16 september 2010
Trådstartare
Har införskaffat mig en 200sx s13 med steg3 trim och allt vad det innebär.
Istället för att göra hela inlägget aslångt med vad som är gjort på bilen så går jag rakt på problemet-n.
Allt började med att bilen alltid fel/misstände när det var blött/fuktigt ute, inhandlade ett gäng nya stift, bankade ihop dem till 0.5mm och vips var problemet löst ( de innan var 0.7-0.8mm)
Frid och fröjd i en dryg vecka, sedan vid väldigt enkelt gaspådrag när jag var nästan hemma så började bilen låta konstigt, nästan ett tickande ljud (inte det klassiska lagerknacken) utan mer nere vid pedalerna från motorrummet.
Efter en vända i garaget med olje, luft och tändcheckar samt en mindre översyn av glapp i turbinen, utan bättre resultat beslöt jag mig för att för skoj skull byta tillbaka till de gamla stiften.
Kollade även Wastegaten och den kändes stum och fin som den ska
De gamla stiften misständer nu inte alls av någon anledning men det knäppa ljudet kvarstår....
Bieffekter av missljudet är;
minskat laddtryck (från 1.2 - 0.9)
väldigt trögladdat - dubbla tiden att bygga trycket
turbovinet har helt ändrats(tokhögt och fult) och låter nästan som något skrapar - men ändå inte (kan fixa video)
Det kommer dock ingen konstig rök eller något annat klassiskt som kan antyda till turboras..
Vore astacksam för hjälp!
Jag tycker om öl