3658
Sök

Hjälp ang. volvos bakaxelutväxlingar! Snabba svar tack!

Billjuds intresserad
75 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#1
Hej! big_smile jag har en 1031 bakaxel på min 945:a å den har ju naturligtvis "råkat" rasa tongue Utväxlingen på den är 3.54. Jag tänkte att jag skulle få ner bensinförbrukningen lite och jag har för mig att volvo har gjort en bakaxel som har utväxlingen 3.08? Isåfall vilken bil sitter den på och skulle den passa min? Det är en -97 b230fk med abs och M90. smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
11 september 2010
#2
har aldrig sätt något lägre än 3.54 har endå skruvat ganska många 940

3.54=manuell m90
3.73=automat när det gäller 940
det är dom olika jag sätt
ett tips är att satsa på en 1041 axel istället så slipper man innerhjulspinn smile

Kör fort så hinner inget hända...

Billjuds intresserad
75 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#3
Okej, men om man kollar bildelsbasen.se så ser man en bakaxel till 940 me 3.31 men tror inte de gör så stor skillnad hmm men vet att jag läste om en bakaxel me lägre utväxling men hittar ingen sad men vilken är starkast av 1031 och 1041 axlarna då? är inte slungdiff mer skadligt? å passar 1041 rätt på?


8 252 Inlägg
11 september 2010
#4
3:15 finns i vissa 240 tidigt 80-tal men det är knepigt att hitta en sån slutväxel. 31  och 41 är väl samma axel med diffen som skiljer bara. Slungdiff är inte skadligt, emn det finsn bättre diffar att tillgå men då kostar det mer pengar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
11 september 2010
#5
skillanden mellan 3.54 och 3.73 är ganska stor

körde först 3.54 med M90 på min 745glt 16v då gjorde bilen 215blås på 4:an 190 på 5:an
med 3.73 gjorde den kanske 180-190 på 4:an 210 på 5:an
så det är en viss skillnad
jag personligen skulle inte våga testa 3.31 för det kommer bara bli sunkigt att åka
inte så skoj med en trög bil som inte orkar på högsta växeln
bara för att varven minskar så minskar inte förbrukning i samma utsträckning för vid en gräns så börjar motor dra mer bensin igen
eftersom belastningen blir högre och motorn vill ha mer bensin
finns nog en anledning till att volvo valde just 3.54 till 940 med turbo
med m90

3.31 måste nästan vara diesel utväxling

Kör fort så hinner inget hända...

854 Inlägg
11 september 2010
#6
Jag hade 3.31 på min 940 förut, inga problem alls. Måste dock säga att 4.10 är mycket roligare smile Senaste dieseln jag kollade på hade 3.73. Med andra ord, och som konstaterats förut, det finnns ingen logik i volvos val av utväxligar och vilka bilar dom sitter på.

Hade jag fått välja en utväxling med tanke på komfort, ekonomi och prestanda så hade jag valt 3.54.


Billjuds intresserad
75 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#7
okej! smile tack för alla snabba svar! men e de inte bara å höja turbotrycket om den inte orkar då? fast då drar den väl iofs mer ändå tongue haha smile men tack!


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
11 september 2010
#8
Volvo02 skrev:
okej! smile tack för alla snabba svar! men e de inte bara å höja turbotrycket om den inte orkar då? fast då drar den väl iofs mer ändå tongue haha smile men tack!

det handlar om att avväga utväxlingen utifrån förutsättningarna
ska man köra bränslesnålt gäller det att maskinen klarar av att hålla farten utan att använda något övertryck går man från vakum till laddtryck börjar motorn hysta i sig betydligt mycket mer bränsle än när den enbart går på undertryck

bästa tipset är att hitta den magiska gränsen
i regel brukar 80km/h vara ganska mitt i prick på dom mesta bilarna jag kört

min 850turbo kan jag köra på 0.75 i 80km/h utan några svårigheter
men ökar man till 90-100 så ökar förbrukningen ganska ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2010
#9
hmm, alla volvo 940 lättrycksturbo å fulltrycksturbo efter 95 har väl ändå 3.31 i utväxling ?


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
11 september 2010
#10
Xuri skrev:
hmm, alla volvo 940 lättrycksturbo å fulltrycksturbo efter 95 har väl ändå 3.31 i utväxling ?

alla fulltryckare jag ägt eller har skruvat har haft 3.54 i utväxling om det varit m90 och 3.73 med automat

135hk ltt brukar ha 3.73 orginal ibland och ibland 3.54 med manuell låda beror lite på smile

har dock bara skruvat 1041:or men det har nog blivit ett ganska stort antal genom åren då man började skruva dom när ltt var nya

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2010
#11
jag har aldrig sett en axel till 940 ltt med annan utväxling än 3.31... jag har de i min tex med m90 manuell.


Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
11 september 2010
#12
på min 96:a polis hade jag aut och 3.73 byttes mot en bakaxel från en 940turbo 95:A som hade 3.54
på min 745glt 16v satt det 3.73 orginal med m46 bytte axel till en 3.54 som var från en 98:ans 940turbo

min 98:a classic har jag 3.54 och min 94 turbo aut har jag 3.73 iof bytt låda till manuell men axeln sitter kvar

polarna har oxå haft 3.54 på sina manuella m90 allt från 96-98

Kör fort så hinner inget hända...

Billjuds intresserad
75 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
jag har aldrig sett en axel till 940 ltt med annan utväxling än 3.31... jag har de i min tex med m90 manuell.

Men hur är den å köra då? orkar den bra? hur mkt drar den ungefär? smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2010
#14
Volvo02 skrev:
Xuri skrev:
jag har aldrig sett en axel till 940 ltt med annan utväxling än 3.31... jag har de i min tex med m90 manuell.

Men hur är den å köra då? orkar den bra? hur mkt drar den ungefär? smile

Jag tycker om höga utväxlingar å har tycker inte den drar mycke sås..

med typ steg 3-4 trimmat med större turbo,annnan topp,kam osv så drog den 0.84 långkörning med 225/40 däck runt om.. de klagade jag inte på då..

de är gött att de inte varvar med än 3000rpm i 130 också.

vid 6500 rpm på samtliga växlar går den så här fort.

1=65
2=115
3=170
4= 230
5=290km/h


Billjuds intresserad
75 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
Volvo02 skrev:
Xuri skrev:
jag har aldrig sett en axel till 940 ltt med annan utväxling än 3.31... jag har de i min tex med m90 manuell.

Men hur är den å köra då? orkar den bra? hur mkt drar den ungefär? smile

Jag tycker om höga utväxlingar å har tycker inte den drar mycke sås..

med typ steg 3-4 trimmat med större turbo,annnan topp,kam osv så drog den 0.84 långkörning med 225/40 däck runt om.. de klagade jag inte på då..

de är gött att de inte varvar med än 3000rpm i 130 också.

vid 6500 rpm på samtliga växlar går den så här fort.

1=65
2=115
3=170
4= 230
5=290km/h

fan va gött, min ligger på 3000 rpm i 140 tror jag å 3500 rpm i 160. men hade du den bakaxeln när din va orginal nån gång då? wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 september 2010
#16
Volvo02 skrev:
Xuri skrev:
Volvo02 skrev:

Men hur är den å köra då? orkar den bra? hur mkt drar den ungefär? smile

Jag tycker om höga utväxlingar å har tycker inte den drar mycke sås..

med typ steg 3-4 trimmat med större turbo,annnan topp,kam osv så drog den 0.84 långkörning med 225/40 däck runt om.. de klagade jag inte på då..

de är gött att de inte varvar med än 3000rpm i 130 också.

vid 6500 rpm på samtliga växlar går den så här fort.

1=65
2=115
3=170
4= 230
5=290km/h

fan va gött, min ligger på 3000 rpm i 140 tror jag å 3500 rpm i 160. men hade du den bakaxeln när din va orginal nån gång då? wink

Då har du med säkerhet 3.31 utväxlingen sen felar din mätare lite bara.

Jag hade den utväxlingen org i min bakaxel.


Billjuds intresserad
75 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#17
Men de står 3.54 på klisterlappen på bakaxeln wink men tack för alla svaren! denna tråd kan låsas för nu vet jag allt jag vill veta! big_smile



Sök