3249
Sök

e30 325 turbo -85 "Helknas busbil"

534 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#1
Tänkte att det var dags att skapa en tråd om min e30 turbo nu när jag kommit en bit på väg smile

http://i56.tinypic.com/ofofeq.jpg

http://i55.tinypic.com/2i79s85.jpg

Köpte bilen besiktiad och kör klar i mitten av sommarn 09.
Karossmässigt så var bilen i stort sätt helt orginal, det enda som var gjort är.
Plastrutor bak.
1 COBRA förar stol.
Reggad med svettsad halvbur.
Svettsad 325 klump.
Exel gas dempare bak.
26/8,5/15" MT Drag slicks bak.

I motor väg så var det lite mer gjort.
2.5L block med 8.0:1 i komp.
O-ringad och 12:9 bultar.
6mm stödgördelkitt med 12:9 bultar.
Custom aluminium insug med 535 spjällhus.
780cc spridare.
Custom turbogrenrör med Gt40 turbo.
50mm wastegate.
4" downpipe, resten 3" i rostfritt.
3" tryckrör också i rostfritt.
600x300x75 ic med 3" anslutnigar.
50mm öppen dumpventil.
Fördelarlöst tändsystem (wastedspark) med en 6-pack coil.
Megasquirt 3.0 med 300kpa sensor.
4-puckad sinter.
618 tryckplatta.
ZF växellåda (M3/328).
Grövra kardan från en (M3/328).
Mappad till 1,8 bar på e85.

Och så här åkte jag enda tills i början av September 09 då jag spräckte toppen vid kamlagrerna..
Lite bilder från diverse race big_smile

http://forumbilder.se/images/95182009111902cc57.jpg
Tredje plats i Görla smile

http://forumbilder.se/images/d41820091120488c94.jpg
Görla.

http://forumbilder.se/images/33182009112336dfcc.jpg
Görla.

http://forumbilder.se/images/7318200911195039e5.jpg
Spontan race i Akalla.

http://forumbilder.se/images/ad182009112129722d.jpg
Soppa läkage i Battel Royal.

http://forumbilder.se/images/ec182009112215cede.jpg
Battel Royal.

http://forumbilder.se/images/8a182009112243e116.jpg
FTL stege.

http://forumbilder.se/images/af1820091123170179.jpg
FTL stege.

http://forumbilder.se/images/a9182009112407a14f.jpg
FTL stege.

http://forumbilder.se/images/5d182009112440e358.jpg
FTL stege.

http://forumbilder.se/images/7d182009112836c38b.jpg
Stockholm Open 2009.

http://forumbilder.se/images/af182009113014a274.jpg
Däck byte under SO.

En liten film finns också att se om ni tycker det är intressant.
http://www.garaget.org/video/k436yw4n3pks


Nu till det roliga och varför jag har skapat den här tråden.
Toppen sprack så det var bara att skrapa skattemärket för avställning direckt.
Planen inför 2010 var egentligen att skaffa ny topp med annan kam och lite annat PPF godis, rensa hela inredningen från all onödig vikt och sen ge gärnet på första Valhalla som gick av stapeln i maj 2010.

Ja, vi kan väll börja där?
Men först och främst kan jag visa lite bilder på garaget så ni också känner er hemma smile (Vi var väldigt nyinflyttade på dessa bilder)



http://forumbilder.se/images/a71820091145051e83.jpg
Nya garaget, lite rörigt. Men vi är ny inflyttade smile

http://forumbilder.se/images/591820091158329158.jpg
Verktygsväggen nästan klar.

http://forumbilder.se/images/05182009114618e4e0.jpg
Min platts i garaget.

http://forumbilder.se/images/521820091148248924.jpg
2 av 5 stallkompisar.

http://forumbilder.se/images/79182009114930065f.jpg
Kännde att vi ville ha ett kök/fika/spel/fest rum, så vi byggde ett smile

http://forumbilder.se/images/73182009115120b12c.jpg


Åter till bilen och vad som gjorts hitils. Låt bilderna tala för sig själv..

