2439
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

2 982 Inlägg
6 september 2010
Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

tycker jätte synd om dig för din skeva attityd om sjuk generalisering.
Senast redigerat av Rock-Star (6 september 2010)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
6 september 2010
Turbomotor skrev:
klart! big_smile burna med en automat är ju lite små gay wink
PMPerformance skrev:
skönt att åka med i vardagen, fast när de ska busas ska de vara manuellt

Åker man Vette så gasar man bara på så burnar båda hjulen hur jävla enkelt som helst! lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 534 Inlägg
6 september 2010
Rock-Star skrev:
Iam2fast4U skrev:
automat är för folk som inte kan växla
manuell är det som gäller i alla lägen

Är det ditt sätt att försöka nedvärdera folk som kör automat?

Ja

2 982 Inlägg
6 september 2010
Iam2fast4U skrev:
Rock-Star skrev:
Iam2fast4U skrev:

Ja

tycker synd om dig, du har min största sympati

1 534 Inlägg
6 september 2010
Rock-Star skrev:
Iam2fast4U skrev:
Rock-Star skrev:

Ja

tycker synd om dig, du har min största sympati

Tack, det kändes jättebra att höra
Senast redigerat av Iam2fast4U (6 september 2010)

414 Inlägg
6 september 2010
Volvo544special65 skrev:
Iam2fast4U skrev:

Startmotor är för folk som inte kan veva
Startvev är det som gäller i alla lägen

Hahaha:D
Ja så kan man ju också resonera roll

1 723 Inlägg
7 september 2010
Grejen är att det är bekvämt med automatlåda. Vill jag sitta och vispa med växelspaken och trycka ner kopplingen hela tiden? Nej, för jag ser ingen mening med det.

"Men köra sportigt... öööh.... manuell ftw!" Ja, men hur stor del av landets bilar klassas som sportiga?

998 Inlägg
7 september 2010
falloutboy skrev:
Grejen är att det är bekvämt med automatlåda. Vill jag sitta och vispa med växelspaken och trycka ner kopplingen hela tiden? Nej, för jag ser ingen mening med det.

"Men köra sportigt... öööh.... manuell ftw!" Ja, men hur stor del av landets bilar klassas som sportiga?

Alla volvo 740 är väl sportiga lol

Automat är helt underbart i stan, landet, överallt. Skulle vilja ha en automat, men tjejen övningskör så hon får köra manuell och lära sig.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.

263 Inlägg
7 september 2010
Löjlig tråd, kan ingen låsa den. Låt dom som vill köra automat göra det om dom vill. Det kan va jätte skönt ibland och ibland i trafik så önskar man till och med att ens egen bil var automat.. Jag skulle personligen inte vilja ha en automat igen, men efter ett tag kan man ångra sig, om man blir äldre och inte har lust att köra ''sportigt'' längre..

Tänk om du skulle bli av med vänsterfoten, hur skulle du kunna köra sportigt då med manuell????

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Hemmainstruktör
641 Inlägg
7 september 2010
Tycker själv automat är dödskönt å ha, slippa koppla å växla å ba kunna njuta istället.
Dock tycker jag automat ändast passar på större bilar och större motorer. Om man ska glida fram på vridet passar automat som en knytnäv i ögat.
Dock till mindre bilar och motorer eller högvarviga motorer föredrar jag manuell. Även om man ska åka brett så passar manuell bättre i mitt tycke.
Har dock ingen förståelse för dom som klankar ner på automater, antagligen har det aldrig kört V8a eller så är dom bara ignoranta.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

34 Inlägg
7 september 2010
karlitoo skrev:
Tänk om du skulle bli av med vänsterfoten, hur skulle du kunna köra sportigt då med manuell????

Tänk om man blev av med högerfoten? lol

5 111 Inlägg
7 september 2010
Pukadjuret skrev:
Tycker själv automat är dödskönt å ha, slippa koppla å växla å ba kunna njuta istället.
Dock tycker jag automat ändast passar på större bilar och större motorer. Om man ska glida fram på vridet passar automat som en knytnäv i ögat.
Dock till mindre bilar och motorer eller högvarviga motorer föredrar jag manuell. Även om man ska åka brett så passar manuell bättre i mitt tycke.
Har dock ingen förståelse för dom som klankar ner på automater, antagligen har det aldrig kört V8a eller så är dom bara ignoranta.

Det jag tycker är roligast är de som skyller på körglädjen som ett argument varför man vill ha manuell. Jag kan väl hålla med om att jag nu inte hade velat ha en traditionell automat (utan möjlighet till manuell växling eller dylikt) om jag köpte en Ferrari eller nåt sånt, för att gå till ytterligheterna, men i nån stor, trög familjebil som t.ex. Volvo 740GL, Saab 9000i, Mercedes 200, var hittar man körglädje i en sådan bil ens med manuell låda? Det blir snarare bara ett irritationsmoment med allt ryckande i spaken som tar ner humöret på en.... Där finns det ingen anledning att vilja ha manuell för körglädjens skull, för den finns inte där oavsett låda...

