2060
Sök

Tips på spela högt låda!

2 035 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#21
Så om jag plastar lådan plus fixar dit trekantslist och fogskummar ska jag kunna spela betydligt högre eller??

Finns det kanske andra småtips? typ när det gäller låda osv. Eller är det detta som gäller?

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
24 september 2010
#22
110% tätt annars tappar du dB. Jag har erfarenhet från s60n...

Och som jag sagt till dig innan, för mig skiljde det nästan 4dB mellan sedanen och kombi.

Du har fel för att spela högt, om du inte vill förstöra den med fogskumm då.... Och fogskum är svårt att få bort vet jag av erfarenhet.

Sälj din saab å köp en kombi!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

141 Inlägg
24 september 2010
#23
Plastar du enbart lådan kanske du ökar 0,1db......

Sätter du list och rundar till alla kanter för att luften inte ska "fastna" så pratar vi inga 2-3 dB. Snarare 1dB om du har tur...

Men du har mer å jobba på innan du behöver bekymmra dig om hur lådan ser ut invändigt. tex labba igenom med portlängd ORDENTLIGT.
Täta så att ingen luft smiter ut i skuffen....

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

2 035 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#24
DVS mycket labbande och en del jobb. Då krävs ju TL.

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
25 september 2010
#25
Japp. nån form av mätare krävs.

BAE har ju en spl mätare som funkar klockrent för mindre pengar. Ligger på 2500kr ny...

Du kan säkert hitta några dB om du labbar igenom lådan med olika portlängder alternativt bygger 1-2 nya lådor och leker med portlängder på dessa.
Detta bör du göra innan du plastar den lådan du har idag då plastning och liknande gör väldigt liten skillnad.

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

2 035 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#26
Orka lägga ner tid på det. Måste skaffa kombi, för att dra ut en 50 kg tung låda ur en sedan blir jobbigt.

Biljudsveteran sen 1984!

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
27 september 2010
#27
ehhh mesigt med kombi , klart som faen du ska köra vidare på sedan smile


2 035 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#28
Stickan skrev:
ehhh mesigt med kombi , klart som faen du ska köra vidare på sedan smile

TAck för stödet!

HAde du dubbla hcca i din s60 eller? Det är ju typ bara jag med sedan i maxiklassen. finns ju några att slå i den klassen.

Har du nåt tips då?

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
28 september 2010
#29
Yes det hade han...

Tror basar framåt och portar rakt bakåt var bäst, utan att täta runt lådan.

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

2 035 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#30
Jackoo skrev:
Yes det hade han...

Tror basar framåt och portar rakt bakåt var bäst, utan att täta runt lådan.

Asså portarna bakåt. ja det har jag ju sett att en del har. kanske kan fungera.

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
29 september 2010
#31
Han körde med 10"are så lådan va typ 250mm hög bara, så luften hade gott om plats att passera över lådan in i kupen.
Dock kanske inte detta så snyggt då rören får vara utanför lådan.. Du kan få en bild på msn....

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

2 035 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#32
Jag funderar på att göra en ny låda på 100L, sen sätta fast baffeln (alltså framsidan på lådan där basarna ska sitta) i själva bilen. Först sätta fast baffeln i bilen. Sen är det ju 100% tätt, efter det skjuter jag in lådan och skruva fast. Basarna kommer att vinklas då.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
#33
Du skruvar och limmar alltså fast baffeln på lådan på plats i bilen? Låter som en bra idé för att få det riktigt tätt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#34
ChriZtoffer skrev:
Du skruvar och limmar alltså fast baffeln på lådan på plats i bilen? Låter som en bra idé för att få det riktigt tätt!

Ja det var tanken. Det går nog på saaben. men det gäller ju att få till vinkeln. så när man skjuter in lådan att det passar.  Men jag limmar inte fast baffeln utan lägger väl nån gummilist och sen långa självborrande skruvar. baffeln blir ju större än själva lådan. Sen ska jag försöka förstå mig på rör utanför lådan och få till en avstämning som funkar.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#35
Någon som stoppat i 4" i IP?

