3171
Sök

Köpråd, Bmw 540

218 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, ja bara undrar vad som kan va bra att kolla/känna efter på en bmw 540 som gått runt 20-21xxx mil. årsmodell 97. alla svar uppskattas, är inte alls insatt i dessa modeller, än big_smile

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2010
#2
Om du går in på www.autopower.se och surfar in under "begagnatguiden" och "E39" hittar du en sammanfattning av felen som förekommer vilket jag tror är vad du söker. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

218 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#3
tack som fan!

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

hellre avåkt än frånåkt!
51 Inlägg
5 september 2010
#4
540 E39 har i stort sett samma problem som 540 E34, förutom att du mer eller mindre slipper krångel med automatlådan. Dock inte helt. Backtrumman och tryckventiler är uppdaterade i E39 lådan (5hp24) = något mer pålitlig. Dock ej problemfri.

motorn går ca 10000 mil med ventilkåpspackningarna. dvs vid ca 10, 20 o 30k mil så är det dags för byte av de igen. (materiell kostnad ca 1000kr + arbete)
Insugsmembran har du förmodligen hört talas om o de går runt 15-25k mil på det sen är det dags. Med ett trasigt sådant så har bilen kass tomgång, ju mer tjuvluft ju mer ojämn gång. (2-300kr + arbete)
Oljepumpen ska vara kontrollerad. Den brukar lossna pga vibrationer om inte skruvarna sitter med locktite. (1 timmes arbete)
Expansionskärlet i plast brukar börja läcka efter en 10-12 år ungefär. ca 30 min o byta o beg på skroten ligger runt 250 spänn.
Vattenpump + termostat brukar ryka på 540 e39 efter en 10 år ungefär. cirkus 2000kr o fixa det själv.

detta är mina erfarenheter om vad som alltid ryker på en 540 oavsett hur grejerna sköts.

218 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#5
vpowa skrev:
540 E39 har i stort sett samma problem som 540 E34, förutom att du mer eller mindre slipper krångel med automatlådan. Dock inte helt. Backtrumman och tryckventiler är uppdaterade i E39 lådan (5hp24) = något mer pålitlig. Dock ej problemfri.

motorn går ca 10000 mil med ventilkåpspackningarna. dvs vid ca 10, 20 o 30k mil så är det dags för byte av de igen. (materiell kostnad ca 1000kr + arbete)
Insugsmembran har du förmodligen hört talas om o de går runt 15-25k mil på det sen är det dags. Med ett trasigt sådant så har bilen kass tomgång, ju mer tjuvluft ju mer ojämn gång. (2-300kr + arbete)
Oljepumpen ska vara kontrollerad. Den brukar lossna pga vibrationer om inte skruvarna sitter med locktite. (1 timmes arbete)
Expansionskärlet i plast brukar börja läcka efter en 10-12 år ungefär. ca 30 min o byta o beg på skroten ligger runt 250 spänn.
Vattenpump + termostat brukar ryka på 540 e39 efter en 10 år ungefär. cirkus 2000kr o fixa det själv.

detta är mina erfarenheter om vad som alltid ryker på en 540 oavsett hur grejerna sköts.

Detta svaret ska ja fan lägga på minnet, thanks big_smile

Edit: "Insugsmembran har du förmodligen hört talas om" NEPP de har ja inte, ja kan inte ett piss om bmw över huvud taget
Senast redigerat av tomtemat (5 september 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

5 Inlägg
8 september 2010
#6
Hej!

Tänkte höra om lite råd om en BMW 528ai som jag funderar på att köpa.
Den har gått 31000mil, han säger att det är långa fina mil. Automat låda, stora färddatorn och så.
Bra saker att tänka på och negativa saker.

218 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#8
jensatheman skrev:
Finns bara en sak att säga...M5 Power...wink

Jens nu fåru fan lugna dig. betalar du så visst, ja e på M5 big_smile

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544


Sök