mkt start och stopp, att pumpa koppling 1000mil i månaden är ingen större hit om man inte promt ser fram emot en höftledstransplantation innan 60årsdagen.

Lade till "traditionell automatbil" så ingen tror jag menar dessa "rycklådor" som TwinCam beskrev.

Jag trivs bäst med manuell låda, det har ingenting med ekonomi att göra. Precis som det antagligen inte har med något handikapp att göra att du gillar automat wink

Man gillar olika saker helt enkelt. Själv kan jag tycka att manuell låda är drygt i långsamma köer eller när man hamnar bakom någon som ligger och fiser precis under lämplig hastighet på den växel jag för närvarande har ligger i så att jag måste sitta och växla. Jag uppskattar att dessa irritationsmoment händer högst någon procent av min totala körtid.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 december 2011
#223
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Varför har vi bla, elhissar, servostyrning, centrallås, fjärrkontroll till TV, tvättmaskin osv, jo för att människan är lat av naturen.
Är så mkt bekvämare att köra (åka som en del kanske anser) "traditionell automatbil" och det är en uppsjö människor i manuella bilar som trots att dom kört i många år inte lärt sig hantera en koppling eller möta med gasen vid växling utan bara släpper upp och studsar iväg eller bränner lamellerna.
När åkte du senast med någon som växlar ryckfritt?

Oftast vill "traditionella automatlådor" ha några droppar mera bränsle än motsvarande manuell bil men har man inte råd med den merkostnaden bör man nog se över sin ekonomi för då är den antagligen för tajt och ett bilägande kanske inte alls är att rekommendera.
En automat är i princip alltid körd mjukare och mera försiktigt än en manuell då dom inte "uppmanar" till bus på samma vis (hur kul är det att sladda runt korvkiosken i en Volvo 740 automat?)
Däremot anser jag att man i regel får en mera "aktiv" känsla att köra manuell med mera direkt närvaro utav mekaniken samt snabbare respons på sina beslut som förare, precis som att slå på bakrutevärmaren för avisning (automat) eller gå ut med isskrapan och gno själv (manuell).
Under alla de år jag kört TAXI har jag kört bägge och automaten är lättbegripligt det smidigare alternativet med så mkt start och stopp, att pumpa koppling 1000mil i månaden är ingen större hit om man inte promt ser fram emot en höftledstransplantation innan 60årsdagen.

Lade till "traditionell automatbil" så ingen tror jag menar dessa "rycklådor" som TwinCam beskrev.

Jag trivs bäst med manuell låda, det har ingenting med ekonomi att göra. Precis som det antagligen inte har med något handikapp att göra att du gillar automat wink

Man gillar olika saker helt enkelt. Själv kan jag tycka att manuell låda är drygt i långsamma köer eller när man hamnar bakom någon som ligger och fiser precis under lämplig hastighet på den växel jag för närvarande har ligger i så att jag måste sitta och växla. Jag uppskattar att dessa irritationsmoment händer högst någon procent av min totala körtid.

Jag vill inte ha nåt annat än automatlåda men respekterar naturligvis dom som inte vill det. Tycker att man kör 90% i stadstrafik så därför är det automat som gäller. På landsväg spelar lådan mindre roll för mig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 december 2011
#224
Ett sätt att se det hela är att man är lat eller handikappad, om det nu är okej att se ner på handikappade människor för att dom inte har den fysiska möjligheten till att använda en manuell låda, och på ett forum som fylls av vuxna människor anser jag inte att det är ett okej sätt att se det på. Det är ungefär som att säga att man är handikappad om man har styrservo, kan du inte vrida på en ratt själv eller? Och samma sak med autosök på radion, är du så himla lobitomerad så du inte kan hitta en radiokanal eller? Ser man det på det sättet så är ju dom absolut optimala racingbilarna från 1800talets slut, då man hade en jävla massa rattar o knappar att hålla koll på bara för att ingenting gjorde det åt en.

Eller så kan man se det så här:

Kungar och diktatorer har folk som gör allt åt dom, varför ska dom då inte ha en bil som gör allt åt dom?
Låt pöbeln sitta o veva och göra allt själva. Och för dom som säger att automat är segt och slött, varför kör då dagens F1 med automat?

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 december 2011
#225
Jesse92 skrev:
låt oss säga. om du har aldrig kört manuel kommentera inte...


OM DU INTE HAR KÖRT AUTOMAT SÅ KOMMER INTE!!!!!!!



om du har kört båda så ge fan o bry dig.

Kommer inte vad?

27 Inlägg
3 december 2011
#226
Mattman skrev:
Och för dom som säger att automat är segt och slött, varför kör då dagens F1 med automat?

Rätt ska vara rätt, F1-bilarna kör inte med automatlåda; det är en sekventiell manuell låda. Det enda automatiska är att dom bara behöver använda koppling vid start.


2 046 Inlägg
3 december 2011
#227
AndyF skrev:
Mattman skrev:
Och för dom som säger att automat är segt och slött, varför kör då dagens F1 med automat?

Rätt ska vara rätt, F1-bilarna kör inte med automatlåda; det är en sekventiell manuell låda. Det enda automatiska är att dom bara behöver använda koppling vid start.