http://forumbilder.se/images/bd1820091152546903.jpg
Skrapad och målat.

http://forumbilder.se/images/15182009115358c4e9.jpg

http://forumbilder.se/images/61182009115946cb77.jpg
Allt av vikt är ute.

http://forumbilder.se/images/39192009120041ea16.jpg

http://forumbilder.se/images/fd1920091201282a53.jpg
Gjorde en mall till nya panelen som blir i aluminium.

http://forumbilder.se/images/da1920091206578e47.jpg
Grenrör, insug och topp urplockat.

http://forumbilder.se/images/871920091208428b40.jpg

http://forumbilder.se/images/7f192009121015d598.jpg

Jaha.. Det där gick ju fort.. När vi endå var på hugget att riva lite i bilen så bestämde jag mig för att ta bort kjolpaketet och kolla genom karossen från rost och diverse tråkigheter..

http://forumbilder.se/images/63192009120530e389.jpg
Tog bort det extremt snygga kjolpaketet. Nya skärmkanter behövs tongue

Karossen hade ju som dom flesta gammla e30,s lite skönhetsfel, dock inte så mycke rost då tidigare ägare rostlagat de värsta smile
Jag bestämde mig ganska snabbt för att byta skärmkanterna, i samma secund gick tankarna om att bredda bakskärmarna i samma veva.. Det kan ju inte vara så mycke jobb?!

Så kapen åkte fram och nya skärmkanter inhandlades..

http://forumbilder.se/images/80620091244398ffa.jpg
Nya skärmkanten.

http://forumbilder.se/images/08620091245302a33.jpg
Skrapat rent hjulhuset bak.

Jaha, nu har ju projektet "officielt" spårat ut helt plötsligt. Det tog inte lång tid... Jaja, det var ju bara lite svetts, spackel och ny färg på det där så skulle bilen vara som ny igen.. Jo tjena!! Man skulle kunna säga att det "hände en grej"...

http://i54.tinypic.com/30xg0g3.jpg
Urkapat bak.

http://i52.tinypic.com/2v2721i.jpg
Nya skärmkanten och lite breddning på det.

http://i55.tinypic.com/hwxsmq.jpg

Ser ni att det är breddat en aning? En så kallad "Avesta breddning" Tycker personligen att en e30 med Avesta breddning är bland det porrigaste som finns..

Här kommer iaf en bild med orginal hjul, nu kanske man ser lite bättre skillnad än tidigare.. smile

http://i55.tinypic.com/2ug05mp.jpg
Skillnad?

Breddningen råkade bli hela 6cm på varje sida big_smile Ska alltså inte vara några som hellst problem att få platts med 12, kanske 13" hjul.. Häfftigt smile

Något som är lite mindre häfftigt är spackel och slip papper. H*!#%E vad tråkigt det är...
Efter timme in och timme ut med dessa jävla slip papper blev det äntligen ett resultat..

http://i51.tinypic.com/28sdp0.jpg
Ganska diskret breddning endå?

http://i52.tinypic.com/10zr5t1.jpg

Jaha, det där blev ju bra.. Eller? Jag blev iaf sjukt nöjd med resultatet. Man ser att något är gjort med bakskärmen men kan inte lägga fingret på det. Riktigt diskret breddning för att vara 6cm på varje sida enligt mig iaf..

Om du är en riktig e30 fantast så kanske du redan lagt märke till att lister, blinkers, antennhål och tanklock är borta?
Jora, när jag endå hade slipklossen i högsta hugg så spackla jag igen sådan skit också.. smile

I och med att jag nu lagt igen tanklocket blev jag ju tvungen att ta bort orginal tanken också..
Helt plötsligt har det spårat ur ytterligare.. Men det är väll som vanligt kanske?

När jag låg under bilen insåg jag att man var tvungen att riva ner kardan för att kunna ta bort tanken. Då tog det inte många secunder innan jag bestämde mig för att riva ner bakvagnen också.
Varför undrar ni?..

