3087
Sök

Bygga baslåda till VW Jetta II CL -87 - tips och förslag?

13 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
Jag har en gammal (nåja gammal och gammal) Jetta II från 87.

Har nyss fått tag på ett Coustic Power Logic AMP 460 slutsteg och 2 bashögtalare alá 12" Pyramid Phase III 250W som jag vill trycka in i Jettan! smile

Nu när jag är väldigt nybörjare på billjud och sånt vill jag gärna och ha så många tips och förslag på hur jag ska gå tillväga.
Jag måste ju som sagt bygga en egen baslåda och har funderat lite kring detta.

Det sitter ju en hatthylla på en Jetta och under är det ju ett väldigt stort bagageutrymme, sen ryggen där bak är ju gjord av metall.
Hur tycker ni jag borde bygga baslådan? Ska jag sätta bashögtalarna så att dom är riktade ut från hatthyllan och sedan ha två basreflexer i ryggen? Hur funkar det då om det är stål där? Lär ju inte bli så bra.
Eller ska jag ha rören upp mot hatthyllan med? Sen mått och sånt vore ju intressant och veta vad ni tycker man ska ha smile

Nåja, alla tips och förslag mottages gärna.
Gärna program man kan göra ritningar med!
Senast redigerat av Christoffer_V (3 juli 2006)

13 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
Jag har varit ute och mätt lite och även använt Audiophile för att testa göra en simpel låda.

http://cola.homelinux.net/~christoffer/bassbox.jpg

Vad tror ni om detta? Skulle det funka? Då med lutningen mot ryggstödet.
Senast redigerat av Christoffer_V (4 juli 2006)

Hewi
571 Inlägg
4 juli 2006
Det lär inte bli någe vidare om hela ryggstödet är täckt med plåt , jag byggde låda i en sådan för en massa år sedan och då gjorde jag en bandpasslåda med alla rör upp genom hatthyllan och tyckte då att det var bästa sättet för den bilen iallefall.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

13 Inlägg
4 juli 2006
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Det lär inte bli någe vidare om hela ryggstödet är täckt med plåt , jag byggde låda i en sådan för en massa år sedan och då gjorde jag en bandpasslåda med alla rör upp genom hatthyllan och tyckte då att det var bästa sättet för den bilen iallefall.

Heeela baksätet är inte täckt med plåt, i mitten har den liksom som ett stort hål där det sitter plywood, som egentligen inte behövs ha där, man kan ju ha rören utpekade ditåt kanske?
Och möjligtvis högtalarna uppåt mot hatthyllan (den är ju ganska ihålig så det är ju inga problem att få ut ljudet där), eller är det bäst att ha både rör och element på samma vägg?
Senast redigerat av Christoffer_V (4 juli 2006)

Sök