3915
Sök

Min Volvo starta inte...

747 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#1
Som rubriken löd så funka inte min bil... Den dog härom veckan när jag körde med den... Den få bensin fram och jag har bytt alla tänddelar utom tändspolen... Men tndspolen fun ka i en annan bil men inte i min bil... vad är det för fel på skiten... Alltså bilen är min Volvo 240 Tic... Det är 740 Tic motor i... B230 ET
Senast redigerat av 360_sleeper (1 juli 2006)

Älgahäng Räjsing Club

8 156 Inlägg
1 juli 2006
#2
Vilken bil handlar det om?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

bilmekaniker
131 Inlägg
1 juli 2006
#3
skulle ju kanske kunna vara styrdonet till tändningen..


21 761 Inlägg
1 juli 2006
#4
Har du kollat om det kommer spänning till tändspolen?

1 161 Inlägg
1 juli 2006
#5
de kan va rotorn.. en polare hade samma problem o bytte allt men de funka inte.. så han bytte de del för del en gång till o tog rotorn först o sen funka den..
så kolla de en gång till..

Supra MKIV TT
69 Inlägg
1 juli 2006
#6
el spray på kontakterna till spridarna och alla boxana

747 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#7
Har inte kollat om det finns spänning i den... Och jag tro det är vid täningslåset.... Men jag har ju bytt rotorn och fördelarn och kablarna och stiften....

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
#8
någon som vet vad det kan vara eller???

Älgahäng Räjsing Club

21 761 Inlägg
1 juli 2006
#9
Eftersom tändspolen fungerade i en annan bil så ska den vara hel men jag funderade ju på om den får sin spänning till anslutningarna, annars kan den inte ge ut någon gnista.

Kommer det inte spänning så kan det nog vara flera orsaker som tex trasig säkring, lös kabel osv.
Multimetern får väl plockas fram i så fall.

747 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
#10
Är det någon mer som vet..

Älgahäng Räjsing Club

274 Inlägg
3 juli 2006
#11
först, tar du bort sladden till luftmasse mätaren o kollar om han går igång, gör han de så går han dyng dåligt , de e som ett slags nödläge, ingenskillnad så tar du multimetern o kollar om de kommer ström te spridarna och gör de inte det så e de spridar steget som e kasst.. de har ja ett extra liggandes som du kan få köpa för en billig penning..

fyllo

747 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Eftersom tändspolen fungerade i en annan bil så ska den vara hel men jag funderade ju på om den får sin spänning till anslutningarna, annars kan den inte ge ut någon gnista.

Kommer det inte spänning så kan det nog vara flera orsaker som tex trasig säkring, lös kabel osv.
Multimetern får väl plockas fram i så fall.

Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
#13
brelasten skrev:
först, tar du bort sladden till luftmasse mätaren o kollar om han går igång, gör han de så går han dyng dåligt , de e som ett slags nödläge, ingenskillnad så tar du multimetern o kollar om de kommer ström te spridarna och gör de inte det så e de spridar steget som e kasst.. de har ja ett extra liggandes som du kan få köpa för en billig penning..

Men den få ju fram bensin till spridarna ju frstiften är blöta... Kan ju inte vara luftmasse  mätaren för helöler... Förtändspolen ge ju ingengnista.. det är just det som är problemt just nu.. och spolen är hel.... för den funka ju i en annan bil...

Älgahäng Räjsing Club

10 Inlägg
3 juli 2006
#14
kolla all jord...

hade samma fel på min 760tic engång i tiden.

21 761 Inlägg
3 juli 2006
#15
360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 juli 2006
#16
skruva ur ett stift, koppla kablen på den håll den mot blocket/toppen å be någon köra på starten, då ser du ju om du har gnista, akta bara bensin ångorna...


747 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

Japp det är en 81.a.. ska kolla detta nu medesamma...

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#18
Xoff skrev:
skruva ur ett stift, koppla kablen på den håll den mot blocket/toppen å be någon köra på starten, då ser du ju om du har gnista, akta bara bensin ångorna...

Har jag ju gjort redan...

Älgahäng Räjsing Club

747 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
360_sleeper skrev:
Men t är väl inga säkringar till tändspolen??? Sitter baa ensom går rfån en modull till spolen... den är hel.. Men hurär kopplings schemt angående tänspole systemet??

Kabeln som sitter på tändspolens stift 15 kommer från säkring 11, har dock inte kollat på vilken sida om säkringen den kommer ifrån.

Är det 81:ans årsmodell som det handlar om?

hmmm... Nu känner jag mej jätte skenerad... Så jävla pinsamt.. Va bara säkringen... Men trodde det ina skulle vara säkring till den.. Tack för hjälpen

Älgahäng Räjsing Club

21 761 Inlägg
4 juli 2006
#20
Har råkat ut för samma sak när jag gick gymnasiet och hade en 140, som tur var så var jag ganska nära hemmet så att jag kunde hämta min far. Han frågade om jag hade kollat säkringarna men det hade jag inte gjort just för att jag inte trodde att tändspolens spänning var kopplad till en säkring. Skämdes lite då. Men man glömmer ibland att kolla säkringarna, så enkelt är det.

Kul att du hittade felet iaf.


Sök