2326
Sök

Högre hastigheter dödar inte!

1 256 Inlägg
1 juli 2006
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story … 34,00.html

Skriv vad ni tycker,

Robert Collin skriver om svenska bilförare

"På tyska autobahn förra veckan hade jag alltid ögonkontakt när jag kom ikapp en bilist i vänsterfilen, jag fick alltid ett ögonkast genom backspegeln. Hemma i Sverige igen, och i 110-lunken, kunde jag ligga bakom en bil flera kilometer innan han, eller ofta hon, upptäckte mig. Säker trafik?"

Folk borde fanimej skärpa sig, Jag känner igen detta väldigt väl.

Jag vet själv hur jävligt det kan vara, jag kör om i högerfil flertalet gånger varje dag pga idioter som inte tittar i backspegeln och tror att dom äger vänsterfilen när dom kör i 90 på motorvägen..
Fan kan inte folk lagar och regler? eller överhuvudtaget ren jävla rutin? När man kört om, IN I HÖGERFIL!!

Det är dessutom förbjudet att hindra en omkörning oavsett situation
Senast redigerat av Jonni (1 juli 2006)

66 Inlägg
1 juli 2006
"Vänsterfilsmissbrukare" är tyvärr ett tråkigt inslag som jag med endast har dåliga erfarenheter av.
Tillhör den där kategorin som gärna underlättar för folk när de vill köra om, ingen person gillar att göra en kraftig inbromsning på motorväg. Ett annat problem är ju att det kan bli lite irritation.
Och irritation är ju inte direkt det främsta medlet för att skapa trafiksäkerhet utan kan oftast bli förödande.
Har märkt att vissa (oftast äldre) förare anser att "det som finns bakom ska man inte bry sig om" ungefär.
Kanske dags att tänka om när det som "finns bakom" är en bil som kommer i 120 km/h och vill göra en flygande omkörning.

320 Inlägg
1 juli 2006
precis.    politiken vi har idag är bara otäckt fel.  förstår inte varför folk som bestämmer detta
kan sitta kvar på sina  höga platser...

får man bara upp väg-räcken och  röjer  omkring vägarna blir det mkt säkrare.
då skulle vi kunna ha 130 nästan på de flesta stora vägar. skit-snack  luras man oxå på i
trafik-böcker osv  " ligger man i 90 förlorar man inte så många minuter från en som kör i 110"...

eh ? inte , dessutom är moderna bilar växlade och dom dricker inte alls mkt bara för man kör 120 än 90 tex  som alla tror.

och kamera-skåpen är bland det största slöseriet av miljarder jag sett... vad gäller trafiken.
idiotisk ide.

66 Inlägg
1 juli 2006
Precis, vajerräcken är tydligen lösningen på alla problem. Men felet är, och kommer alltid vara föraren. Sen spelar det ingen roll hur mycket kameror de slänger upp. Håller med, det är slöseri.
Ett bra exempel är vägen mellan Ulricehamn - Borås. En känd olyckdrabbad väg som flera säkert känner till, kör folk säkrare bara för att det finns fartkameror och varningsskyltar....? Nope.

Fan, börjar känna mig som en moralkärring här big_smile Haha
Jaja, är ju ett ämne som det kan diskuteras kring länge.

8 156 Inlägg
2 juli 2006
Såg polisen ligga bakom en Volvo 740 idag. Föraren av Volvo märkte först efter en halv kilometer att han var "förföljd" av en polisbil med påslagna ljus (och detta skedde först efter att polisbilen satt på sirenerna.) Snacka om att ha noll koll bakåt. Det var helt uppenbart att polisen ville att han skulle stanna. (Det var mitt inne i Motala, så vi snackar inte om några höga hastigheter heller...)

Errol skrev:
precis.    politiken vi har idag är bara otäckt fel.  förstår inte varför folk som bestämmer detta kan sitta kvar på sina  höga platser...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fisketokig
2 997 Inlägg
2 juli 2006
Det är ju sedan längen känt att hög hastighet inte dödar, det är smällen...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juli 2006
högre hastigheter på rätt vägar är inte fel....

Om skåpen: Värdelös idé? folk åker ju fast i dom eller hur wink...i vilket fall sänkte dom medlehastighet med 1km/h så det var ganska värdelöst tongue

676 Inlägg
2 juli 2006
asså... detta är en kluven disskution. föratt ligger de en gammal kärring i 40km/h på en 50-väg och det sedan kommer upp en ungdom i 100km/h. detta är mitt inne stan, va ska man göra? låta honom köra förbi och han kanske kör över en kvinna som går över ett övergångsställe med barnvagn? eller ska man sega ner för honom och låta honom bli precis vansinnig men familjen klarar sig? visst, på motorväg så ska man ju inte ligga o sega för alla andra. men de e ju en annan sak inne i stan eller i tätbebyggt område... jag släpper förbi folk om jag anser att det är rätt. skulle de komma en snubbe i 110 på 50-väg så skulle jag nog inte släppa förbi honom. jag skiter i om han krockar in i  ett hus eller ngt, det är självförvållat men det är ju synd om han skulle köra ihjäl andra oskyldiga...

"plåt poliserna" är en helt värdelös ide i försök om att sänka hastigheter. enda anledningen av detta är föratt tjäna pengar. hörde om att i england hade dom satt upp nya kameror i ett samhälle och tagit bort kameror i ett annat. de visade sig att antalet olyckor gick upp typ 14% där dom hade satt upp de och där dom hade tagit bort plåtburkarna så hade antalet olyckor SÄNKTS med runt 10-15%. hur förklarar dom en sådan sak? ligger man i runt 120-130 på 90-väg som har kameror och det sedan dyker upp en plåtnicklas bakom krönet så nitar man ju föratt inte få några böter. bilen bakom hinner kanske inte med att bromsa så vad händer? blir värlens krock! de e som ni har sagt här tidigare: rensa vägkanterna och upp med räcken eller något annat. men plåt poliser är INTE lösningen föratt sänka hastigheter!

"Nisse anser att hastigheten på motorvägarna bör höjas, gärna till 130. Hans siffror visar att länder med högre hastighet, eller till och med fri fart, inte har fler olyckor än Sverige. Och han vill inte höja farten för att glädja snabbåkare utan för att förbättra den svenska ekonomin."

mja asså... skulle dom höjja hastigheten till 130 så skulle folk ligga i 150 ist... fri hastighet låter faktiskt som en vettig grej! där få folk köra så fort dom vill. men när man tänker efter så är de en ganska korkad ide ändå...

några som vet hur man kan göra föratt det ska bli säkrare ute på vägen?
jag tror att man måste sätta sig ner och verkligen kolla igenom bilarna... grejjer som börjar skrika och blinka när man kommer för nära någon. grejjer som slår om till nödläge om något kommer i vägen vid en viss h-het. eller att släppa pressen på en bilförare. en bilförare ska ju ha koll på ALLT! det är nog för mycket regler osv. synd bara att vissa inte har sunt förnuft vid t.ex en högerregel utan tutar på som om de vore en huvudled för honom....   

varför ska bilar vara så in i helvete dyra pga fler krockkuddar och mer säkerhet? vill dom ha mer säkerhet så kan dom väll sätta in en lag om att ALLA bilar ska ha en viss grad av säkerhet i bilarna? kolla bara på en nissan micra t.ex... hur säker är den på en skala? 10km/h in i en stolpe och du har fan stolpen i skrevet sen. det finns många sådanna exemplar som är så otroligt värdelösa när det gäller säkerhet! själv ska man puttra omkring i en sådan bil som har mindre säkerhet än en papplåda i sommar! och jag är ju inte speciellt glad över det. jag är rädd för dom bilarna asså! krävs ju INGENTING föratt skiten ska mosas ihop mer i en krock än vad dom skulle göra i en bilpress!

näe... säkrare bilar ute på gatan kanske är svaret? släppa pressen på bilförare. fotgängare t.ex... jag springer då ALDRIG över vägen på ett övergångsställe om jag inte ser att bilen har uppfattat mig och verkligen stannar. har kompisar som tar den här lagen i sin ficka och tror att dom är odödliga och bara springer över. helt galet ju! va fan, bilförare får ju ha lite sunt förnuft asså! står man vid ett övergångsställe och försöker komma över men det går inte föratt hela vägen är smockfylld med bilar så kan la någon stanna och vara snäll och släppa över honom? vad är det för något som är så svårt att förstå med det?

