Hej!
Somliga av er kanske känner igen mig ifrån svenska200klubben eller 7/900klubbens forum.
Startar nu en tråd om min Volvo 944 Demobil ifrån 1992. Målet är att få det i perfekt skick/utställningsskick.
Lite snabb information:
Min 944 från 1992 är en av Volvos F.D. Demobilar. Den var en utställningsbil hos UpplandsMotor i Uppsala, en väldigt tidig -92:a som reggades 1991-10-01, och stod i bilhallen tillochmed 1992-05-20 då den togs ut i rullande demonstration.
Har sedan dess haft 2 ägare, fullständig & gedigen dokumentation finns. Alla service- och besiktningsprotokoll, originalkvitton (på ca 100 000kr i reservdelar & reparationer + bilens köpekvitto på 144 000kr) och monteringsanvisningar finns kvar. Alltid reparerad & servad med Volvo original med personlig servicetekniker på Bilia Haga Norra & Bilkompaniet i Leksand.
Bilen har idag gått 37 000 mil, och majoriteten av dessa mil har enl. körjournalerna körts på sommarvägar genom hela Europa 4-5 gånger varje sommar.
Jag har träffat både den första ägaren som köpte ut bilen via en kontakt på Volvo, samt den personliga Serviceteknikern på Bilkompaniet, och har därigenom fått en fullständig historia om bilen.
Nu till bilderna!
Försäljningsbroschyren ifrån 1992!
En blandad bildsession. Som sagt så är målet att bevara bilen i det här skicket. en del förfiningar kommer att göras, det är det den här projekttråden kommer att handla om.
Lite av vad som ska göras:
- Ny stötfångarplast fram & bak + nedlackering av dessa
- Nya stänkskydd bak
- Lackera originalfälgarna
- Byta ut vindrutelisten vid höger A-stolpe
- Byta ut strålkastartorkararmarna
- Elhissar fram/bak och elspeglar installeras.
- Stereopaketet ses över
- Evaporatorn bytas ut och ECC:n fyllas på med ny gas.
- Det nya larmet monteras
Köpte ett helt nytt VGA I -alarm.
Bilen har följande utrustning i dagsläget (utrustning med inköpspriser 1992):
Farthållare(2915kr), Digital yttertemp(985kr), integrerad bilbarnstol(1235kr), solskyddsgardin i baksätet (865kr), nivåreglering(2240kr), läderdamask(640kr), elantenn(935kr), stora steropeketet med CD-växlare ( ca11000kr ),Dragkrok(1168kr), motorvärmare(690kr) Aluminiumfälg 15"Orion" (5940kr), reflexstripes(269kr), stänkskydd fram & bak(648kr), mittarmstöd med mugghållare (760kr), Elhissar fram(2800kr) + bak, Elspeglar med värme(2085kr),snowcap(170kr), Volvo Guard Alarm (3969kr), Spoilervinge med bromsljus (1994kr - ej monterad ännu) ECC (12 200kr), metallic + nedlackering (4800kr) m.m.
Sammantaget alltså en bit över 62 000kr i extrautrustning,
Kommentera gärna eller kika in på "Min Sida" för mer information
http://www.garaget.org/MartinG eller
http://www.garaget.org/?car=184650 Jag får såklart tacka för alla trevliga kommentarer jag redan fått också förstås!
Fler uppdateringar kommer!