3593
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

7 100 Inlägg
5 september 2010
#121
Ksj skrev:
Mreque89 skrev:
Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

Eller så hittar man en bra bil som råkar vara automat. Väljer du att slänga en sådan kommentar kan du knipa istället. jag tycker det är kul att köra manuell och har alltid gjort det innan. Men teknologin går frammåt och jag ser inte dig med häst och vagn.. trött man blir på idioter

Blev fröken lite ledsen i ögat eller?

En bra bil med automat skriver du, för min del finns det inga bra bilar som har automat (okej, möjligen lastbilar och post/tidningsbilar).

Hur kul är det egentligen om man försöker sig på lite inspirerad körning och automaten får för sig att växla mitt i en kurva? -Inte speciellt.

Jag har kört bortåt 1000mil med automat och det är lugnt sagt 1000mil jag ångrar.

vänta tills du blir handikappad,då kan ju du försöka köra din mauell bäst fan du vill!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 217 Inlägg
5 september 2010
#122
Danne_gg skrev:
Ja för då skickar man ju bara inte i automaten i sekventiellt läge? Om man inte kör en gammal risig Volvo automatare dvs, då ångrar man alla mil oavsett låda...

Jag har testat det "manuella" läget i min mors bil (s80 t6) emellanåt och jag är inte direkt imponerad av det heller faktiskt.
Visst, den låser ju så att nästa växel inte hoppar i av misstag men när man väl ska växla så är den(lådan alltså) långsam som en politiker i riksdagen.

Dessutom får man ju ett otrevligt ryck när nästa växel petas i vilket jag verkligen ogillar (visst, kanske inte av alla automatlådor men i vart fall merparten av de jag provat).


1 217 Inlägg
5 september 2010
#123
bmx skrev:
Ksj skrev:
Mreque89 skrev:

Eller så hittar man en bra bil som råkar vara automat. Väljer du att slänga en sådan kommentar kan du knipa istället. jag tycker det är kul att köra manuell och har alltid gjort det innan. Men teknologin går frammåt och jag ser inte dig med häst och vagn.. trött man blir på idioter

Blev fröken lite ledsen i ögat eller?

En bra bil med automat skriver du, för min del finns det inga bra bilar som har automat (okej, möjligen lastbilar och post/tidningsbilar).

Hur kul är det egentligen om man försöker sig på lite inspirerad körning och automaten får för sig att växla mitt i en kurva? -Inte speciellt.

Jag har kört bortåt 1000mil med automat och det är lugnt sagt 1000mil jag ångrar.

vänta tills du blir handikappad,då kan ju du försöka köra din mauell bäst fan du vill!

Du missade mitt första inlägg i tråden va?
Jag skrev:
"Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt"

Alltså menar jag att det finns två grupper som kör manuellt, grupp 1 är folk som är för lata(en del använder den finare bemärkelsen "bekväma" istället för lata) för att växla manuellt.

Grupp 2 är människor som inte KAN köra manuellt pga t ex invaliditet, det är för övrigt en av få grupper som jag har full förståelse för när det gäller val av automatlåda.

Har jag uttryckt mig tydligt nog för att du inte ska missförstå mig?


volvolover
667 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#124
vad menar du med grupp 1? du skrev inte fel och menade automat?
Ksj skrev:
bmx skrev:
Ksj skrev:

Blev fröken lite ledsen i ögat eller?

En bra bil med automat skriver du, för min del finns det inga bra bilar som har automat (okej, möjligen lastbilar och post/tidningsbilar).

Hur kul är det egentligen om man försöker sig på lite inspirerad körning och automaten får för sig att växla mitt i en kurva? -Inte speciellt.

Jag har kört bortåt 1000mil med automat och det är lugnt sagt 1000mil jag ångrar.

vänta tills du blir handikappad,då kan ju du försöka köra din mauell bäst fan du vill!

Du missade mitt första inlägg i tråden va?
Jag skrev:
"Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt"

Alltså menar jag att det finns två grupper som kör manuellt, grupp 1 är folk som är för lata(en del använder den finare bemärkelsen "bekväma" istället för lata) för att växla manuellt.

Grupp 2 är människor som inte KAN köra manuellt pga t ex invaliditet, det är för övrigt en av få grupper som jag har full förståelse för när det gäller val av automatlåda.

Har jag uttryckt mig tydligt nog för att du inte ska missförstå mig?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

DFFL
9 020 Inlägg
5 september 2010
#125
Dansken- skrev:
FireTraXX skrev:
Finns inga fördelar med manuell låda.

Moderna bilar med moderna automatlådor är lika snabba/snabbare som sina manuella syskon.
Vill jag vispa runt halva dagen så ska jag fan ha grädde efteråt, det får jag inte i en bil.

Bränna gummi går utmärkt, gjorde jag senast igår.
Bestämma hur den ska växla gör jag med såväl foten som med högerhanden (Sportläge och "manuellt" läge ju...)

Att vilja ha manuell låda är för bakåtsträvare.

Om du köper en ny bil, så är det oftast billigast med manuell låda, så det är väl en fördel, eller?

Sant, man spar ju ~15-20 000.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 september 2010
#126
Ksj skrev:
Jag skrev:
"Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt"

Alltså menar jag att det finns två grupper som kör manuellt, grupp 1 är folk som är för lata(en del använder den finare bemärkelsen "bekväma" istället för lata) för att växla manuellt.

Grupp 2 är människor som inte KAN köra manuellt pga t ex invaliditet, det är för övrigt en av få grupper som jag har full förståelse för när det gäller val av automatlåda.

Har jag uttryckt mig tydligt nog för att du inte ska missförstå mig?

Det finns givetvis bara två grupper i din lilla värld. Svart och vitt, aldrig grått.

Riktigt öppensinnad typ.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

DFFL
9 020 Inlägg
5 september 2010
#127
Rinnegan skrev:
Ksj skrev:
Jag skrev:
"Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt"

Alltså menar jag att det finns två grupper som kör manuellt, grupp 1 är folk som är för lata(en del använder den finare bemärkelsen "bekväma" istället för lata) för att växla manuellt.

Grupp 2 är människor som inte KAN köra manuellt pga t ex invaliditet, det är för övrigt en av få grupper som jag har full förståelse för när det gäller val av automatlåda.

Har jag uttryckt mig tydligt nog för att du inte ska missförstå mig?

Det finns givetvis bara två grupper i din lilla värld. Svart och vitt, aldrig grått.

Riktigt öppensinnad typ.

Eller hur, "Såhär är det, håller du inte med så kan du dra!".

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 217 Inlägg
5 september 2010
#128
Rinnegan skrev:
Ksj skrev:
Jag skrev:
"Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt"

Alltså menar jag att det finns två grupper som kör manuellt, grupp 1 är folk som är för lata(en del använder den finare bemärkelsen "bekväma" istället för lata) för att växla manuellt.

Grupp 2 är människor som inte KAN köra manuellt pga t ex invaliditet, det är för övrigt en av få grupper som jag har full förståelse för när det gäller val av automatlåda.

Har jag uttryckt mig tydligt nog för att du inte ska missförstå mig?

Det finns givetvis bara två grupper i din lilla värld. Svart och vitt, aldrig grått.

Riktigt öppensinnad typ.

Nja, den "gråa gruppen" i "min lilla värld" (som du så vackert uttrycker det) är de som arbetar med att köra väldigt mycket ute på våra vägar (läs lastbilschaufförer) samt de som kör och har väldigt många stopp under dagen (t ex brevbärare, tidningsbud mm).

Man skulle kunna sammanfatta den "grå" gruppen som den grupp som skulle kunna få arbetsskador av att köra med manuell växellåda.


Oturen själv
593 Inlägg
5 september 2010
#129
Du som har så många åsikter om automatlådor. Varför har du ingen bil på garaget? kan det vara så att du inte har bil&körkort? eller är du bara för LAT som du gillar att kalla det.

För att tillägga lite mer till din tonårsfrustration så har varje man/kvinna rätt till att köra automat. Precis som du har rätt till å va en trångsynt skit.

Vill du ha ett gott skratt gå in på hans profil å ta en titt på vad han kommenterat den sista tiden^^ Riktigt skojj å se när en beat up saab ägare klagar på en volvo med mer hästar än han får i svenska kronor för sin bil.
Senast redigerat av Mreque89 (5 september 2010)

Brum

1 217 Inlägg
5 september 2010
#130
Mreque89 skrev:
Du som har så många åsikter om automatlådor. Varför har du ingen bil på garaget? kan det vara så att du inte har bil&körkort? eller är du bara för LAT som du gillar att kalla det.

För att tillägga lite mer till din tonårsfrustration så har varje man/kvinna rätt till att köra automat. Precis som du har rätt till å va en trångsynt skit.

Jag har inte lagt upp någon av bilarna för att jag anser att dom är för sunkiga.
Vill du ändå se dom så ligger det två bilder under galleri på min sida.
Körkort har jag haft i snart 5 år och petar av 3-4000mil/år.

Nu går vi tillbaka till topic:

Självklart har alla rätt att välja själva, även om jag verkligen inte förstår människor som väljer automat när de faktiskt inte behöver det.

Jag skulle t ex ha roligare i en gammal golf med manuell låda är i en nyare bmw med automat, men men thats me.