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 september 2010
För mig personligen är automatväxlade bilar totalt uteslutet. Jag föredrar helt enkelt att sköta växlingen på egen hand smile

Däremot har automatväxlade bilar sina klara fördelar vid stadskörning med tät och intensiv trafik eller vid cruisingar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

711 Inlägg
7 september 2010
IceEyes skrev:
För mig personligen är automatväxlade bilar totalt uteslutet. Jag föredrar helt enkelt att sköta växlingen på egen hand smile

Då har du helt enkelt inte kört mycket nog, i alla fall inte med en modern automatare.

Hyrde en V70II 2.4D, passade perfekt med automat, speciellt vridstarka dieslar brukar väl göra det också?
Skulle varit skitsegt att växla o shit, körde mycket varierande i 20 mil per dag, så det hade fan inte varit kul att hålla på o växla hela tiden.

Men - det är bra att kunna växla och visst kan det kännas som man har bättre kontroll, men det är innan man vant sig med automat, då lär man sig att man kan överlåta ansvaret till lådan är som miljontals gånger mer exakt, miljontals gånger snabbare och växlar dessutom mjukare än vad man själv gör/är.

154 Inlägg
7 september 2010
Jag åker själv automatare i jobbet, närmare bestämt DSG låda.
Tidigare hade jag en bil med manuell låda och tyckte det var underbart. Värt att nämna var att Toyota Auris, som var den bil jag körde, hade en automatlåda som snarare kan klassas som halvautomatisk. Varje växling tog runt 4 sekunder och att komma iväg från stillastående var ett dagsprojekt.

Nu, efter att ha kört med DSG låda skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till manuellt igen. Tyvärr har jag inte kört någon "vanlig" modern automatare, så har inte så mycket att jämföra med där.

108 Inlägg
7 september 2010
Vad innebär "köra sportigt"??

Varför sitta och växla som en idiot i rusningstrafik när man kan köra automat...

Skaffa en riktig bil och upplev hur en automat ska vara smile
Senast redigerat av 30Sec2Mars (7 september 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 september 2010
Martin i NordicR har en V70R -00, och de finns ju bara som automat.

Hans låda slirade, så han lät lämna in den för preppning och renovering.

Den har ingen funktion för att kunna växlas manuellt, men vilken skillnad mot en vanlig automatare!

En vanlig automat växlar ju mjukt för att inte märkas, men denna känns som en manuell bil i växlingarna, och den är riktigt rapp.
Passar förarens lynne kan man säga. wink

Dessutom är lådan adaptiv, vilket de flesta nyare automatlådor är, den lär sig din körstil och växlar därefter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 171 Inlägg
7 september 2010
Det där med intelligensen och adaptiva beteendet är intressant.

Vanliga gamla 4-stegade såsaruntlådor brukar ju i princip frikoppla och ge grundgas när man släpper gasen oavsett situation.

Nyare lådor med 5 växlar räknar ut när det är lämpligt att motorbromsa eller om det är någon idé att växla upp tex.

Accellererar man tex upp för en backe i 70 behålls 4:an i även om man försöker lura lådan och släpper gasen mitt i backen, den känner alltså av accellerationen och växlar först upp när man kommit över krönet.

Gasar man upp till 90 i en nerförsbacke och släpper gasen så behåller den 4:an i tills man möter med gas igen och den växlar upp så man slipper att bilen fortsätter accellerera trots att man släppt gasen.

Motorbromsen funkar också numera att lockupen behålls i när man släpper gasen och motorn går i shutoff på 5:an, 4:an och 3:an. När man är nere i typ 25 så släpps lockupen som om man kopplat ur och man får bromsa med pedalen precis som om man kört manuellt. Då drog det 0 bensin ända ner till 25km/h till skillnad från en gammal låda som skulle gett grundgas hela vägen från där man släppt gasen.

Lådan växlar rätt varje gång och man kan koncentrera sig på körningen i trafiken istället vilket är befriande och roligt.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 september 2010
Sen är det en del som kör argumentet att lådorna växlar sakta också, toyota lådan som sitter i min bil är nog från runt slutet av 80 eller början av 90 talet. En 4 petad "raggomat"helt enkelt, och jag tyckte att den växlade lite sakta i början.

Men så svalde jag stoltheten och "låtsades" lol att jag körde manuellt och frikoppla och växla i luften tongue
Och ärlig talat så är det riktigt snabba växlingar min låda gör, skulle man alltid växlat så snabbt med en manuell så hade man med största sannolikhet pajjat något efter ett tag wink

Detta är ett tips till er som har möjlighet att testa en automat, dem känns slöare i växlingarna... men det är bara för att man själv inte gör något.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Volvo Nörd
85 Inlägg
8 september 2010
TurbOla skrev:
Martin i NordicR har en V70R -00, och de finns ju bara som automat.

därefter.

där e du väl lite ute och cyklar finns ju i Manuell också tongue

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D

Sök