3421
Sök

S13 motorspök...

26 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#1
Har införskaffat mig en 200sx s13 med steg3 trim och allt vad det innebär.

Istället för att göra hela inlägget aslångt med vad som är gjort på bilen så går jag rakt på problemet-n.


Allt började med att bilen alltid fel/misstände när det var blött/fuktigt ute, inhandlade ett gäng nya stift, bankade ihop dem till 0.5mm och vips var problemet löst ( de innan var 0.7-0.8mm)

Frid och fröjd i en dryg vecka, sedan vid väldigt enkelt gaspådrag när jag var nästan hemma så började bilen låta konstigt, nästan ett tickande ljud (inte det klassiska lagerknacken) utan mer nere vid pedalerna från motorrummet.

Efter en vända i garaget med olje, luft och tändcheckar samt en mindre översyn av glapp i turbinen,  utan bättre resultat beslöt jag mig för att för skoj skull byta tillbaka till de gamla stiften.

Kollade även Wastegaten och den kändes stum och fin som den ska

De gamla stiften misständer nu inte alls av någon anledning men det knäppa ljudet kvarstår....


Bieffekter av missljudet är;
minskat laddtryck (från 1.2  - 0.9)
väldigt trögladdat - dubbla tiden att bygga trycket
turbovinet har helt ändrats(tokhögt och fult) och låter nästan som något skrapar - men ändå inte (kan fixa video)

Det kommer dock ingen konstig rök eller något annat klassiskt som kan antyda till turboras..




Vore astacksam för hjälp!

Jag tycker om öl

8 253 Inlägg
16 september 2010
#2
Nåt på angassidan som bromsar? Igensatt katalystor till exempel. Biter från innehållet som rasslar runt skulle ju kunna vara ljudet du hör och är den igensatt så sjunker laddtrycket och det tra längre tid att bygga upp.


26 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#3
Missade att tillägga det då jag skummat i lite trådar för att hitta svar istället för att vara omständig och skapa en ny...


Röret är rakt helt utan katt och ljudet uppstår enbart när laddtryck kommer, alltså tomgång och söndagsåka är inga konstigheter
Senast redigerat av bazemaker (17 september 2010)

Jag tycker om öl

26 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#4
Problem hittat, laddtrycket var skräp pga röret mellen turbo&IC hade hål, bytte det och laddtrycket blev så gott som återställt.

Ljudet är en läcka i avgasröret, antingen i Grenröret eller mellan turbo&grenrör....

Jag tycker om öl


Sök