Exakt! Men nä.. Om du kollar bakomtatten när dom växlar så trycker dom i två knappar samtidigt, sen vetifan om de e typ ja fan vet jag, kanske nån koppling??
Senast redigerat av kannebanne (3 december 2011)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

731 Inlägg
3 december 2011
#228
I dagens läge hade jag absolut inte valt en bil med automat. Jag håller med om att det är skönt, men det är inte min stil. Vart erbjuden en Clk 230 -98 för 25k (familjens) förut med automat, men tackade nej just pga att den är auto..


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 december 2011
#229
hardrox skrev:
I dagens läge hade jag absolut inte valt en bil med automat. Jag håller med om att det är skönt, men det är inte min stil. Vart erbjuden en Clk 230 -98 för 25k (familjens) förut med automat, men tackade nej just pga att den är auto..

Vad menar du med dagens läge??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

273 Inlägg
3 december 2011
#230
Nackdelen med automat är att om man förlorar ett rödljusrace är det svårt att skylla på att man "tappa" en växel och måste då leva med att bilen inte gick bättre smile

731 Inlägg
3 december 2011
#231
Vettemannen skrev:
hardrox skrev:
I dagens läge hade jag absolut inte valt en bil med automat. Jag håller med om att det är skönt, men det är inte min stil. Vart erbjuden en Clk 230 -98 för 25k (familjens) förut med automat, men tackade nej just pga att den är auto..

Vad menar du med dagens läge??

/Benny

Mina behov, inget med tekniken osv!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 december 2011
#232
hardrox skrev:
Vettemannen skrev:
hardrox skrev:
I dagens läge hade jag absolut inte valt en bil med automat. Jag håller med om att det är skönt, men det är inte min stil. Vart erbjuden en Clk 230 -98 för 25k (familjens) förut med automat, men tackade nej just pga att den är auto..

Vad menar du med dagens läge??

/Benny

Mina behov, inget med tekniken osv!

Okay!!

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

731 Inlägg
3 december 2011
#233
Vettemannen skrev:
hardrox skrev:
Vettemannen skrev:

Vad menar du med dagens läge??

/Benny

Mina behov, inget med tekniken osv!

Okay!!

Inte bara rödljus race, automat har säkert fördelar där på vissa bilar. Men mercan till exempel, den driver ju på även om du inte gasar det gör ju att när du bromsar och det är halt ute (låga hastigheter) puttar röven på eftersom bromsfördelningen inte är 50/50. Du har inget mellanläge om man ska upp för en någorlunda hal backe ( våran uppfart ), manuell kan slira lite lätt på kopplingen för att få så lugn start som möjligt. Jag har i alla fall känt att en manuell gör att det är _JAG_ som kör.

På sommaren finns det inte fler nackdelar för vanlig körning. Själv hänger jag gärna upp en rwd smile


6 649 Inlägg
3 december 2011
#234
Sköna med automat..ingen koppling att behöva byta, mår bilen bra så blir det alltid perfekta växlar
Nackdelar: Många som inte fattar att automatoljan måste bytas, förbrukningen på äldre lådor

Föredrar manuell pga; Känns som man kommer närmre bilen under körning, känner av vad som händer..
Roligt att dra i en spak; Grrr~
Tycker det ser sportigare ut med 3 pedaler..hah

Sen att min 300a är automat tillhör retro stilen

De/Dem

1 722 Inlägg
3 december 2011
#235
Så förbannat jävla skönt med Glidomat (automat) så less på att hålla på koppla

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 december 2011
#236
Kanelbullen skrev:
Så förbannat jävla skönt med Glidomat (automat) så less på att hålla på koppla

Ja, less även på att ständigt rycka i spaken som sticker upp ur golvet!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

406 Inlägg
3 december 2011
#237
Förr tyckte man att det var skittöntigt med automat (orkar folk inte växla själv?) Men sedan man ägt en bil med automat så har man helt ändrat uppfattning. Så j**** skönt att bara glida.
Senast redigerat av 666HP (3 december 2011)

12 086 Inlägg
3 december 2011
#238
Jag blir så less på alla som förespråkar manuell med argumenten att det är lättare att drifta, rejsa, köra på bana. Vem fan åker runt hela dagarna och gör detta? Eller att man är mer ett med bilen och känner mer exakt vad som händer, asså kom igen? Har ni ens kört automatväxlat? Vad är tjusningen med att känna drivlinans minsta moment när man åker bil?

Sen är det skillnad på automat och automat, det går inte att jämföra en gammal Volvolåda med en Bmwlåda.

BMW entusiast
579 Inlägg
3 december 2011
#239
JapMax skrev:
Jag blir så less på alla som förespråkar manuell med argumenten att det är lättare att drifta, rejsa, köra på bana. Vem fan åker runt hela dagarna och gör detta? Eller att man är mer ett med bilen och känner mer exakt vad som händer, asså kom igen? Har ni ens kört automatväxlat? Vad är tjusningen med att känna drivlinans minsta moment när man åker bil?

Sen är det skillnad på automat och automat, det går inte att jämföra en gammal Volvolåda med en Bmwlåda.

+1


1 679 Inlägg
3 december 2011
#240
Automat är jävligt skönt men lite tråkigt tycker jag, kör för närvarande automat och trivs med den, men skulle helst velat att den var manuell tongue

Roligare att köra med manuell tycker jag, oavsett bil tongue Undantag för glidarjänks tongue



Sök