4496
Sök

10200 kr i service/reparation hjälp!

124 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#1
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2010
#2
vart lämnde du in den till att börja med? alla har olika timtaxa

2slow

1 863 Inlägg
21 september 2010
#3
Skulle serva en 9-5a jag hade förut, när jag kom och hämtade den så var notan på 10980 kr. Det var fel på xenonlampan plus detaljer i nivåregleringen, man var ju inte glad då kan jag säga.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 september 2010
#4
666_Beast skrev:
Skulle serva en 9-5a jag hade förut, när jag kom och hämtade den så var notan på 10980 kr. Det var fel på xenonlampan plus detaljer i nivåregleringen, man var ju inte glad då kan jag säga.

men om priset sticker iväg mer än 10% än vad man kommit överens om så måste dom höra av sig till dig

2slow

1 174 Inlägg
21 september 2010
#5
h30aad skrev:
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

Tycker det låter rimligt, dock dyrt. Audi å vw är inte så billiga på sånt...

124 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#6
Dom hörde av sig om priserna..men jag ville bara ventilera med er om det..det är fan inte kul att lägga dom pengarna på bilreparationer.

228 Inlägg
21 september 2010
#7
när ja lämnat in på bilia så har dom alltid ringt innan oavsett vad de varit..

Det e VI som e HAMMARBY!

Living the good Life!
585 Inlägg
21 september 2010
#8
Du får räkna med att det kostar så mycket, vissa verkstäder tar ju 1700 kronor i timmen och kan man inte meka eller göra något själv så flyger kostnaderna iväg, och ja det låter rimligt det där.

Hade jag gjort det där på min egen bil hade det nog kostat mig ca 3000 kronor...

When the flag drops, the Bullshit stops.

1 353 Inlägg
21 september 2010
#9
h30aad skrev:
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

väldigt svårt o svara på din fråga eftersom ingen av oss är en "verkstad" o alla kan få tag på olika delar till olika priser..

de ända du kan göra är först o främst o ta reda på vad som byttes i 6000 mils servicen.
därefter kollar du hur mycket du behöver betala för torkarblad.
efter de kan du kolla vilken givare som byttes och därmed ta reda på vad den kostar.
sen kollar du upp vad skivor o belägg kostar.

sen har du pris för material.. och därmed får du fram om de var rimligt eller inte....
enda fördelen med att lämna på verkstad är stämpeln. och jag förstår att du lämnar in där med tanke på miltalet..

MEN det som byttes kan man göra hemma för säkert 5000kr..


303 Inlägg
21 september 2010
#10
azid skrev:
666_Beast skrev:
Skulle serva en 9-5a jag hade förut, när jag kom och hämtade den så var notan på 10980 kr. Det var fel på xenonlampan plus detaljer i nivåregleringen, man var ju inte glad då kan jag säga.

men om priset sticker iväg mer än 10% än vad man kommit överens om så måste dom höra av sig till dig

ligger i tvist med ett företag trodde också att det va 10% men det är 15% pratade med konsument vägledningen  om det nu stavas så å hon sa att det va 15%

heter numera blyfot_racing här på garaget

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
21 september 2010
#11
h30aad skrev:
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

Vart lämnade du in den? som sagt väldigt olika arbetskostnader


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
21 september 2010
#12
Vet om en service på volvo md med partikel filter, hamnar på drygt 20000 kr, då du måste byta partikel filtret efter x antal mil.

Lev livet, det kan ta slut fort

Gasglad
3 244 Inlägg
21 september 2010
#13
Herre jävlar vilka priser! Frågar ni aldrig om ett kostnadsförslag innan ni lämnar in bilen ?
Jag driver själv en bilverkstad och skulle skämmas att ta dessa priser. När en kund frågar om ett kostnadsförslag så är det alltid det priset som gäller om det ej uppkommer andra fel på bilen som resulterar i ett högre pris, då ringer jag alltid och frågar om det är ok att åtgärda detta samt informerar som det slutliga priset!

Om vi tar ett pris exempel. Byta skivor fram på en Seat ville Seat ha 1500:- per sida för. Jag fick fram ett pris på 1000:- för båda sidor. Skivorna kostar till kund 237:- /st, handlar av Mekonomen alt. BDS bildelar!
Det är brembo skivor det handlar om, dvs. exakt samma skivor som Seat själv sätter på bilen, det som skiljer är kartongen som är utsmyckad med Seat märket!

Likadant är det med VW/Audi skivor samt andra delar!

Slutsats:

Lämna ALDRIG in bilen innan ni fått ett kostnadsförslag innehållande ett fast pris som ej överstiger förslagets summa om ni EJ godkänt en reperation som medför en högre kostnad!

Hoppas fler folk slipper bli lurade på hiskerliga pengar i framtiden!

