3012
Sök

Fartkameror - blixt

12 Inlägg
3 juli 2006
nej men dom flyttar om kamerorna då och då men ja gör som du tar de säkra före de osäkra tonad ruta ingen skylt och alltid minst 130 förbi  haha

381 Inlägg
3 juli 2006
Caveman skrev:
nej men dom flyttar om kamerorna då och då men ja gör som du tar de säkra före de osäkra tonad ruta ingen skylt och alltid minst 130 förbi  haha

haha ja jo de hade kanske varit de bästa aja för göra de med mitt andra projekt sen. Tona alla rutorna osv

59 Inlägg
3 juli 2006
EyeLighter skrev:
Caveman skrev:

haha ja jo de hade kanske varit de bästa aja för göra de med mitt andra projekt sen. Tona alla rutorna osv

Har kortet klart snart. Tar dom körkortet när det är på prov för småfel som tonade frammrutor?

381 Inlägg
3 juli 2006
Parkour skrev:
EyeLighter skrev:
Caveman skrev:

Har kortet klart snart. Tar dom körkortet när det är på prov för småfel som tonade frammrutor?

Ne du bara böter men fortkörning osv vidare så tar dom de. Aja då kanske du ska köpa bil med eller de har du?? annars så e min till salu.

59 Inlägg
3 juli 2006
EyeLighter skrev:
Parkour skrev:
EyeLighter skrev:

Ne du bara böter men fortkörning osv vidare så tar dom de. Aja då kanske du ska köpa bil med eller de har du?? annars så e min till salu.

Okej ! nej tyvär smile På jakt efter en Celica 01

2 751 Inlägg
3 juli 2006
EyeLighter skrev:
bmw_z skrev:
på vilken väg?

någon som vet om kamerorna på på till jönköping är på ? har provat utan reggskylt o kört 130\140 genom varje kamera men ingen har gett utslag

Detta var på väg 21 i skåne mellan Hässleholm å Kristianstad.

shiit ja kör den rundan varje dag

Who Djaa bless no man curse

381 Inlägg
3 juli 2006
n0b0dy_ skrev:
EyeLighter skrev:
bmw_z skrev:
på vilken väg?

någon som vet om kamerorna på på till jönköping är på ? har provat utan reggskylt o kört 130\140 genom varje kamera men ingen har gett utslag

Detta var på väg 21 i skåne mellan Hässleholm å Kristianstad.

shiit ja kör den rundan varje dag

Jasså bor du i närheten av hässleholm??

Miklen
3 juli 2006
..inte på tal om blixt osv men nu när man kör lastbil e d förjädra kul å se alla som kör om å sen ligger dom å kör å sen tvärnitar dom 10 meter innan kameran.. nån borde sätta upp skyltar 100m innan eller e d 200 ? att "HÄR BÖRJAR HASTIGHETSMÄTNING" smile

3 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
EyeLighter skrev:
Parkour skrev:
EyeLighter skrev:

Så länge det inte är fortkörning som skulle innebära indraget körkort för "alla" (även de som inte har prövotid), så är det väl bara böter som gäller? Själva prövotiden innebär väl inte att man lättare blir av med körkortet, utan bara att man måste ta om det ifall att det blir indraget? Eller?

Klubbmannen
5 juli 2006
Då jag kör hela dagarna i jobbet, utanför och inne i stan, kan jag komma med observationer jag varit med om den senaste tiden. Dom förarna som upplevs trafikfarliga är inte de som kör fort. Tvärtom, det är de som kör fort som koncentrerar sig på körningen. De som kör långsamt håller generellt ofta på med annat eller sitter och dagdrömmer. Ett antal gånger har jag fått tvärnita med jobbets Octavia så det haglar fotokemiska produkter i nacken på mig från baksätet. Just för att framförvarande sitter och håller på med nånting annat och ser exempelvis inte att det kommer en kö framför och får göra en panikinbromsning. Jag håller avstånd så gott det går men i stan med så många bilar blir det knepigt ibland. Härom dagen såg jag en Mondeo som vinglade fram och tillbaka och till slut klippte en trottoarkant i en kurva med bakhjulet för att han satt och låtsades att han var på kontoret istället för i bilen. Han körde 40 på en 50-väg men inte fan gjorde det honom till en bättre förare.
Hastighetsbegränsningarna är allmänt mesiga i torrt sommarväglag. Det är löjligt att det ska vara nån typ av "allround"-begränsning som ska passa både vintern och sommaren. Jag kan hålla med om att 70 kan vara för fort på en hel del 50-vägar där 50 är för lite! Det finns en siffra mellan fem och sju! Ska det vara så svårt att följa Tysklands exempel och införa 60- och 80-sträckor?
På de begränsade Autobahn-vägarna är begränsningen vid torrt väglag 130 och 40 vid vått.
Varför kan vi då inte införa samma sak fast med sommar och vinter i Svecia?

Jag tar med glädjemätarmarginalen i beräkningen plus lite till. Håller mig dock för det mesta under +30 över begränsningen. Det går alldeles utmärkt så länge vi fortkörare får behålla vänstra filen för oss själva och ingen håller på och larvar sig med rakapparater, dagens nyheter, lunch, kartor eller mobiltelefoner samtidigt som körningen.

