2661
Sök

Läckage mellan downpipe och turbo ,svajande ladd?

12 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
smile
Tjena alla Gubbar och Damer på Garaget.org.
Har precis varit och införskaffat mig en 9000 cse 2,3T -96.
Bilen i övrigt är helt okey förutom lite klassisk SAAB rost runt skärmarna då.

Dock så har jag ett litet problem med ett laddtryck som inte riktigt verkar vilja hålla sig på en stabil nivå.
Det pendlar lite upp och ner, ibland mer och ibland mindre.
laddar ca 1,2-1,3 bar beroende på vilket humör den är på cool
,så den kan ligga på 1,3 och sedan hålla på och Jojja sig mellan 0,8 - 1,2 tex.
Någon större felsökning har jag inte gjort ännu, men har kollat efter läckage i slangar ,checkat stiften ,dränkt in MV i 5-56 samt bytt bränslefilter då detta knappt gick att blåsa igenom.

Det enda som jag har hittat är ett läckage mellan turbo och downpipe, flåsar på rätt friskt ifall man kavlar ned handen där.
Kan detta ha det minsta med ett litet svajande laddtryck att göra?? tänkte på lambdan osv.
Bilen går bra för övrigt, ingen taskig tomgång eller så.
Kör man med endast GLT så svajar det inget alls, inte vad jag har märkt av iallafall, mätaren visade runt 0,3 tror jag, vilket kanske är lite för lågt.. men eftersom mätaren inte har någon flashig bakrundsbelysning så kan jag lika gärna ha sett fel, var rätt mörkt när jag testade.
Har jag glömt något??,  JO -
På styrenheten så står det 245hk och lite mer kladd med tusch som inte går att utläsa, så vi kanske ska utgå ifrån att bilen är chippad big_smile

Så lite ljus över skiten skulle uppskattas

//Steffo

8 251 Inlägg
17 september 2010
Läckage mellan turbo och downpipe gör naturligtvis att turbon inte kan jobba som den ska, förutom på lägre laddtryck där de negativa effekterna av läckaget inte märks lika mycket. Jag skulle ha börjat med att fixa läckaget.

12 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
Tackar för ett snabbt och bra svar, skall genast försöka åtgärda problemet cool

Sök