3418
Sök

Av med körkortet?

583 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
tjenare.
min bror har nyss fått sitt körkort men är polisanmäld av polisen för olovlig körning då han flyttade på morsan bil från gatan in till garaget och tre poliser som skulle ha sätt detta.

så min fråga är idag om dom kan få det in dra nu för detta? morsan har pratat med transportstyrelsen och dom svara dock att det blir en utredning från dom sen får man se. någon som är mer inne på detta eller är det kört för hans del?

har en polare som körde vanlig bil med Epa kort plus att han hade tagit gamla epan.s reg som va reg som epa blev stoppad och polisen tog bilen då dom inte kunde få fram vems bil det va. för han så slutade med inget. tycker det är konstig att vissa kan få hålla på andra får inte ens sätta sig bakom ratten utan dom kommer.

en sak till om polisen ser mig köra bil nu sen åker dom en sväng kommer tebaka om ca 5 10 min och säger att du vi såg dig köra utan bälte och vill ge en bötar för detta? och då sitter jag inte i bilen utan har lämnat den och är på väg till bussen?..

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2010
Det finns givetvis regler och policys för hus polisen skall sköta olika fall. MEN det är långt ifrån alltid som dessa regler följs. Det kan bero på okunskap, dåligt humör eller misstag. Så ja, man kan absolut bli av med kortet för olovlig körning mellan gata/garage och ja du kan åka dit för att kört utan bälte vid senare tillfälle. Allt beroende på polisens "dagsform" och oavsett vad lagen/regelboken/policyn säger.  Finns många exempel på detta både där polisen varit snäll och sett genom fingrarna och där dem genom modell gaphals skrämt sig till erkännanden.

kort summerat så kan ni bägge ligga pyrt till ja.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

687 Inlägg
23 september 2010
torpis skrev:
Det finns givetvis regler och policys för hus polisen skall sköta olika fall. MEN det är långt ifrån alltid som dessa regler följs. Det kan bero på okunskap, dåligt humör eller misstag. Så ja, man kan absolut bli av med kortet för olovlig körning mellan gata/garage och ja du kan åka dit för att kört utan bälte vid senare tillfälle. Allt beroende på polisens "dagsform" och oavsett vad lagen/regelboken/policyn säger.  Finns många exempel på detta både där polisen varit snäll och sett genom fingrarna och där dem genom modell gaphals skrämt sig till erkännanden.

kort summerat så kan ni bägge ligga pyrt till ja.

Snälla, vadå oavsett vad lagen säger?

Lagen SÄGER att du SKALL ha giltigt körkort för det fordon du framför, framför du ett fordon som kräver B-körkort så spelar det ingen roll om du kör 1m eller 1mil. Du begår fortfarande olovlig körning och skall rapporteras. Finns inga undantag enligt lagen. (förutsatt att du saknar gällande behörighet och att det inte föreligger nöd).

Lagen säger att du SKALL ha bilbälte när du framför ett fordon, har du inte bilbälte så är det böter, sen om du har hunnit stanna och gått ur bilen spelar ingen roll, man har fortfarande sett dig framföra fordon utan bälte. Du har ju ett val neka/erkänna, rapporteras ska du enligt lagen.

Polisen har inga policys, polisen har FAP:ar men de går inte före svensk lagstiftning.

Det är ALDRIG polisen som drar in ditt körkort, de omhändertar det endast åt transportstyrelsen som sedan gör en prövning på om det omhändertagna körkortet skall dras in eller om det skall delas ut en varning.
Senast redigerat av Nehe (23 september 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2010
Nehe skrev:
Snälla, vadå oavsett vad lagen säger?

Snälla själv...

Det finns en lagtext men det är ju polisen som fritt tolkat den på plats!   Visst du SKALL ha bälte, men undantaget när du backar, är på en parkering, verkstadsområde etc.   Det är alltså helt upp till polisen som sett dig att avgöra ärendet.

likaså tolkar jag första inlägget (min bror har nyss fått sitt körkort men är polisanmäld av polisen för olovlig körning då han flyttade på morsan bil från gatan in till garaget och tre poliser som skulle ha sätt detta.) att han har körkort men nu är anmäld för olovlig körning som i att bilen han flyttade har körförbud.  Även där finns en lag som säger hur det SKALL gå till, men det är ju polisen igen som bestämmer om de skall "haffa" honom.   Det finns ju undantag där man får köra en bil med körförbund på vägen ändå dock upp till polisen att bestämma hurvida han var på väg till verkstad eller ej.

sen vet jag också att man inte måste skriva på direkt, men det är lättare sagt än gjort med tre poliser som barskt basunerar ut massa saker de skulle kunna sätta dit en för.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2010
Nehe skrev:
Det är ALDRIG polisen som drar in ditt körkort, de omhändertar det endast åt transportstyrelsen som sedan gör en prövning på om det omhändertagna körkortet skall dras in eller om det skall delas ut en varning.

kontentan blir ju ändå att du inte har något körkort oavsett om du är skyldig eller ej.  Min kamrat råkade ut för det i somras när polisen tyckte sig sett honom smita från en kontroll. Han vart av med kortet utan någon som helst rättegång eller att polisen ens uppsökt honom för att informera.  "som ett brev på posten" vart han informerad om att hans körkort var indraget.

687 Inlägg
24 september 2010
torpis skrev:
kontentan blir ju ändå att du inte har något körkort oavsett om du är skyldig eller ej.  Min kamrat råkade ut för det i somras när polisen tyckte sig sett honom smita från en kontroll. Han vart av med kortet utan någon som helst rättegång eller att polisen ens uppsökt honom för att informera.  "som ett brev på posten" vart han informerad om att hans körkort var indraget.

Min mammas brors sons flickvän var av med körkortet för att hon blåste positivt i drägern, de bara tog det och skickade in det till transportstyrelsen med en fri tolkning av att hon hade kört i 140 km/h på 90 väg utan något RB 23:3 förhör, med uppgifter samt någon mätning.

Transportstyrelsen gav sedan tillbaka det, och inga anmälningar mot polisen upprättades som uppenbart hade hittat på att hon körde för fort när hon endast blåste positivt i drägern men var lite dryg till attityden.

(Ja att blåsa positivt i drägern visar att man är nykter, när man blåser negativt är man onykter).

roll

Med detta vill jag påvisa att man HÖR personer och delger de, det finns inget "plötsligt en dag kom det ett brev från transportstyrelsen där det stod att jag har fått mitt körkort indraget i 3månader, och jag var helt ovetandes om det".
Senast redigerat av Nehe (24 september 2010)

687 Inlägg
24 september 2010
torpis skrev:
[likaså tolkar jag första inlägget (min bror har nyss fått sitt körkort men är polisanmäld av polisen för olovlig körning då han flyttade på morsan bil från gatan in till garaget och tre poliser som skulle ha sätt detta.) att han har körkort men nu är anmäld för olovlig körning som i att bilen han flyttade har körförbud.  Även där finns en lag som säger hur det SKALL gå till, men det är ju polisen igen som bestämmer om de skall "haffa" honom.   Det finns ju undantag där man får köra en bil med körförbund på vägen ändå dock upp till polisen att bestämma hurvida han var på väg till verkstad eller ej.

Förklara för mig hur man kan rapportera någon enligt TBL 3§ olovlig körning när man innehar giltigt körkort? Det går inte. Det blir inte olovlig körning för att du framför ett fordon med körförbud OM du innehar giltig körkortskombination för fordonstypen du kör.

Om inte annat så ska man vara glad att mamman inte anmäls för Tillåtande av olovlig körning enligt 3§ 3st.

Förklara gärna för mig hur en polis skulle lyckas bända och vrida lagtexten så att det blir olovlig körning om personen har giltigt körkort för fordonet?.

Man bestämer inte allt själv som polis, det finns fängelse i straffskalan varpå man inte kan ge rapporteftergift om man så skulle vilja det för då blir man själv anmäld i värsta fall för tjänstefel vilket kan leda till varning eller löneavdrag.

Sen är alla lika inför lagen, vet man med sig att man inte har körkort så ska man inte röra ett fordon som kräver det, och varför ska man låta en ungdom som parkerar bilen gå utan anmärkning? Ska man då låta en DR eller RF låta passera utan anmärkning endast för att de åker 3m och parkerar? Alla ska väl vara lika inför lagen? Eller ska man tolka lagen som man vill och endast straffa vissa?

Vad skulle då Arne som står och kollar på tvärs över gatan säga när man låter en ung kille gå fri medans Arne själv minsann blev rapporterar för Olovlig körning igår pga att han också parkerade bilen?

Allt är inte svart på vitt som du verkar tro alla val får konsekvenser polis eller inte.
Senast redigerat av Nehe (24 september 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2010
Nehe skrev:
[
Allt är inte svart på vitt som du verkar tro alla val får konsekvenser polis eller inte.

attityd har du iaf.

och läser märkligt eftersom jag skriver precis tvärt om, det finns inget som är svart på vitt trots lagtexter.

Sök