Jo, jag kom på den genialiska iden att skrapat underede är häfftigt..
Mycke riktigt, och för att kunna skrapa ett helt underede måste man ju riva i princip allt. Motor, framvagn, låda, bakvagn, bromsrör, tankrör... You name it!

Helt plöttsligt stog jag där med en bil i miljarder bitar och nu skulle man kunna säga att det spårat ut ordentligt.. Kanske lite över gränsen?
Bilen vältes upp på sidan och sedan åkte handskar, hörselkåpor och skyddsglajer fram.

http://i52.tinypic.com/2gsiqzb.jpg

Gissa om mina garagemates var trött på mig och min vinkelslip med stålborste?
Jag kan låva er att om ni tycker att spackel och slip jobb är tråkigt så ska ni inte ge er på att skrapa underede.. Fyyy Faan!! Man ser ut som en sotare ungefär, det ser ut som man har bråkat med en katt för att det sprätter iväg strån från stålborsten som sätter sig i huden lite då och då (TROTS tjocktröja och arbetsbyxor) Men det värsta av allt är nog ljudet från vinkelslipen.. Är förvånad att inte någon annan i garaget slängde vinkelslipen ärligt talat.. Haha...

Efter många extremt jobbiga timmar i garaget blev resultatet så här..

http://i53.tinypic.com/zt82ly.jpg
Grundat underede.

http://i52.tinypic.com/20kpwew.jpg
Grundat motorum.

http://i56.tinypic.com/2uruh41.jpg
Målat underede 4 varv.

http://i51.tinypic.com/119ovtw.jpg
Hjulhus.

http://i56.tinypic.com/kak93k.jpg
Har även målat motorummet, tanken är väll att det ska lackas med spruta där så småningom men jag målade svart så länge bara för syns skull smile

Väldigt skönt att bilen nu står på "alla 4" igen.. Det var helt ärligt ganska nära att jag gav upp och tog bilen till närmaste skrot när den stog där på sidan..

Jaha, vad ska man hitta på nu då? Det går ju lixom inte att ta bort fler skruvar eller muttrar på bilen.. Nu måste vi ju börja bygga och sätta ihop saker igen..

Vi kan väll börja med att bygga fullbur smile

http://i51.tinypic.com/ddyicl.jpg
Tjompe bygger.

http://i55.tinypic.com/xd6ohy.jpg

http://i51.tinypic.com/4h6pli.jpg

http://i56.tinypic.com/fa648x.jpg

Det blev lite rörigt i bilen till slut smile Vi drog tillochmed fram buren till stötdämpar tornen fram smile

Ni kanske kommer ihåg att bilen i stort sätt var orginal i början av tråden? Typ allt förrutom motorn då..
När det endå har spårat ut så här mycke så kan man ju spåra ur lite till.. så det är bara att börja handla grejer till bilen eftersom jag VÄGRAR att stoppa tillbaka orginalsaker.. tongue

http://i56.tinypic.com/qx9gtw.jpg
Nytt soppa system.

http://i54.tinypic.com/97p5di.jpg

Det ni ser är en 40l fuelcell, 2 st wallbro pumpar som följs med 2 st filter. Där efter är det en bit stålomspunnet "an8" fram till en Nuke fuelrail som det sitter 6 st 890 spridare på. Får inte glömma bort att det är dubbla matningar fram in i railen och i mitten av railen går returen tillbaka in till en btr och sen vidare hela vägen bak in i fuelcellen igen. Tanken är iaf att det ska vara så, men det har bara slängts in i skuffen så länge tongue

http://i54.tinypic.com/2iktw05.jpg
Momo ratt med snapp off och nytt rattnav var man ju tvungen att ha.

http://i54.tinypic.com/9v8spj.jpg
Dörrsidor har tillverkats. Tack Erik.

http://i53.tinypic.com/2609yt3.jpg
Hydralisk handbroms och race stolar måste man ju ha.

http://i56.tinypic.com/23i6rvc.jpg
Tyvär ser man inte takpanelen. Men den sitter där flockad och fin. Tack Bruzze.

http://i52.tinypic.com/16atsnt.jpg
Någon som kan komma på vad det är till?