Oturen själv
593 Inlägg
5 september 2010
#131
Kan jag lova dig att du inte hade haft tongue

Brum

1 171 Inlägg
5 september 2010
#132
Som jag ser det borde automat vara standard och manuell finnas som tillval. Anledningen är att jag tycker det är föraren som ska kontrollera bilen och bilen ska se till att lyda föraren i grunden. Det oavsett vad det sitter för motor eller annan teknik i bilen. Föraren ska inte behöva gå in och detaljstyra det tekniska som hör till bilens maskineri. Det leder bara till att alla bilar ser likadana ut under huven för att alla ska kunna lära sig att köra dem.

Moderna bilar har ju både automatisk start, choke och luftkonditioneringsanläggning. Varför ska man envisa sig med att växla manuellt och trampa på skuttaivägpedalen?

Det är ju roligare att köra automat där bilen gör som man säger att den ska göra. Accellerera/sakta ner beroende på hur man trycker ner pedalerna.

Moderna lådor motorbromsar och har lockup på 3:an och uppåt, växlar intelligent och drar lite bränsle.


1 482 Inlägg
5 september 2010
#133
Sen har nyare automater på motorstarka bilar ( bmw m3, m5, lamborghini, mercedes osv ) dubbelsekventionella kopplingar så den varken slår eller rycker. Går utmärkt att leka med dom också.

BLT Service
Theracords Music Label

Smålänning
7 887 Inlägg
5 september 2010
#134
Automat.

Gammal slö hederlig automat, ihop med V8 smile

Att jag har manuell beror på att bilen va billig, och att i den prisklassen (1000-5000 kr) är det mer skottsäkert med manuell då det inte är så noga med olja i en sån, och billigare att byta.

Hade jag köpt en nyare bil hade den mycket troligt varit en automatare, gärna diesel smile

Finns ju inte bättre än att dra släp med motorstarka bilar och automat heller smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

27 Inlägg
5 september 2010
#135
Ekis! skrev:
AndyF skrev:
Brukar störa mig på att det inte går segdra släpvagn med automat, utan den ska hålla på och växla ner när varvtalet sjunker för mycket [...]

Fel att dra ner spaken till manuella läget då??? så växlar den inte upp nå mer
[...]
Vad är de för svårt med de???  lol

Läs igen, skrev "växla ner" smile

Sen brukar inte det manuella läget på automater funka så bra heller, nämligen för att dom jag varit med om växlar upp själva när man kommer till maxvarv, och då är det ju faktiskt inte manuellt läge utan mer automatiskt "sportläge". Nu är det inte så att jag bashar automatlådor, ville bara påpeka att det inte finns perfekta växellådor enligt min åsikt.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 september 2010
#136
AndyF skrev:
Läs igen, skrev "växla ner" smile

Sen brukar inte det manuella läget på automater funka så bra heller, nämligen för att dom jag varit med om växlar upp själva när man kommer till maxvarv, och då är det ju faktiskt inte manuellt läge utan mer automatiskt "sportläge". Nu är det inte så att jag bashar automatlådor, ville bara påpeka att det inte finns perfekta växellådor enligt min åsikt.

TH400 med en Winter shifter, blir en manuell automat med liten till ingen delay mellan växlarna. smile Dock så kostar det därefter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

918 Inlägg
5 september 2010
#137
Körde lastbil på posten, var ju bara ute på Orust hela tiden. Vägarna där ogillar jag, körde manuella lastbilar där ute från jag började tills jag hade två veckor kvar att jobba där. Jobbigt att växla ner och upp hela tiden men när jag fick köra automat, gjorde det en gång innan så blev jag ännu mera förtjust i automat så nästa bil jag ska skaffa ska ha automat!


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 september 2010
#138
Go bil med massa motor skall ha automat så e det bara.

en slö gammal 740 skall inte ha det.

Jagga får du nästan inte ens köpt med manuell bara på dom minsta motorerna

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Arg Snickare
875 Inlägg
6 september 2010
#139
jag hade automat i min volvo och det ända som var tråkigt med det var när man skulle race'a från stillastående. på motorvägen var det guld med automat, för man tappar inte laddet mellan växlingarna.
det man saknar är motorbroms bara.  det blir ett jävla bromsande när man ligger o kör i stan eftersom det driver på drivern hela tiden.

nu när jag byggt om till manuellt ångrar jag mig ibland.. skönt att bara gasa och bromsa. spec när man börjar bli lite trött sent in på småtimmarna.

2 982 Inlägg
6 september 2010
#140
-Michael skrev:
Vad jag har förstått så blir det ju långt ifrån billigt om automatlådan rasar.
En gubbe som kom in på skolan en gång i tiden skulle få ge 58.000kr för en ny låda i sin Saab 9-3.

Ganska så ovärt med automat om man leker mycket om priserna för ny låda inkl. montering skall ha ett högre värde än hela bilen.

fick lägga 53000:- för ny autolåda på S80 p2 99. och 19000:- för en krökt kolv i min gamla s60 automat.



Sök