Viva Tyskland och trevlig helg // FreddaGädda
Senast redigerat av Klubbmannen (5 juli 2006)

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 juli 2006
många här resonerar som om dom saknar okunskap när det gäller hastighetsbestämmelserna och fartkamrorna här jag tycker det behövs mer kameraskåp på vägarna fast när man ligger ensam på vägen och det är några andra bilar framför eller bakom så tycker jag man kan få köra 110 i stället för 90  vore bra med kameror där det är farliga vägar och skymd sikt lika så mera övervakning jag har sett många urusla omkörningar  jag har vart tvungen att väja undan ängång när det kom en omkörande bil vad tänker folk med egentligen inte me skallen i varje fall och en sak till tänk om ni kör på ett barn eller en vuxen för den delen eller att ni krockar med en annan bil för ni kör som blådårar och blir rullstolsbundna sen hela livet tänk på det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 juli 2006
jonesono skrev:
kung1 skrev:
Om DU som ligger i 90 på 90 väg kommer ifatt en last bil som ligger på 85km/h.
kör DU om den i 90 o inte mer?
Snacka om INTE säker omkörning !
Hoppas du skämtar för allas säkerhet !

Hoppas du själv inte har läst mina tidigare inlägg innan du skrev detta... har inget mer att säga.
Jag gör en säker omkörning så att jag jag efter att ha passerat lastbilen kan ligga i 90, svårare än så är det inte. Man gör inte omkörningar på bilar som kör i 120 på 90 väg, man håller sig till 90 och hoppas att de får dryga böter en vacker dag.

det tjenar inget till att köra om en bil som ligger i 120 på en 90 väg för att man vet at man kommer bli omkörd av puckot efter nästa kurva

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
5 juli 2006
Fartkameror är bara bortkastade pengar! Självklart så saktar man ner när man ser en kamera o sen ökar på när man är förbi den! Säg att de är 90 väg. Då ligger man ju på 100 i vanliga fall. Ligger alltid 10km/h över hastigheten. Tänk om alla kunde göra de!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 juli 2006
ja 10 över det skadar ju inte då har man ju respekt i varje fall

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 juli 2006
golfarn_nr1 skrev:
Fartkameror är bara bortkastade pengar! Självklart så saktar man ner när man ser en kamera o sen ökar på när man är förbi den! Säg att de är 90 väg. Då ligger man ju på 100 i vanliga fall. Ligger alltid 10km/h över hastigheten. Tänk om alla kunde göra de!!

ja tänk om ja men alla tänker inte så det är mycke billigare me fartkamror än vad det är att ha poliser ute vid vägarna

Klubbmannen
5 juli 2006
ironhead skrev:
golfarn_nr1 skrev:

ja tänk om ja men alla tänker inte så det är mycke billigare me fartkamror än vad det är att ha poliser ute vid vägarna

Fartkameror kan aldrig ersätta poliser. Som Top Gear så väl demonstrerade.

Märk väl att Sverige uppenbarligen har råd att avveckla Barsebäck. Googla och kika på vad det kostade för skattebetalarna och ställ dig frågan varför vi ska avveckla säker svensk kärnkraft för att istället importera dyr el från Polen med kolkraftverk eller från Finland som importerar sin el från Ryssland, vilka framställer sin el med kärnkraftverk vars standard inte kan ha undgått någon

// För att klaga lite på regeringen
Senast redigerat av Klubbmannen (5 juli 2006)

5 Inlägg
12 juli 2007
Märker man mitt på dagen om kameran tar bild?
Tar den bild även utan blixt?
Och en till fråga en vän till mig körde med 58 km på en 50 väg det blev ingen blixt från fartkameran . Detta inträffade mitt på dagen med mycket regn. Finns det chans att den tog bild  utan blixt?

Tackar

4 554 Inlägg
12 juli 2007
10över eller 10under för mej är hastighetsskyltarna bara riktlinjer om alla andra kör i 100 på en 90 väg ligger man ju självklart inte i 90 för då blir de inget flyt på trafiken, och alla dessa kameror som påstår sänker hastigheten, dom ökar bara hastigheten mellan dom, folk vet var dom står kör ju på emellan dom och bromsar precis innan, hur bra flyt blir de på vägarna då?
om man ska va ontopic så ja, dom blixtar alltid och dom nya skåpen har alltid kamera i om dom inte är på service men dom är inte alltid aktiverade, kanske5-10min/dygn(iaf vad jag hört)

5 Inlägg
12 juli 2007
loudness skrev:
1 dom blixtar alltid och dom nya skåpen har alltid kamera i om dom inte är på service men dom är inte alltid aktiverade, kanske5-10min/dygn(iaf vad jag hört)

Varför är de inte igång hela tiden?
Finns det nån specifik orsak?

En trafikkamera kostar uppemot 500000 kronor och det verkar väldigt konstigt om de inte är igång hela dygnet.

100 Inlägg
31 december 2007
Har blixtrat för mig en gång för 5 veckor sen nu.. i lastbil på orust....

Hur lång tid måste man vänta? körde 85 på 70 väg :S

Sök