Jo, det är ett Dtm sjusteringskitt för bakvagnen. Jag ska alltså kunna sjustera både Camber och Toe i bak.
Jag och 3 till stog och funderade ett bra tag på hur man skulle montera detta, vi kom fram till att det kanske ska se ut så här. Men vi är inte alls säkra. Någon annan som vet?

http://i54.tinypic.com/xe2wyc.jpg
bakvagn.

Måste alltså kapa bort orginal infästningarna på bärarmarna och svettsa dit det här.
Ska försöka få tag på Millway.se där jag köpt grejerna för att veta säkert.

http://i53.tinypic.com/2qjzl93.jpg

http://i51.tinypic.com/20gy0km.jpg

Ja, typ så här ser det ut idag då.. Planerna om att köra Valhalla och Battel royal det här året har ändrats om man säger så tongue
Bilen var ju byggd för att gå rakt fram när jag köpte den. Tidigare ägarens bästa tid med bilen på 201 meter är 6,94/168km/h, 1.57 i 60fot med full inredning.
Nu är planen att det ska gå så brett som möjligt. En riktig bus bil med andra ord. Som sagt. "Det hände en grej" big_smile


I veckan är planen att lämna in dom blästrade fram och bakvagnsdelarna på pulverlack så att jag förhoppningsvis får upp det på bilen i helgen smile

Stay tuned.
Senast redigerat av Helknas (24 oktober 2011)

I do whatever the voices in my head tell me to do!

Stockholm
383 Inlägg
22 september 2010
#2
Skönt att se att det händer nåt nu jompa! slipper man kanske vara själv i garaget på nätterna! Och nu är det väl du som ligger före mig.. (A) tongue

Projekt:
Volvo V70 RWD Corvette Projekt
Sponsorer:
| KLracing | AutoStripe | XmXbygg | Esson Tuning | Raidopower | Mr Tuning |

534 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#3
Patris skrev:
Skönt att se att det händer nåt nu jompa! slipper man kanske vara själv i garaget på nätterna! Och nu är det väl du som ligger före mig.. (A) tongue

Ja, hehe. Ditt projekt spårade också ur lite grann :p

I do whatever the voices in my head tell me to do!

31 Inlägg
25 september 2010
#4
Fan va gött med projekttråd....

534 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#5
JockeTQR skrev:
Fan va gött med projekttråd....

Så j*vla dålig med uppdatering bara (A)

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
3 januari 2011
#6
Helknas skrev:
JockeTQR skrev:
Fan va gött med projekttråd....

Så j*vla dålig med uppdatering bara (A)

Ja hur går det egentligen ? smile

534 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#7
JHedman skrev:
Helknas skrev:
JockeTQR skrev:
Fan va gött med projekttråd....

Så j*vla dålig med uppdatering bara (A)

Ja hur går det egentligen ? smile

Hehe smile På Fredag jävlar big_smileD Måste sparka igång nu..

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
3 januari 2011
#8
Helknas skrev:
JHedman skrev:
Helknas skrev:

Så j*vla dålig med uppdatering bara (A)

Ja hur går det egentligen ? smile

Hehe smile På Fredag jävlar big_smileD Måste sparka igång nu..

okej smile jo det är på tiden smile vad har du kvar att göra ? big_smile

534 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#9
JHedman skrev:
Helknas skrev:
JHedman skrev:

Ja hur går det egentligen ? smile

Hehe smile På Fredag jävlar big_smileD Måste sparka igång nu..

okej smile jo det är på tiden smile vad har du kvar att göra ? big_smile

Haha, vad är inte kvar att göra? :p
Först och främst att få bilen på hjulen.. Lämna in fram och bakvagn på pulverlack, bygga om bärarmarna bak, köpa coilisar och bromsar smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
4 januari 2011
#10
Helknas skrev:
JHedman skrev:
Helknas skrev:

Hehe smile På Fredag jävlar big_smileD Måste sparka igång nu..

