Då jag kör hela dagarna i jobbet, utanför och inne i stan, kan jag komma med observationer jag varit med om den senaste tiden. Dom förarna som upplevs trafikfarliga är inte de som kör fort. Tvärtom, det är de som kör fort som koncentrerar sig på körningen. De som kör långsamt håller generellt ofta på med annat eller sitter och dagdrömmer. Ett antal gånger har jag fått tvärnita med jobbets Octavia så det haglar fotokemiska produkter i nacken på mig från baksätet. Just för att framförvarande sitter och håller på med nånting annat och ser exempelvis inte att det kommer en kö framför och får göra en panikinbromsning. Jag håller avstånd så gott det går men i stan med så många bilar blir det knepigt ibland. Härom dagen såg jag en Mondeo som vinglade fram och tillbaka och till slut klippte en trottoarkant i en kurva med bakhjulet för att han satt och låtsades att han var på kontoret istället för i bilen. Han körde 40 på en 50-väg men inte fan gjorde det honom till en bättre förare.
Hastighetsbegränsningarna är allmänt mesiga i torrt sommarväglag. Det är löjligt att det ska vara nån typ av "allround"-begränsning som ska passa både vintern och sommaren. Jag kan hålla med om att 70 kan vara för fort på en hel del 50-vägar där 50 är för lite! Det finns en siffra mellan fem och sju! Ska det vara så svårt att följa Tysklands exempel och införa 60- och 80-sträckor?
På de begränsade Autobahn-vägarna är begränsningen vid torrt väglag 130 och 40 vid vått.
Varför kan vi då inte införa samma sak fast med sommar och vinter i Svecia?
Jag tar med glädjemätarmarginalen i beräkningen plus lite till. Håller mig dock för det mesta under +30 över begränsningen. Det går alldeles utmärkt så länge vi fortkörare får behålla vänstra filen för oss själva och ingen håller på och larvar sig med rakapparater, dagens nyheter, lunch, kartor eller mobiltelefoner samtidigt som körningen.
Viva Tyskland och trevlig helg // FreddaGädda
Senast redigerat av Klubbmannen (5 juli 2006)