Tänkte att det var dags att skapa en tråd om min e30 turbo nu när jag kommit en bit på väg
Köpte bilen besiktiad och kör klar i mitten av sommarn 09.
Karossmässigt så var bilen i stort sätt helt orginal, det enda som var gjort är.
Plastrutor bak.
1 COBRA förar stol.
Reggad med svettsad halvbur.
Svettsad 325 klump.
Exel gas dempare bak.
26/8,5/15" MT Drag slicks bak.
I motor väg så var det lite mer gjort.
2.5L block med 8.0:1 i komp.
O-ringad och 12:9 bultar.
6mm stödgördelkitt med 12:9 bultar.
Custom aluminium insug med 535 spjällhus.
780cc spridare.
Custom turbogrenrör med Gt40 turbo.
50mm wastegate.
4" downpipe, resten 3" i rostfritt.
3" tryckrör också i rostfritt.
600x300x75 ic med 3" anslutnigar.
50mm öppen dumpventil.
Fördelarlöst tändsystem (wastedspark) med en 6-pack coil.
Megasquirt 3.0 med 300kpa sensor.
4-puckad sinter.
618 tryckplatta.
ZF växellåda (M3/328).
Grövra kardan från en (M3/328).
Mappad till 1,8 bar på e85.
Och så här åkte jag enda tills i början av September 09 då jag spräckte toppen vid kamlagrerna..
Lite bilder från diverse race
Tredje plats i Görla
Görla.
Görla.
Spontan race i Akalla.
Soppa läkage i Battel Royal.
Battel Royal.
FTL stege.
FTL stege.
FTL stege.
FTL stege.
Stockholm Open 2009.
Däck byte under SO.
En liten film finns också att se om ni tycker det är intressant.
http://www.garaget.org/video/k436yw4n3pks
Nu till det roliga och varför jag har skapat den här tråden.
Toppen sprack så det var bara att skrapa skattemärket för avställning direckt.
Planen inför 2010 var egentligen att skaffa ny topp med annan kam och lite annat PPF godis, rensa hela inredningen från all onödig vikt och sen ge gärnet på första Valhalla som gick av stapeln i maj 2010.
Ja, vi kan väll börja där?
Men först och främst kan jag visa lite bilder på garaget så ni också känner er hemma (Vi var väldigt nyinflyttade på dessa bilder)
Nya garaget, lite rörigt. Men vi är ny inflyttade
Verktygsväggen nästan klar.
Min platts i garaget.
2 av 5 stallkompisar.
Kännde att vi ville ha ett kök/fika/spel/fest rum, så vi byggde ett
Åter till bilen och vad som gjorts hitils. Låt bilderna tala för sig själv..
Skrapad och målat.
Allt av vikt är ute.
Gjorde en mall till nya panelen som blir i aluminium.
Grenrör, insug och topp urplockat.
Jaha.. Det där gick ju fort.. När vi endå var på hugget att riva lite i bilen så bestämde jag mig för att ta bort kjolpaketet och kolla genom karossen från rost och diverse tråkigheter..
Tog bort det extremt snygga kjolpaketet. Nya skärmkanter behövs
Karossen hade ju som dom flesta gammla e30,s lite skönhetsfel, dock inte så mycke rost då tidigare ägare rostlagat de värsta
Jag bestämde mig ganska snabbt för att byta skärmkanterna, i samma secund gick tankarna om att bredda bakskärmarna i samma veva.. Det kan ju inte vara så mycke jobb?!
Så kapen åkte fram och nya skärmkanter inhandlades..
Nya skärmkanten.
Skrapat rent hjulhuset bak.
Jaha, nu har ju projektet "officielt" spårat ut helt plötsligt. Det tog inte lång tid... Jaja, det var ju bara lite svetts, spackel och ny färg på det där så skulle bilen vara som ny igen.. Jo tjena!! Man skulle kunna säga att det "hände en grej"...
Urkapat bak.
Nya skärmkanten och lite breddning på det.
Ser ni att det är breddat en aning? En så kallad "Avesta breddning" Tycker personligen att en e30 med Avesta breddning är bland det porrigaste som finns..
Här kommer iaf en bild med orginal hjul, nu kanske man ser lite bättre skillnad än tidigare..
Skillnad?
Breddningen råkade bli hela 6cm på varje sida Ska alltså inte vara några som hellst problem att få platts med 12, kanske 13" hjul.. Häfftigt
Något som är lite mindre häfftigt är spackel och slip papper. H*!#%E vad tråkigt det är...
Efter timme in och timme ut med dessa jävla slip papper blev det äntligen ett resultat..
Ganska diskret breddning endå?
Jaha, det där blev ju bra.. Eller? Jag blev iaf sjukt nöjd med resultatet. Man ser att något är gjort med bakskärmen men kan inte lägga fingret på det. Riktigt diskret breddning för att vara 6cm på varje sida enligt mig iaf..
Om du är en riktig e30 fantast så kanske du redan lagt märke till att lister, blinkers, antennhål och tanklock är borta?
Jora, när jag endå hade slipklossen i högsta hugg så spackla jag igen sådan skit också..
I och med att jag nu lagt igen tanklocket blev jag ju tvungen att ta bort orginal tanken också..
Helt plötsligt har det spårat ur ytterligare.. Men det är väll som vanligt kanske?
När jag låg under bilen insåg jag att man var tvungen att riva ner kardan för att kunna ta bort tanken. Då tog det inte många secunder innan jag bestämde mig för att riva ner bakvagnen också.
Varför undrar ni?..
Jo, jag kom på den genialiska iden att skrapat underede är häfftigt..
Mycke riktigt, och för att kunna skrapa ett helt underede måste man ju riva i princip allt. Motor, framvagn, låda, bakvagn, bromsrör, tankrör... You name it!
Helt plöttsligt stog jag där med en bil i miljarder bitar och nu skulle man kunna säga att det spårat ut ordentligt.. Kanske lite över gränsen?
Bilen vältes upp på sidan och sedan åkte handskar, hörselkåpor och skyddsglajer fram.
Gissa om mina garagemates var trött på mig och min vinkelslip med stålborste?
Jag kan låva er att om ni tycker att spackel och slip jobb är tråkigt så ska ni inte ge er på att skrapa underede.. Fyyy Faan!! Man ser ut som en sotare ungefär, det ser ut som man har bråkat med en katt för att det sprätter iväg strån från stålborsten som sätter sig i huden lite då och då (TROTS tjocktröja och arbetsbyxor) Men det värsta av allt är nog ljudet från vinkelslipen.. Är förvånad att inte någon annan i garaget slängde vinkelslipen ärligt talat.. Haha...
Efter många extremt jobbiga timmar i garaget blev resultatet så här..
Grundat underede.
Grundat motorum.
Målat underede 4 varv.
Hjulhus.
Har även målat motorummet, tanken är väll att det ska lackas med spruta där så småningom men jag målade svart så länge bara för syns skull
Väldigt skönt att bilen nu står på "alla 4" igen.. Det var helt ärligt ganska nära att jag gav upp och tog bilen till närmaste skrot när den stog där på sidan..
Jaha, vad ska man hitta på nu då? Det går ju lixom inte att ta bort fler skruvar eller muttrar på bilen.. Nu måste vi ju börja bygga och sätta ihop saker igen..
Vi kan väll börja med att bygga fullbur
Tjompe bygger.
Det blev lite rörigt i bilen till slut Vi drog tillochmed fram buren till stötdämpar tornen fram
Ni kanske kommer ihåg att bilen i stort sätt var orginal i början av tråden? Typ allt förrutom motorn då..
När det endå har spårat ut så här mycke så kan man ju spåra ur lite till.. så det är bara att börja handla grejer till bilen eftersom jag VÄGRAR att stoppa tillbaka orginalsaker..
Nytt soppa system.
Det ni ser är en 40l fuelcell, 2 st wallbro pumpar som följs med 2 st filter. Där efter är det en bit stålomspunnet "an8" fram till en Nuke fuelrail som det sitter 6 st 890 spridare på. Får inte glömma bort att det är dubbla matningar fram in i railen och i mitten av railen går returen tillbaka in till en btr och sen vidare hela vägen bak in i fuelcellen igen. Tanken är iaf att det ska vara så, men det har bara slängts in i skuffen så länge
Momo ratt med snapp off och nytt rattnav var man ju tvungen att ha.
Dörrsidor har tillverkats. Tack Erik.
Hydralisk handbroms och race stolar måste man ju ha.
Tyvär ser man inte takpanelen. Men den sitter där flockad och fin. Tack Bruzze.
Någon som kan komma på vad det är till?
Jo, det är ett Dtm sjusteringskitt för bakvagnen. Jag ska alltså kunna sjustera både Camber och Toe i bak.
Jag och 3 till stog och funderade ett bra tag på hur man skulle montera detta, vi kom fram till att det kanske ska se ut så här. Men vi är inte alls säkra. Någon annan som vet?
bakvagn.
Måste alltså kapa bort orginal infästningarna på bärarmarna och svettsa dit det här.
Ska försöka få tag på Millway.se där jag köpt grejerna för att veta säkert.
Ja, typ så här ser det ut idag då.. Planerna om att köra Valhalla och Battel royal det här året har ändrats om man säger så
Bilen var ju byggd för att gå rakt fram när jag köpte den. Tidigare ägarens bästa tid med bilen på 201 meter är 6,94/168km/h, 1.57 i 60fot med full inredning.
Nu är planen att det ska gå så brett som möjligt. En riktig bus bil med andra ord. Som sagt. "Det hände en grej"
I veckan är planen att lämna in dom blästrade fram och bakvagnsdelarna på pulverlack så att jag förhoppningsvis får upp det på bilen i helgen
Stay tuned.
Köpte bilen besiktiad och kör klar i mitten av sommarn 09.
Karossmässigt så var bilen i stort sätt helt orginal, det enda som var gjort är.
Plastrutor bak.
1 COBRA förar stol.
Reggad med svettsad halvbur.
Svettsad 325 klump.
Exel gas dempare bak.
26/8,5/15" MT Drag slicks bak.
I motor väg så var det lite mer gjort.
2.5L block med 8.0:1 i komp.
O-ringad och 12:9 bultar.
6mm stödgördelkitt med 12:9 bultar.
Custom aluminium insug med 535 spjällhus.
780cc spridare.
Custom turbogrenrör med Gt40 turbo.
50mm wastegate.
4" downpipe, resten 3" i rostfritt.
3" tryckrör också i rostfritt.
600x300x75 ic med 3" anslutnigar.
50mm öppen dumpventil.
Fördelarlöst tändsystem (wastedspark) med en 6-pack coil.
Megasquirt 3.0 med 300kpa sensor.
4-puckad sinter.
618 tryckplatta.
ZF växellåda (M3/328).
Grövra kardan från en (M3/328).
Mappad till 1,8 bar på e85.
Och så här åkte jag enda tills i början av September 09 då jag spräckte toppen vid kamlagrerna..
Lite bilder från diverse race
Tredje plats i Görla
Görla.
Görla.
Spontan race i Akalla.
Soppa läkage i Battel Royal.
Battel Royal.
FTL stege.
FTL stege.
FTL stege.
FTL stege.
Stockholm Open 2009.
Däck byte under SO.
En liten film finns också att se om ni tycker det är intressant.
http://www.garaget.org/video/k436yw4n3pks
Nu till det roliga och varför jag har skapat den här tråden.
Toppen sprack så det var bara att skrapa skattemärket för avställning direckt.
Planen inför 2010 var egentligen att skaffa ny topp med annan kam och lite annat PPF godis, rensa hela inredningen från all onödig vikt och sen ge gärnet på första Valhalla som gick av stapeln i maj 2010.
Ja, vi kan väll börja där?
Men först och främst kan jag visa lite bilder på garaget så ni också känner er hemma (Vi var väldigt nyinflyttade på dessa bilder)
Nya garaget, lite rörigt. Men vi är ny inflyttade
Verktygsväggen nästan klar.
Min platts i garaget.
2 av 5 stallkompisar.
Kännde att vi ville ha ett kök/fika/spel/fest rum, så vi byggde ett
Åter till bilen och vad som gjorts hitils. Låt bilderna tala för sig själv..
Skrapad och målat.
Allt av vikt är ute.
Gjorde en mall till nya panelen som blir i aluminium.
Grenrör, insug och topp urplockat.
Jaha.. Det där gick ju fort.. När vi endå var på hugget att riva lite i bilen så bestämde jag mig för att ta bort kjolpaketet och kolla genom karossen från rost och diverse tråkigheter..
Tog bort det extremt snygga kjolpaketet. Nya skärmkanter behövs
Karossen hade ju som dom flesta gammla e30,s lite skönhetsfel, dock inte så mycke rost då tidigare ägare rostlagat de värsta
Jag bestämde mig ganska snabbt för att byta skärmkanterna, i samma secund gick tankarna om att bredda bakskärmarna i samma veva.. Det kan ju inte vara så mycke jobb?!
Så kapen åkte fram och nya skärmkanter inhandlades..
Nya skärmkanten.
Skrapat rent hjulhuset bak.
Jaha, nu har ju projektet "officielt" spårat ut helt plötsligt. Det tog inte lång tid... Jaja, det var ju bara lite svetts, spackel och ny färg på det där så skulle bilen vara som ny igen.. Jo tjena!! Man skulle kunna säga att det "hände en grej"...
Urkapat bak.
Nya skärmkanten och lite breddning på det.
Ser ni att det är breddat en aning? En så kallad "Avesta breddning" Tycker personligen att en e30 med Avesta breddning är bland det porrigaste som finns..
Här kommer iaf en bild med orginal hjul, nu kanske man ser lite bättre skillnad än tidigare..
Skillnad?
Breddningen råkade bli hela 6cm på varje sida Ska alltså inte vara några som hellst problem att få platts med 12, kanske 13" hjul.. Häfftigt
Något som är lite mindre häfftigt är spackel och slip papper. H*!#%E vad tråkigt det är...
Efter timme in och timme ut med dessa jävla slip papper blev det äntligen ett resultat..
Ganska diskret breddning endå?
Jaha, det där blev ju bra.. Eller? Jag blev iaf sjukt nöjd med resultatet. Man ser att något är gjort med bakskärmen men kan inte lägga fingret på det. Riktigt diskret breddning för att vara 6cm på varje sida enligt mig iaf..
Om du är en riktig e30 fantast så kanske du redan lagt märke till att lister, blinkers, antennhål och tanklock är borta?
Jora, när jag endå hade slipklossen i högsta hugg så spackla jag igen sådan skit också..
I och med att jag nu lagt igen tanklocket blev jag ju tvungen att ta bort orginal tanken också..
Helt plötsligt har det spårat ur ytterligare.. Men det är väll som vanligt kanske?
När jag låg under bilen insåg jag att man var tvungen att riva ner kardan för att kunna ta bort tanken. Då tog det inte många secunder innan jag bestämde mig för att riva ner bakvagnen också.
Varför undrar ni?..
Jo, jag kom på den genialiska iden att skrapat underede är häfftigt..
Mycke riktigt, och för att kunna skrapa ett helt underede måste man ju riva i princip allt. Motor, framvagn, låda, bakvagn, bromsrör, tankrör... You name it!
Helt plöttsligt stog jag där med en bil i miljarder bitar och nu skulle man kunna säga att det spårat ut ordentligt.. Kanske lite över gränsen?
Bilen vältes upp på sidan och sedan åkte handskar, hörselkåpor och skyddsglajer fram.
Gissa om mina garagemates var trött på mig och min vinkelslip med stålborste?
Jag kan låva er att om ni tycker att spackel och slip jobb är tråkigt så ska ni inte ge er på att skrapa underede.. Fyyy Faan!! Man ser ut som en sotare ungefär, det ser ut som man har bråkat med en katt för att det sprätter iväg strån från stålborsten som sätter sig i huden lite då och då (TROTS tjocktröja och arbetsbyxor) Men det värsta av allt är nog ljudet från vinkelslipen.. Är förvånad att inte någon annan i garaget slängde vinkelslipen ärligt talat.. Haha...
Efter många extremt jobbiga timmar i garaget blev resultatet så här..
Grundat underede.
Grundat motorum.
Målat underede 4 varv.
Hjulhus.
Har även målat motorummet, tanken är väll att det ska lackas med spruta där så småningom men jag målade svart så länge bara för syns skull
Väldigt skönt att bilen nu står på "alla 4" igen.. Det var helt ärligt ganska nära att jag gav upp och tog bilen till närmaste skrot när den stog där på sidan..
Jaha, vad ska man hitta på nu då? Det går ju lixom inte att ta bort fler skruvar eller muttrar på bilen.. Nu måste vi ju börja bygga och sätta ihop saker igen..
Vi kan väll börja med att bygga fullbur
Tjompe bygger.
Det blev lite rörigt i bilen till slut Vi drog tillochmed fram buren till stötdämpar tornen fram
Ni kanske kommer ihåg att bilen i stort sätt var orginal i början av tråden? Typ allt förrutom motorn då..
När det endå har spårat ut så här mycke så kan man ju spåra ur lite till.. så det är bara att börja handla grejer till bilen eftersom jag VÄGRAR att stoppa tillbaka orginalsaker..
Nytt soppa system.
Det ni ser är en 40l fuelcell, 2 st wallbro pumpar som följs med 2 st filter. Där efter är det en bit stålomspunnet "an8" fram till en Nuke fuelrail som det sitter 6 st 890 spridare på. Får inte glömma bort att det är dubbla matningar fram in i railen och i mitten av railen går returen tillbaka in till en btr och sen vidare hela vägen bak in i fuelcellen igen. Tanken är iaf att det ska vara så, men det har bara slängts in i skuffen så länge
Momo ratt med snapp off och nytt rattnav var man ju tvungen att ha.
Dörrsidor har tillverkats. Tack Erik.
Hydralisk handbroms och race stolar måste man ju ha.
Tyvär ser man inte takpanelen. Men den sitter där flockad och fin. Tack Bruzze.
Någon som kan komma på vad det är till?
Jo, det är ett Dtm sjusteringskitt för bakvagnen. Jag ska alltså kunna sjustera både Camber och Toe i bak.
Jag och 3 till stog och funderade ett bra tag på hur man skulle montera detta, vi kom fram till att det kanske ska se ut så här. Men vi är inte alls säkra. Någon annan som vet?
bakvagn.
Måste alltså kapa bort orginal infästningarna på bärarmarna och svettsa dit det här.
Ska försöka få tag på Millway.se där jag köpt grejerna för att veta säkert.
Ja, typ så här ser det ut idag då.. Planerna om att köra Valhalla och Battel royal det här året har ändrats om man säger så
Bilen var ju byggd för att gå rakt fram när jag köpte den. Tidigare ägarens bästa tid med bilen på 201 meter är 6,94/168km/h, 1.57 i 60fot med full inredning.
Nu är planen att det ska gå så brett som möjligt. En riktig bus bil med andra ord. Som sagt. "Det hände en grej"
I veckan är planen att lämna in dom blästrade fram och bakvagnsdelarna på pulverlack så att jag förhoppningsvis får upp det på bilen i helgen
Stay tuned.
Senast redigerat av Helknas (24 oktober 2011)
I do whatever the voices in my head tell me to do!
0
0
0
0