sen har vi ett ganska bra exempel på folk som nyss har tagit körkortet? är man inte rädd om det? nu säger ju inte jag att jag höll på ALLA trafikregler och inte bröt mot en enda! men jag hade fortfarande huvet på skafft och körde inte i 100 på 50-väg. de e ju klart att man vill gasa när man precis har fått kortet men man måste ju ha lite innanför pannbenet! en kille på min skola hade precis fått sitt körkort. de va INTE ofta han låg under 150 innan han mosa rätt in i en bil och sedan över ett stacket och in på en tomt. hans körkort rök så jävla fort så de va inte sant. sånt folk ska ju faktiskt inte ha körkort tycker inte jag? trafiklärare kan ju egentligen inte göra något... de kommer en ungdom och sätter sig i bilen, han kör hur lungt som helst och följer trafikens lagar till punkt och pricka. men sen när han fått kortet så trampar han på gasen.
Senast redigerat av Foffis (2 juli 2006)

1 414 Inlägg
2 juli 2006
Jonni skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,849034,00.html

Skriv vad ni tycker,

"På tyska autobahn förra veckan hade jag alltid ögonkontakt när jag kom ikapp en bilist i vänsterfilen, jag fick alltid ett ögonkast genom backspegeln. Hemma i Sverige igen, och i 110-lunken, kunde jag ligga bakom en bil flera kilometer innan han, eller ofta hon, upptäckte mig. Säker trafik?"

Jag vet själv hur jävligt det kan vara, jag kör om i högerfil flertalet gånger varje dag pga idioter som inte tittar i backspegeln och tror att dom äger vänsterfilen när dom kör i 90 på motorvägen..
Fan kan inte folk lagar och regler? eller överhuvudtaget ren jävla rutin? När man kört om, IN I HÖGERFIL!!

Det är faktiskt lite fel i det du skriver. Det finns idag ingen lag som säger att man måste ligga i högerfilen, den togs bort 2003 för EU anpassning. Dessutom finns det numera ingen lag som säger att man inte får på dubbelfilig väg köra om i högerfilen...

Däremot kan jag hålla med om att svenska, speciellt äldre förare har oerhört dålig koll på trafiken och att många ligger med farligt små marginaler till framförvarande bil. Senast nu i veckan fick jag nita 2 gånger när djur sprang över vägen och bägge gångerna hamnade bakomvarande bilar brevid mig för att dom inte han bromsa utan fick väja istället...

Sedan är ju faktiskt svenska motorvägar i ruskigt dåligt skick jämfört med tex finska, tyska och danska... som alla har högre hastigheter än vad vi har...
Senast redigerat av Founder (2 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

10 287 Inlägg
2 juli 2006
Founder är lite snett ute.....

Vi citerar trafikförordningen (1998:1276)  Uppdaterad:t.o.m. SFS 2006:21

Fordons plats på väg:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
   Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
   Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
   På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Av paragraf 7 följer också att det på flerfilig väg är tillåtet att köra om fordon på höger sida om hastigheten är max 70 km/tim.

Man kan dock konstruera fall där det är ok att köra om i högerfil, tex om trafiken tvärnitar i högerfil på 110väg så behöver man inte tvärnita även i vänsterfil. Då är det ok att passera trots att man ligger i vänsterfil.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

424 Inlägg
2 juli 2006
Foffis skrev:
asså... detta är en kluven disskution. föratt ligger de en gammal kärring i 40km/h på en 50-väg och det sedan kommer upp en ungdom i 100km/h. detta är mitt inne stan, va ska man göra? låta honom köra förbi och han kanske kör över en kvinna som går över ett övergångsställe med barnvagn? eller ska man sega ner för honom och låta honom bli precis vansinnig men familjen klarar sig? visst, på motorväg så ska man ju inte ligga o sega för alla andra. men de e ju en annan sak inne i stan eller i tätbebyggt område... jag släpper förbi folk om jag anser att det är rätt. skulle de komma en snubbe i 110 på 50-väg så skulle jag nog inte släppa förbi honom. jag skiter i om han krockar in i  ett hus eller ngt, det är självförvållat men det är ju synd om han skulle köra ihjäl andra oskyldiga...

Håller inte med dig där. Generellt sett är det nog ingen bra idé att själv leka trafikpolis på vägarna, jag tycker att om en omkörning görs, dumdristig eller ej, så skall alla verka för att en genomförs så snabbt och riskfritt som möjligt. Att börja "lägga sig före och sega ner" är nog inte så bra idé, heller inte att väja ut för att blockera en omkörning. Detta skapar förvirring och är absolut inte trafiksäkert.

Tycker man att någon kör dåligt så kan man väl istället säga det till den personen, kanske inte så lätt på 110 väg förstår jag, men då får det vara. Men annars är det en bättre lösning än att försöka "kommunicera" med hjälp av att blockeras och sega ner.

**// Toyota \\**

1 256 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Founder skrev:
Jonni skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,849034,00.html

Skriv vad ni tycker,

Det är faktiskt lite fel i det du skriver. Det finns idag ingen lag som säger att man måste ligga i högerfilen, den togs bort 2003 för EU anpassning. Dessutom finns det numera ingen lag som säger att man inte får på dubbelfilig väg köra om i högerfilen...

Däremot kan jag hålla med om att svenska, speciellt äldre förare har oerhört dålig koll på trafiken och att många ligger med farligt små marginaler till framförvarande bil. Senast nu i veckan fick jag nita 2 gånger när djur sprang över vägen och bägge gångerna hamnade bakomvarande bilar brevid mig för att dom inte han bromsa utan fick väja istället...

Sedan är ju faktiskt svenska motorvägar i ruskigt dåligt skick jämfört med tex finska, tyska och danska... som alla har högre hastigheter än vad vi har...

Pratade med min granne som är Trafikpolis om detta,

Vid 70km/h på motorväg så är det tillåtet att köra om på höger sida, men när det är över 70km/h  så är det omkörning i vänsterfil,

Vi går en månad tillbaks då jag blev stoppad på E20 mot Partille efter att ha kört om flertalet bilar i högerfilen, det är 3 filigt och mittenfilen och vänsterfilen vart normalt traffikerade och högerfilen HELT TOM. Jag fick en tillsägelse om just omkörning i högerfil, antagligen så hade dom inte så mkt bättre för sig big_smile

Colaberoende
1 219 Inlägg
2 juli 2006
Emre skrev:
Precis, vajerräcken är tydligen lösningen på alla problem. Men felet är, och kommer alltid vara föraren. Sen spelar det ingen roll hur mycket kameror de slänger upp. Håller med, det är slöseri.
Ett bra exempel är vägen mellan Ulricehamn - Borås. En känd olyckdrabbad väg som flera säkert känner till, kör folk säkrare bara för att det finns fartkameror och varningsskyltar....? Nope.

Sträckan mellan Borås - Ulricehamn är ett skräckexempel.
Kanonfin väg att köra på, hyffsat bra i ordning, kameror till förbannelse och just den vägen måste man hålla stenkoll på bilar runt omkring + kamerorna och den svajande fartgränsen mellan 70 och 90 hela tiden så bilkörningen blir mer stressad än det är på en vanlig väg.
Har inte så ont av kameror på andra vägar.

Sedan borde det införas hälsokontroller från 60 års ålder och tas vart 5 år efter det för att kolla personen i fråga med syn och allt.. Läkarna borde ha större befogenheter att ta ett körkort.

Jag tror inte på Vajerräcken. Tror mer på dom gamla hederliga räckena.

/Ena

1 256 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Ena skrev:
Emre skrev:

Sträckan mellan Borås - Ulricehamn är ett skräckexempel.
Kanonfin väg att köra på, hyffsat bra i ordning, kameror till förbannelse och just den vägen måste man hålla stenkoll på bilar runt omkring + kamerorna och den svajande fartgränsen mellan 70 och 90 hela tiden så bilkörningen blir mer stressad än det är på en vanlig väg.
Har inte så ont av kameror på andra vägar.

Sedan borde det införas hälsokontroller från 60 års ålder och tas vart 5 år efter det för att kolla personen i fråga med syn och allt.. Läkarna borde ha större befogenheter att ta ett körkort.

Jag tror inte på Vajerräcken. Tror mer på dom gamla hederliga räckena.

/Ena

Hälsokontroller finns idag, men begränsat till alla förare som har körkort för tyngre fordon och då är det kontroll vid 45 års ålder sen var 5:e år har jag för mig.