okej smile jo det är på tiden smile vad har du kvar att göra ? big_smile

Haha, vad är inte kvar att göra? :p
Först och främst att få bilen på hjulen.. Lämna in fram och bakvagn på pulverlack, bygga om bärarmarna bak, köpa coilisar och bromsar smile

haha smile ska du bygga om till 5 bult också eller ? smile vad blir det för coilisar och bromsar då ? big_smile

534 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#11
JHedman skrev:
Helknas skrev:
JHedman skrev:

okej smile jo det är på tiden smile vad har du kvar att göra ? big_smile

Haha, vad är inte kvar att göra? :p
Först och främst att få bilen på hjulen.. Lämna in fram och bakvagn på pulverlack, bygga om bärarmarna bak, köpa coilisar och bromsar smile

haha smile ska du bygga om till 5 bult också eller ? smile vad blir det för coilisar och bromsar då ? big_smile

De beror på vad jag får tag i för klump..
Det blir egenbyggda coilisar från DTM, bromsar vet jag inte riktigt.. Men Willwood är väll dom jag är mest intresserad av.

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
4 januari 2011
#12
Helknas skrev:
JHedman skrev:
Helknas skrev:

Haha, vad är inte kvar att göra? :p
Först och främst att få bilen på hjulen.. Lämna in fram och bakvagn på pulverlack, bygga om bärarmarna bak, köpa coilisar och bromsar smile

haha smile ska du bygga om till 5 bult också eller ? smile vad blir det för coilisar och bromsar då ? big_smile

De beror på vad jag får tag i för klump..
Det blir egenbyggda coilisar från DTM, bromsar vet jag inte riktigt.. Men Willwood är väll dom jag är mest intresserad av.

okej smile är inte ksport några bra coilisar eller ?

534 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#13
Dom är ju bättre än orginal iaf wink De beror ju på vad man ska använda bilen till..
Jag ska sladda med min så därför kostar jag på hjulupphängningen smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
4 januari 2011
#14
Helknas skrev:
Dom är ju bättre än orginal iaf wink De beror ju på vad man ska använda bilen till..
Jag ska sladda med min så därför kostar jag på hjulupphängningen smile

okej var sugen på ksport till min men ska kanske börja tänka om smile

1 051 Inlägg
4 januari 2011
#15
Mycket trevligt bygge, ska såklart följas smile


534 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#16
JHedman skrev:
Helknas skrev:
Dom är ju bättre än orginal iaf wink De beror ju på vad man ska använda bilen till..
Jag ska sladda med min så därför kostar jag på hjulupphängningen smile

okej var sugen på ksport till min men ska kanske börja tänka om smile

Ksport är bra grejer inget snack om saken, dom funkar säkert utmärkt till ditt endamål.. Men för en "fin smakare" som inte nöjer sig med det näst bästa skulle nog välja bort Ksport tongue

Med Ksport kan du sjustera höjden 4 cm tror jag att det är. Det kommer inte jag kunna med mina..
Problemet när jag då vill rasta bilen 201 meter rakt fram på Sthlms gator är att jag måste köpa ett till par coilisar bak som är högre.. Fördelen med det är att jag får 2 par olika coilisar bak. Ett par som är utformat till drifting/bana och 1 par som är utformat till rakt fram åka.. Det går också fortare att byta hela benen än att hålla på att ställa in höjden varje gång man ska ut.. tongue
Naktdelen är att det blir dyrare eftersom man måste köpa dubbla uppsättningar. Men hade jag varit snål och försökt spara pengar hade jag inte haft bilen big_smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

534 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#17
Eleanor-Mannen skrev:
Mycket trevligt bygge, ska såklart följas smile

Tackar smile Ingen mer än jag uppskattar det smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
6 januari 2011
#18
Helknas skrev:
JHedman skrev:
Helknas skrev:
Dom är ju bättre än orginal iaf wink De beror ju på vad man ska använda bilen till..
Jag ska sladda med min så därför kostar jag på hjulupphängningen smile

okej var sugen på ksport till min men ska kanske börja tänka om smile

Ksport är bra grejer inget snack om saken, dom funkar säkert utmärkt till ditt endamål.. Men för en "fin smakare" som inte nöjer sig med det näst bästa skulle nog välja bort Ksport tongue

Med Ksport kan du sjustera höjden 4 cm tror jag att det är. Det kommer inte jag kunna med mina..
Problemet när jag då vill rasta bilen 201 meter rakt fram på Sthlms gator är att jag måste köpa ett till par coilisar bak som är högre.. Fördelen med det är att jag får 2 par olika coilisar bak. Ett par som är utformat till drifting/bana och 1 par som är utformat till rakt fram åka.. Det går också fortare att byta hela benen än att hålla på att ställa in höjden varje gång man ska ut.. tongue
Naktdelen är att det blir dyrare eftersom man måste köpa dubbla uppsättningar. Men hade jag varit snål och försökt spara pengar hade jag inte haft bilen big_smile

Okej jag börjar med dem iaf smile vet du ifall deras bromsar är bra ? smile

534 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#19
JHedman skrev:
Helknas skrev:
JHedman skrev:

okej var sugen på ksport till min men ska kanske börja tänka om smile

Ksport är bra grejer inget snack om saken, dom funkar säkert utmärkt till ditt endamål.. Men för en "fin smakare" som inte nöjer sig med det näst bästa skulle nog välja bort Ksport tongue

Med Ksport kan du sjustera höjden 4 cm tror jag att det är. Det kommer inte jag kunna med mina..
Problemet när jag då vill rasta bilen 201 meter rakt fram på Sthlms gator är att jag måste köpa ett till par coilisar bak som är högre.. Fördelen med det är att jag får 2 par olika coilisar bak. Ett par som är utformat till drifting/bana och 1 par som är utformat till rakt fram åka.. Det går också fortare att byta hela benen än att hålla på att ställa in höjden varje gång man ska ut.. tongue
Naktdelen är att det blir dyrare eftersom man måste köpa dubbla uppsättningar. Men hade jag varit snål och försökt spara pengar hade jag inte haft bilen big_smile

Okej jag börjar med dem iaf smile vet du ifall deras bromsar är bra ? smile

Ja de är väll samma sak där.. Helt klart bra för den som vill ha bättre än orginal. Men det finns ju alltid bättre.

Tycker att det är riktigt porrigt med coilisar och bromsar från samma märke.. Speciellt Ksport smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!

JHedman
6 januari 2011
#20
Helknas skrev:
JHedman skrev:
Helknas skrev:

Ksport är bra grejer inget snack om saken, dom funkar säkert utmärkt till ditt endamål.. Men för en "fin smakare" som inte nöjer sig med det näst bästa skulle nog välja bort Ksport tongue

Med Ksport kan du sjustera höjden 4 cm tror jag att det är. Det kommer inte jag kunna med mina..
Problemet när jag då vill rasta bilen 201 meter rakt fram på Sthlms gator är att jag måste köpa ett till par coilisar bak som är högre.. Fördelen med det är att jag får 2 par olika coilisar bak. Ett par som är utformat till drifting/bana och 1 par som är utformat till rakt fram åka.. Det går också fortare att byta hela benen än att hålla på att ställa in höjden varje gång man ska ut.. tongue
Naktdelen är att det blir dyrare eftersom man måste köpa dubbla uppsättningar. Men hade jag varit snål och försökt spara pengar hade jag inte haft bilen big_smile

Okej jag börjar med dem iaf smile vet du ifall deras bromsar är bra ? smile

Ja de är väll samma sak där.. Helt klart bra för den som vill ha bättre än orginal. Men det finns ju alltid bättre.

Tycker att det är riktigt porrigt med coilisar och bromsar från samma märke.. Speciellt Ksport smile

aa Dem är jävligt snygga smile farsan har tar-ox på sin m3a och det är det jävligaste jag har varit med om smile men det är ju en helt annan prisklass tongue


Sök