1803
Sök

Tips på spela högt låda!

2 035 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Jag har funderingar på en ny låda till mina två xtr 12 d4 or.

har just nu en 120L låda och 18 cm rör med aeroport.

En SPL låda ska vara på 100L på två basar, men är det då det absolut optimala?

Ska man ha slotport eller aeroport eller annan konstruktion. Vilken avstämning ungefär?

lådan ska vara i en 9-5 sedan.

Ska i första hand göra en ny låda. Några nya steg eller så är inte aktuellt ännu. Vill inte byta klass.

Någon som kan knåpa ihop med pissehögt spelande låda eller har andra tips på vad jag kan göra för att spela högre.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2010
Du skriver inte vad du ska spela högt, ton eller musik?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du skriver inte vad du ska spela högt, ton eller musik?

Spelar det roll? Ok det visste jag inte. men jag vill spela högt i musik.  Det är det som gäller i EASCA.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2010
Ja om man ska spela ton högt så vill man ha en låda som överensstämmer med bilens peakfrekvens (har för mig lådan ska peaka 5-10Hz lägre eller nåt sånt för maximal prestanda), ska man spela musik högt så vill man ha en låda med ett jämnare frekvenssvar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

365 Inlägg
21 september 2010
ett tips är, bygg 2 enkla lådor med olika volym och se sedan vilken som spelar bäst. Tycker man det räcker tar man den bästa där ifrån och fortsätter att förbättra den invändigt med stagning och rundade hörn för bättre flöde. och väldigt viktigt är att du bygger så du kan byta port oavsett om det är aero eller slotport. Sen får du labba med portarea samt avstämningsfrekvens och testa dig fram, gäller att du kan mäta när du testar olika lådor och avstämning så du vet vad som ger ökning och tvärt om. Det är egentligen enda sättet sålänge man inte ska spela högt me ton och bara letar efter en så kraftig peak som möjligt med hjälp av bilens egenresonans.

Mvh Jimmy

2 035 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Ja jag kanske kan bygga två olika lådor. dvs med en bas i varje. är det det ni menar?
Fast det verkar bökigt när jag tänker på det så du menar nog två olika lådor för båda basarna.
Men det kostar ju lite och blir en del jobb så jag funderar på att göra en låda sen kanske jag kan gör så att jag lägger in klossar, kan ju då bara minska volymen.

Men det med runda hörn var nåt nytt. hjälper det och hur gör man?

Vet att det är svårt, men en kraftig peak låter inte så kul kanske om man också vill vardagslyssna. tips där?
Hur ska man spela pissehögt? Med det jag har nu dvs.
Senast redigerat av bosabengt (21 september 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2010
Om man ska spela jättehögt så får man rikta in sig på en viss frekvens och då blir det peakat, så man får välja, musiklåda eller spela jättehögt. Går såklart även att göra en låda med en liten peak på rätt ställe men ju mer peakat desto tråkigare att lyssna på musik med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

90 Inlägg
21 september 2010
Tycker du ska , om du inte redan har gjort, plasta din nuvarande låda invändigt, och sätta trekvartslister tex. 120 liter till dom är perfekt. Vet om att det står 50 l var men jag själv fick tips att ha 120 istället, och jag lirade 147dB + med det. Med två 12"D2 iofs. smile

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

2 035 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
loweann skrev:
Tycker du ska , om du inte redan har gjort, plasta din nuvarande låda invändigt, och sätta trekvartslister tex. 120 liter till dom är perfekt. Vet om att det står 50 l var men jag själv fick tips att ha 120 istället, och jag lirade 147dB + med det. Med två 12"D2 iofs. smile

Asså plasta lådan. Vad gör det för skillnad? Och hur gör man? Spelar högre förhoppningsvis men vad händer liksom?
Med trekvartslister menar du en vanlig list som är trekantig i profilen eller?

Men det är ju SPL själva som säger att dem ska ha 50L för att spela högt.  Men jag har ju 120L nu så man kanske kan ha det så.