//Christian
Senast redigerat av MrCarfreak (21 september 2010)

//Carfreak

4 001 Inlägg
21 september 2010
#14
Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gasglad
3 244 Inlägg
21 september 2010
#15
kolvas skrev:
Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Korrekt! smile

//Carfreak

3 059 Inlägg
21 september 2010
#16
Hade nog bara lämnat den för servicen så man fått en stämpel i boken.. resten hade man ju kunnat fixat himma i garaget.


4 299 Inlägg
21 september 2010
#17
Farsan hade en Audi A6 2,4 som han 12000-milaservade (kamrem o grejer) samt fick byta kylare visade det sig. Det gick lös på 19000 kr. Men som de sagts tidigare, det kostar om man vill ha märkesloggan på grejerna wink


Finraggare
2 381 Inlägg
21 september 2010
#18
Drivaxeldamaskerna på min var slut (både höger + vänster inre och yttre) fanns inte lösa - 26000:- monterat. Spindelleder och camber fram 9800 installerat. Nya skivor och klossar fram 5490 installerat. Kardanen 14900 på¨bilen osv... Hade en räkning på 80 + moms men som tur var gick det på maskinskada även om IF krävde 5 * självrisk (vilket jag fortfarande inte fått svar på varför de gjorde så)...

Angående märkesverkstäder...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 september 2010
#19
MrCarfreak skrev:
Herre jävlar vilka priser! Frågar ni aldrig om ett kostnadsförslag innan ni lämnar in bilen ?
Jag driver själv en bilverkstad och skulle skämmas att ta dessa priser. När en kund frågar om ett kostnadsförslag så är det alltid det priset som gäller om det ej uppkommer andra fel på bilen som resulterar i ett högre pris, då ringer jag alltid och frågar om det är ok att åtgärda detta samt informerar som det slutliga priset!

Om vi tar ett pris exempel. Byta skivor fram på en Seat ville Seat ha 1500:- per sida för. Jag fick fram ett pris på 1000:- för båda sidor. Skivorna kostar till kund 237:- /st, handlar av Mekonomen alt. BDS bildelar!
Det är brembo skivor det handlar om, dvs. exakt samma skivor som Seat själv sätter på bilen, det som skiljer är kartongen som är utsmyckad med Seat märket!

Likadant är det med VW/Audi skivor samt andra delar!

Slutsats:

Lämna ALDRIG in bilen innan ni fått ett kostnadsförslag innehållande ett fast pris som ej överstiger förslagets summa om ni EJ godkänt en reperation som medför en högre kostnad!

Hoppas fler folk slipper bli lurade på hiskerliga pengar i framtiden!

//Christian

TS har ju godkänt reparationen, och fått pris av verkstad, som jag förstått situationen.

F.ö så gör vi likadant på mitt jobb som du gör smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Gasglad
3 244 Inlägg
21 september 2010
#20
MantaRobin skrev:
MrCarfreak skrev:
Herre jävlar vilka priser! Frågar ni aldrig om ett kostnadsförslag innan ni lämnar in bilen ?
Jag driver själv en bilverkstad och skulle skämmas att ta dessa priser. När en kund frågar om ett kostnadsförslag så är det alltid det priset som gäller om det ej uppkommer andra fel på bilen som resulterar i ett högre pris, då ringer jag alltid och frågar om det är ok att åtgärda detta samt informerar som det slutliga priset!

Om vi tar ett pris exempel. Byta skivor fram på en Seat ville Seat ha 1500:- per sida för. Jag fick fram ett pris på 1000:- för båda sidor. Skivorna kostar till kund 237:- /st, handlar av Mekonomen alt. BDS bildelar!
Det är brembo skivor det handlar om, dvs. exakt samma skivor som Seat själv sätter på bilen, det som skiljer är kartongen som är utsmyckad med Seat märket!

Likadant är det med VW/Audi skivor samt andra delar!

Slutsats:

Lämna ALDRIG in bilen innan ni fått ett kostnadsförslag innehållande ett fast pris som ej överstiger förslagets summa om ni EJ godkänt en reperation som medför en högre kostnad!

Hoppas fler folk slipper bli lurade på hiskerliga pengar i framtiden!

//Christian

TS har ju godkänt reparationen, och fått pris av verkstad, som jag förstått situationen.

F.ö så gör vi likadant på mitt jobb som du gör smile

Jo det såg jag, gav mer generella tips till alla andra som funderar på att lämna in bilen mm.

Precis, alla verkstäder borde göra på detta sett. Sen att klaga över priset efter man hämtat ut bilen igen tycker jag är lite små kräligt, man har endå godkänt priset från början.

Ett annat smart tips är att ringa runt till olika företag, både märkes och mindre firmor så man får sig en uppfattning om ett rimligt pris.

//Carfreak


Sök