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
#36
Tror du bör limma baffeln, risk för läckage om du bara tätar med nån list. Men testa och se!

Finns folk som har satt 6,5or i brädan, så 4" ska inte vara nåt problem. Tror t.o.m du kan få dit det med originalgaller över, är ju rätt bra med utrymme runt elementen i 9-5an (inte som i 9-3SS/SC...).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#37
ChriZtoffer skrev:
Tror du bör limma baffeln, risk för läckage om du bara tätar med nån list. Men testa och se!

Finns folk som har satt 6,5or i brädan, så 4" ska inte vara nåt problem. Tror t.o.m du kan få dit det med originalgaller över, är ju rätt bra med utrymme runt elementen i 9-5an (inte som i 9-3SS/SC...).

Det blir nog tätt. behöver inte limma ju. "väggen" jag sätter baffeln i är ju klädd med filtmatta plus att baffeln kommer vara det. sen några skruvar på det.

Jag har ju som det är nu 6.5" i dörren som ska dämpas ännu mera. sen 3.5" hertz i ip. Men funderar på att skära upp hålet och sätta 4" men frågan är om det blir bättre ljud utav det. Självklart sätter jag fast allt hårt. få lite midbas där uppe kanske inte är fel.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
#38
Du ska alltså göra en hel låda (med baffel) som stoppas in i bilen och sen skruvas mot ännu en baffel, därefter sätta i basarna? Eller ska du göra lådan utan baffel och sen sätta ihop den med resten av lådan i bilen?

Om du vill ha mer tryck från högtalarna på brädan, stoppa i Amega Q-Cox350, då behöver du inte kapa upp hålet men får midbas från brädan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#39
ChriZtoffer skrev:
Du ska alltså göra en hel låda (med baffel) som stoppas in i bilen och sen skruvas mot ännu en baffel, därefter sätta i basarna? Eller ska du göra lådan utan baffel och sen sätta ihop den med resten av lådan i bilen?

Om du vill ha mer tryck från högtalarna på brädan, stoppa i Amega Q-Cox350, då behöver du inte kapa upp hålet men får midbas från brädan. smile

Tänk dig en vinklad baslåda. där basarna sitter i den vinklade delen. Ta bort fronten på lådan med basarna och sätt i den delen på bilen där baksätet vilar. Skruva fast osv. sen på med resten utav lådan. Klart.

Blir det sån skillnad med amegas coax? har ju hertz nu som lirar bra. riktigt högt. fast ingen midbas direkt. Mer mellanregister.

Jag undrar sen om man kan ha för mycket effekt i ett steg för framsystem coax osv.
Jag har upplevt att sen jag satte in ett steg för coax och ett steg för middarna så kan jag inte längre ha lika högt på stereon som innan. Innan hade jag ett 4kanals. nu två 2kanals. Så jag undrar om det är så att man helt enkelt har lite mer effekt än vad som behövs till 3.5" arna.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
#40
Då var det som jag tänkte och då tror jag inte det blir riktigt bra med att bara skruva och sätta nån tätningslist imellan baffel och låda, kanske funkar om sågsnitten är perfekta men minsta avvikelse så kommer det läcka luft. Lägg en sträng silicon annars om du inte vill limma?

Amegas små 3,5or spelar sjukt lågt i frekvens om man vill! Blir såklart inte samma tryck på djupet som från ett par 6,5" midbasar men rätt installerat och inställt så låter det som att det är 3,5orna som spelar midbasen. Kör mina ner till 120Hz nu och dom jobbar på riktigt bra nedåt, många som tappat hakan när man slagit av resten av systemet och vridit upp volymen.

För mycket effekt kan man inte få, däremot så kan det vara som så att steget har dåligt med kontroll och då spelar det ingen roll hur mycket effekt det kan ge ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök