Hejsan.
Den diod du tänkt använda är väldigt svag och används mest som indikeringsdiod. Belysningsdioder
ligger på ca. 2000mcd och uppåt.
Du skall alltid använda resistorer när du kopplar dioder då spänningen ju kan variera mellan 12-14v
beroende på bil eller om motorn är igång eller inte.
Kopplar du enligt dina exempel riskerar du att dioderna inte tänds eller att dom går sönder.
När du använder dioder skall du inte stirra dig blind på volttalet på dioderna. Volttalet som dioderna
är märkta med är det lägsta dioderna vill ha för att tändas upp("forward voltage" VF). Matningsspänningen
skall alltså inte understiga detta.
Resistorn är en strömbegränsare (strypventil) och förhindrar strömrusning över dioden.
Tex. vita eller blå dioder som brukar ha en driftsspänning på strax över 3v, säg 3.3v, så
kopplar du tre dioder i serie med resistor 3.3+3.3+3.3=9.9v.
Röda, gröna, gula brukar ha en driftsspänning på ca. 2v och upp. Du kan koppla fler i serie.
2.2+2.2+2.2+2.2=8.8v.
Du har då god marginal till lägsta spänning man brukar ha i bilen. Oftast används 13.8v vid beräkning
till bil men eftersom spänningen sjunker om man inte har motorn på så håll dig till max ca. 10v enligt
mitt exempel.
Använd dock alltid 13.8v vid beräkning av resistor i bil.
Den här kalkylatorn använder jag
http://led.linear1.org/led.wiz Funkar utmärkt och man får en
tydlig ritning.
Nackdelen med seriekoppling är att om en diod går sönder så slocknar alla i serien. Parallellkoppling
i bil är dock ingen bra ide´om man skall ha många dioder då det går åt betytdligt mer ström till att
driva dom.
Löd allt ordentligt och använd krympslang.
Kolla här
www.molectric.com och här
www.upplyst.seJag köper hos Upplyst.se. Resistorer ingår till dom vanligaste dioderna. Finns mycket nyttigt att läsa
och många exempel på användning.