3849
Sök

Min Volvo starta inte...

747 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har råkat ut för samma sak när jag gick gymnasiet och hade en 140, som tur var så var jag ganska nära hemmet så att jag kunde hämta min far. Han frågade om jag hade kollat säkringarna men det hade jag inte gjort just för att jag inte trodde att tändspolens spänning var kopplad till en säkring. Skämdes lite då. Men man glömmer ibland att kolla säkringarna, så enkelt är det.

Kul att du hittade felet iaf.

JA lite pinsamt är det allt.. hehe

Älgahäng Räjsing Club

1 008 Inlägg
6 juli 2006
har du mätt om du får ström till 15 på tändspolen ?
du skall ha det när tändning är på OCH när motorn drar runt.
har du inte det så kolla brytaren i tändningslåset, en kompis hade de felet på sin 740tic -86 att strömmen bröts just när han skulle starta.

747 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
240bns skrev:
har du mätt om du får ström till 15 på tändspolen ?
du skall ha det när tändning är på OCH när motorn drar runt.
har du inte det så kolla brytaren i tändningslåset, en kompis hade de felet på sin 740tic -86 att strömmen bröts just när han skulle starta.

Men har löst det.. den går ju nu...

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

Den säkringen gå ju till bakrute uppvärmre och till automatlåda...
kördeen sväng och sen efter ett tag så dogbilen igen. säckringen gick igen... bytte då men då gick säkring efter säkring....  Efter ett tag så tänkte jag att jag kopla väck Overdriven... för den hadeinte funkat när jag körde... Den har varit liteså fram och tillbacks. men har alltid hoppat i fr en stund... Men kopplade väck den iaf och så funkade bilen igen... Men fatta inte hur den kan slå ut tändspolen så bilen inte gå egentligen... Gå tänd spolen på säkring 11 med efersso en inte ge gnista sen... Det verka som det är fel på kablarna till OD:en.... Eller är det bakrute uppvärmaren?

Älgahäng Räjsing Club

volvoraggare
4 776 Inlägg
6 juli 2006
då har man lärt sig nå nytt här genom att läsa andras problem och svar hehe skumt är det ju att dom har kopplat tändsplen på en säkring

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

21 761 Inlägg
6 juli 2006
Har tittat lite noggrannare i elschemat och kabeln som går från säkringsdosan till tändspolen ska tydligen inte sitta efter säkringen utan den sitter på strömmatningen till säkringen. Då borde det ju inte påverka att säkringen går egentligen.

På min bil går säkring 11 även till sätesvärmare.

Om du misstänker överväxeln eller elbakrutan så får du nog försöka att kolla kablarna och se om det kan ligga och kortsluta någonstans. Kanske dags att plocka fram multimetern.

Volvomekaniker
299 Inlägg
6 juli 2006
har du provat med bränslereläet

747 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har tittat lite noggrannare i elschemat och kabeln som går från säkringsdosan till tändspolen ska tydligen inte sitta efter säkringen utan den sitter på strömmatningen till säkringen. Då borde det ju inte påverka att säkringen går egentligen.

På min bil går säkring 11 även till sätesvärmare.

Om du misstänker överväxeln eller elbakrutan så får du nog försöka att kolla kablarna och se om det kan ligga och kortsluta någonstans. Kanske dags att plocka fram multimetern.

Ja jag ska kolla idag med kablarna till OD:en... tro den är skarvad.... Jävla NÖTER som haft bilen innan...

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
Rille_745 skrev:
har du provat med bränslereläet

Vad det med saken att göra nu egentligen???? Hallå läs igenom allt innan du svara...

Älgahäng Räjsing Club

Sök