Biljudsveteran sen 1984!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 september 2010
bosabengt skrev:

Enklaste sättet: Byt till en kombi eller kombikupe wink

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

90 Inlägg
21 september 2010
bosabengt skrev:
loweann skrev:

Asså plasta lådan. Vad gör det för skillnad? Och hur gör man? Spelar högre förhoppningsvis men vad händer liksom?

Men det är ju SPL själva som säger att dem ska ha 50L för att spela högt.  Men jag har ju 120L nu så man kanske kan ha det så.

SPL säger det ja, skit i de lol

Plasta, köp polyester från biltema och pensla den invändigt. Bli helt tät och stenhård och dB ökar förhoppningsvis. Och ja, lister runt om i lådan så luften rör sig lättare ut smile

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2010
Hur är lådan monterad nu, spelar basarna framåt eller bakåt? Om dom spelar framåt, är det helt tätt bakåt? Alltså genom hatthylla och ryggstöd. En sedan är ju inte direkt optimal för att spela högt i men det går om man gör rätt och får det tätt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
22 september 2010
Frippe_L skrev:
bosabengt skrev:

Helt klart lättast big_smile

Booyakasha!

365 Inlägg
22 september 2010
bosabengt skrev:
Ja jag kanske kan bygga två olika lådor. dvs med en bas i varje. är det det ni menar?
Fast det verkar bökigt när jag tänker på det så du menar nog två olika lådor för båda basarna.
Men det kostar ju lite och blir en del jobb så jag funderar på att göra en låda sen kanske jag kan gör så att jag lägger in klossar, kan ju då bara minska volymen.

Men det med runda hörn var nåt nytt. hjälper det och hur gör man?

Vet att det är svårt, men en kraftig peak låter inte så kul kanske om man också vill vardagslyssna. tips där?

Nej inte riktigt så jag menade. Det jag menade va en låda på tex 100l och en på 130l där du ser i vilken låda som basarna spelar och låter bäst till musik. Den lådan som låter bäst är närmst den lådvolymen som är optimal för basarna i din bils kupe. Efter det bygger du en ny låda igen och rundar hörn med 3kantslister och plastar som det sagts och även stagning där innervolymen är så stor som den bästa lådan var, och där efter börja du fixa med avstämning och storlek på porten. Gränsen är den du själv sätter. Men du får kompromissa lite, vill du spela högt så försvinner lite av ljudkvalliten och tvärt om.

2extremt viktiga faktorer är effekt ooch framförallt ström. utan det går det inte att spela uta bara hel****

2 035 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
loweann skrev:
bosabengt skrev:
loweann skrev:

SPL säger det ja, skit i de lol

Plasta, köp polyester från biltema och pensla den invändigt. Bli helt tät och stenhård och dB ökar förhoppningsvis. Och ja, lister runt om i lådan så luften rör sig lättare ut smile

jag för göra det. Då behöver man allt möjligt va? Härdare, polyester och vad mer?
En sexkantig låda hade kanske varit optimalt?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
bosabengt skrev:

A jag vet. funderar på en lancerkombi eller legazykombi. men det får bli nån annan gång.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur är lådan monterad nu, spelar basarna framåt eller bakåt? Om dom spelar framåt, är det helt tätt bakåt? Alltså genom hatthylla och ryggstöd. En sedan är ju inte direkt optimal för att spela högt i men det går om man gör rätt och får det tätt!

Basarna spelar framåt och ja jag vet att det inte är 100 tätt till bagaget. men fogskumma känns som att man förstör bilen. fast går det att ta bort lätt sen så kan man kanske göra det. eller kan man göra på annat sätt?

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2010
Lägg gladpack på inredningen och spruta en på fogskum mot lådan så fastnar det bara på lådan men inredningen hålls intakt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Lägg gladpack på inredningen och spruta en på fogskum mot lådan så fastnar det bara på lådan men inredningen hålls intakt. smile

Det kan man ju göra. Får se om man gör ett försök. Fogskum eller byggskum, samma sak eller?

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2010
Japp samma sak olika namn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök