3431
Sök

Volvo 240gl 82 spikar

115 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#1
Så bilen har spikat ganska mycket så en dag bestämd jag och min bror att försöka göra något åt det. detta resulterade i att spikningarna försvan men bil kändes inte lika pigg längre den liksom jobbar sig genom varv talen mjukt och fint..

Så jag började om igen med tändningen och fick den lite piggare men fortfarande slö.. det ända jag kan komma fram till att tändningen är försen men vad tusan får den att spika i så fall om tändningen var rätt, min far sa något om en tändnings justerare som ändrar tändningen allt efter som varv talet ökar eller något sånt.


Kan ju på peka att tomgången sjönk efter justering av tändningen och att den är mer svår startad nu än förut.. typ 4-6 varv med startmotorn istället för att gå igång på första kicken som den gjorde förut.

Jag har testat att ändra luft/sopa blandningen men det gör bara så att den dör vi för mycket gaspådrag eller blir segare.


Har säkert glömt något men det är bara att fråga.

Någon som har förslag på vad det skulle kunna vara för fel eller vet något bra sätt att felsöka vilken del det är utan att köpa 400 delar att prova med?

Dance till you sleep!

21 761 Inlägg
23 september 2010
#2
Eftersom det är en GL så borde det väl vara en B23. Som jag har förstått så är det egentligen inte ovanligt att de spikar, tydigen blir det ännu känsligare om man sätter dit ett elektroniskt tändsystem (specielt "icke original").

Jag grejade litegrann med en 244 GL-82 (B23) för en hel del år sedan, den spikade väldigt lätt fastän tändningen stod helt rätt. Den hade dessutom ett elektroniskt tändsystem. Ställde man ner tändningen någon grad så blev det bättre, men motorn blev ju tyvärr också lite slöare. smile

Se till att det är tillräckligt med förgasarolja, om det är lite olja så gör nog trotteln för snabba rörelser och då kan säkert tändningen förställas aningen för mycket. Detta är iof en gissning, men på den där 244:an som jag pysslade med så hjälpte det faktiskt även att alltid ha fullt med förgasarolja.
Senast redigerat av Drönirettab (23 september 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 september 2010
#3
Har du kollat färgen på stiften?

Motorn spikar ju när det blir för varmt i förbränningsrummen -> för lite soppa, eller om tändningen är för tidig

Ja har lite småproblem med min 244 gl -82, den verkar gå snålt och går orent när den blir varm... Tror de beror på antingen skit i förgasaren, dåligt membran eller liknande.......

Har inte kollat tändningen på min heller, men de lär bli en genomgång ganska snart då besiktning analkas cool


115 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#4
Bensinskallen:
Nej jag har inte kollat tändstiften, vet inte om det har betydelse men den spikar även när den är kall..

Drönirettab:
Rätt gissat på motorn.. b230a glömde skriva motorn tongue.. Vad det gäller förgasaren så var det inte allt för länge sen jag fyllde på.. dock tror jag inte det är felet.. hittar dock ingen bra beskrivning på min förgasare.. kan inte svara på om jag har någon nål kvar eller om den sitter någon annan stans.. hittar inte förgasaren när jag söker på den.

Sitter en Strombergs förgasare i den men den ända bild jag hittar på webben som ser ut som den som sitter i är inte en stromberg.. de strombergs jag hittar sitter locket i mitten och är svart mitt är gult och sitter på sidan.. fast jag tycker den borde gå sämre om den inte hade någon nål kvar..

Vad tror ni på delen som justerar tändningen allt efter som varv talet ökar?

Dance till you sleep!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 september 2010
#5
ckrudelux skrev:
Bensinskallen:
Nej jag har inte kollat tändstiften, vet inte om det har betydelse men den spikar även när den är kall..

Drönirettab:
Rätt gissat på motorn.. b230a glömde skriva motorn tongue.. Vad det gäller förgasaren så var det inte allt för länge sen jag fyllde på.. dock tror jag inte det är felet.. hittar dock ingen bra beskrivning på min förgasare.. kan inte svara på om jag har någon nål kvar eller om den sitter någon annan stans.. hittar inte förgasaren när jag söker på den.

Sitter en Strombergs förgasare i den men den ända bild jag hittar på webben som ser ut som den som sitter i är inte en stromberg.. de strombergs jag hittar sitter locket i mitten och är svart mitt är gult och sitter på sidan.. fast jag tycker den borde gå sämre om den inte hade någon nål kvar..

Vad tror ni på delen som justerar tändningen allt efter som varv talet ökar?

Den är de inte. Är inte tändningen för tidig på tomgång så är det ingen fara. Tändningen justeras ju så den ligger allt längre före och är den paj så tänder de bara för sent


Forummoderator
26 340 Inlägg
24 september 2010
#6
Har du kollat så kamremmen verkligen sitter rätt? På en av mina 240:isar så kämpade vi länge med att få till en bra gång utan spikningar och det visade sig att kamremmen stod helt åt skogen.
Senast redigerat av AirOne (24 september 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

115 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#7
AirOne skrev:
Har du kollat så kamremmen verkligen sitter rätt? På en av mina 240:isar så kämpade vi länge med att få till en bra gång utan spikningar och det visade sig att kamremmen stod helt åt skogen.

Men var den 240 pigg också när den spikade. För min går som ett skjutet skot men den spikar.. snackade just med farsan också och det han pratade om är vakuum klockan som sitter på fördelarn... varken min bror eller far tror att det är kamremmen som står fel då ett flytt gör så stor skillnad att om det skulle vara det så borde den gå betydligt sämre.
Senast redigerat av ckrudelux (24 september 2010)

Dance till you sleep!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 september 2010
#8
Motorn blir bara slö och tänder sent om klockan är paj!

Om du har ställt tändningen på tomgång och den är okej så är det inte klockan som gör att det spikar, då är det något annat. Tändningen kan bara bli sen om klockan är trasig och tändningen är ok på tomgång.


Forummoderator
26 340 Inlägg
24 september 2010
#9
ckrudelux skrev:
AirOne skrev:
Har du kollat så kamremmen verkligen sitter rätt? På en av mina 240:isar så kämpade vi länge med att få till en bra gång utan spikningar och det visade sig att kamremmen stod helt åt skogen.

Men var den 240 pigg också när den spikade. För min går som ett skjutet skot men den spikar.. snackade just med farsan också och det han pratade om är vakuum klockan som sitter på fördelarn... varken min bror eller far tror att det är kamremmen som står fel då ett flytt gör så stor skillnad att om det skulle vara det så borde den gå betydligt sämre.

Ja då var inte jag så haj på bilar - är det egentligen inte nu heller - men jag tyckte han gick rätt bra, men under vissa varvtal - gärna under påfrestning - så spikade han. Gick relativt normalt annars..förutom att han drog en hel del bensin..gör din det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

115 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#10
AirOne skrev:
ckrudelux skrev:
AirOne skrev:
Har du kollat så kamremmen verkligen sitter rätt? På en av mina 240:isar så kämpade vi länge med att få till en bra gång utan spikningar och det visade sig att kamremmen stod helt åt skogen.

Men var den 240 pigg också när den spikade. För min går som ett skjutet skot men den spikar.. snackade just med farsan också och det han pratade om är vakuum klockan som sitter på fördelarn... varken min bror eller far tror att det är kamremmen som står fel då ett flytt gör så stor skillnad att om det skulle vara det så borde den gå betydligt sämre.

Ja då var inte jag så haj på bilar - är det egentligen inte nu heller - men jag tyckte han gick rätt bra, men under vissa varvtal - gärna under påfrestning - så spikade han. Gick relativt normalt annars..förutom att han drog en hel del bensin..gör din det?

Drar runt 0,81-0,84 Milen vid lång körning..

Dance till you sleep!

Forummoderator
26 340 Inlägg
24 september 2010
#11
ckrudelux skrev:
AirOne skrev:
ckrudelux skrev:

Men var den 240 pigg också när den spikade. För min går som ett skjutet skot men den spikar.. snackade just med farsan också och det han pratade om är vakuum klockan som sitter på fördelarn... varken min bror eller far tror att det är kamremmen som står fel då ett flytt gör så stor skillnad att om det skulle vara det så borde den gå betydligt sämre.

Ja då var inte jag så haj på bilar - är det egentligen inte nu heller - men jag tyckte han gick rätt bra, men under vissa varvtal - gärna under påfrestning - så spikade han. Gick relativt normalt annars..förutom att han drog en hel del bensin..gör din det?

Drar runt 0,81-0,84 Milen vid lång körning..

Även nu när du har problemen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

115 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#12
AirOne skrev:
ckrudelux skrev:
AirOne skrev:

Ja då var inte jag så haj på bilar - är det egentligen inte nu heller - men jag tyckte han gick rätt bra, men under vissa varvtal - gärna under påfrestning - så spikade han. Gick relativt normalt annars..förutom att han drog en hel del bensin..gör din det?

Drar runt 0,81-0,84 Milen vid lång körning..

Även nu när du har problemen?

Ja.. dock fick jag ställa in bryttar spetsarna när jag köpte den då den var svår startad och hackade på låg varv. Om det hjälper till i felsökandet.

Dance till you sleep!

115 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#13
Skulle det kunna vara sopa pumpen som inte vill vara med helt?

Körde runt lite idag och så länge den inte var uppe i arbetstemperatur så spikade den inte alls vilket måste betyda att den får för lite bränsle.. och det är bara när den måste jobba som den spikar..

Dance till you sleep!

emil1986
25 september 2010
#14
1982 är B23A original, B230A kom senare. B23A har en Pierburgförgasare, osäker på vad B230A har.
Senast redigerat av emil1986 (25 september 2010)

115 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#15
emil1986 skrev:
1982 är B23A original, B230A kom senare. B23A har en Pierburgförgasare, osäker på vad B230A har.

Det står strombergs på den men hittar den inte på webben som sagt sad

Dance till you sleep!

226 Inlägg
25 september 2010
#16
stromberg 175CD du har va?? sitter på b23a och b230a, dock kom b230a inte fören 85-86

har du kollat så förgasarn inte är för snålt stäld, så bränsle/luft blandningen inte är fel?
sitter en skruv (8mm) i botten på förgasaren.


4 637 Inlägg
25 september 2010
#17
Zenith 175 CD sitter original på 244 DL 1981 B21A. Pierburg på B23A. Var inte Stromberg tidigare? Eller ett tidigare namn på Zenith?

226 Inlägg
26 september 2010
#18
Zenith/stromberg 175 CD  står det på min 245 GL -82 som är helt org i motorn  och är en B23A.

dom sitter lite hursom alla förgasare då dom passar alla B2xA och B2xxA motorer.


115 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#19
madness82 skrev:
stromberg 175CD du har va?? sitter på b23a och b230a, dock kom b230a inte fören 85-86

har du kollat så förgasarn inte är för snålt stäld, så bränsle/luft blandningen inte är fel?
sitter en skruv (8mm) i botten på förgasaren.

http://www.ckrudelux.com/image/image.jpg

Så som jag ser det är:
1: tomgångs skruven
2: Bränsleblandningen

men jag kan ha fel

http://www.ckrudelux.com/image/image2.jpg

På undersidan ser det inte så lovande ut..

Dance till you sleep!

226 Inlägg
26 september 2010
#20
det är den på under sidan i mitten som man ställer flödet som ska gå förbi nålen i förgasaren

nr 1 vet ja inte va den gör för nått...
nr 2 är tomgångs skruven.



Sök