Det borde införas för B körkort kan jag hålla med om.. Finns skräckexempel, fick höra av en arbetskamrat där en 95 åring hade kvar sitt körkort och körde bil lite väl ofta..

För ett tagsen skulle 95åringen backa ur sitt garage och får av nån anledning i 1an och trycker te väggen och mitt i allt får han tydligen panik, slänger i backen och trycker ner 2 bilar som står utanför garageporten nerför en kant.

Grannarna hade tagit kontakt med sonen till herren och sonen själv var ju i riskzonen för hög ålder.. dvs 75år gammal och han hävdade att pappan var en alldeles utmärkt förare "Han har varit chaufför i hela sitt liv"

Jag kan ju inte säga att jag hade velat möta han på vägen..
Senast redigerat av Jonni (2 juli 2006)

638 Inlägg
2 juli 2006
Foffis skrev:
asså... detta är en kluven disskution. föratt ligger de en gammal kärring i 40km/h på en 50-väg och det sedan kommer upp en ungdom i 100km/h. detta är mitt inne stan, va ska man göra? låta honom köra förbi och han kanske kör över en kvinna som går över ett övergångsställe med barnvagn? eller ska man sega ner för honom och låta honom bli precis vansinnig men familjen klarar sig?.

Och vad tror du händer sen när den gamla kärringen svänger av? Då har du en ruggigt ilsken förare som har absolut noll koll på trafiken i övrigt pga hans frustration för det som hände tidigare. Jag anser att det är mer farligt än att ligga 100km/h på 50väg.  För är du förbannad så tänker du inte på trafiken utan på det du är förbannad på och tappar all koncentration på det viktiga. Du kör även för fort som tidiigare vilket blir en ännu värre situation.

Släpp fram dom som kör fortare.

Kommer väl nånting här snart!

128 Inlägg
3 juli 2006
det är ni!eller iallafall tiräckkligt många där ute som röstar fram kommunist svinen i detta land.de som bara bestaffar oss för minsta förteelser för att tjäna pengar, men samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar.  för inte fortare än du klarar av.skit i hastigehetsbegränsnigar.. man behöver bara sunt förnuft

Burn IF performance

1 414 Inlägg
3 juli 2006
Sharky skrev:
Founder är lite snett ute.....

Vi citerar trafikförordningen (1998:1276)  Uppdaterad:t.o.m. SFS 2006:21

Fordons plats på väg:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
   Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
   Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
   På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Av paragraf 7 följer också att det på flerfilig väg är tillåtet att köra om fordon på höger sida om hastigheten är max 70 km/tim.

Man kan dock konstruera fall där det är ok att köra om i högerfil, tex om trafiken tvärnitar i högerfil på 110väg så behöver man inte tvärnita även i vänsterfil. Då är det ok att passera trots att man ligger i vänsterfil.

/Göran

Då har dom ändrat tillbaka det igen smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

279 Inlägg
3 juli 2006
vampyren skrev:
det är ni!eller iallafall tiräckkligt många där ute som röstar fram kommunist svinen i detta land.de som bara bestaffar oss för minsta förteelser för att tjäna pengar, men samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar.  för inte fortare än du klarar av.skit i hastigehetsbegränsnigar.. man behöver bara sunt förnuft

bra skrivet....
Senast redigerat av diforce (3 juli 2006)

two lies don´t cancel each other out

Svetsare
216 Inlägg
3 juli 2006
håller med sunt förnuft är det som behövs. Så varför ha så brottom jag tar det gärna lungt och väljer ofta landsväg framför motorväg för att slippa all stress och tar det så lungt jag kan utan att stoppa eller störa annan trafik. vill nån blåsa förbi i 110 på 70 väg så går jag åt sidan, och jag stannar gärna och hjälper dom upp ur diket! men själv vill jag hålla mig på vägen. tycker att dom kan sänka hastigheten på många vägar i sverige det är ett relativt litet land och man känar inte så mycket på att köra fort. och man kan väll inte ha så brotom till nått så att det är värt att dö för då kommer man aldrig fram...
Senast redigerat av BogieBoy (3 juli 2006)

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.

10 287 Inlägg
3 juli 2006
Sunt förnuft....jag visste väl att det var nåt som saknades, där var det !

/Göran

vampyren skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök