4135
Sök

Hjälp angående volvo 740 felkod 144

871 Inlägg
4 oktober 2010
#21
eller så åker du ner till någon skrot och ber dem att du får prova med en annan box så du inte kastar bort pengarna ifall det inte är där felet sitter..


Bärs!
3 456 Inlägg
4 oktober 2010
#22
Vad ska du ha för nummer då?
Jag har lite boxar ligger...

Garaget.org peakade 2008.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 oktober 2010
#23
Gör såhär:

**Slå av tändningen

Frigör tändboxen och lossa kontaktstycket.

lossa de tre skruvarna på kontaktstycket och ta av kåpan, var försiktig med gummipackningen.

Dra ur plastkammarna som sitter på båda sidorna. Vid hålen står siffror. I dessa hål för du in mätinstrumentet.

Anslut en voltmätare mellan stomme ( jord ) och kontakt 8 ( alltså hålet ). Slå på tändningen. Voltmätaren ska visa ca 0,1 Volt.

Om inte så är det brott på kabeln mellan boxarna eller så är bränsleboxen defekt.

( Slå av tändningen och montera ihop igen. )


74 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#24
har redan gjort de:(   men alla värden är perfekt.    de är just de som är så jävla lustigt. varenda komponent ger rätt värden.

549 är de sista siffrorna.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#25
Då slänger han ju ur sig den koden p.g.a. något annat. Kan återkomma med ett litet felsökningsschema.

Du får inte fler koder förresten/ kollat så det inte lagrats flera?


74 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#26
ja..  allt är kollat.. har haft inne på paralellmätning och allt.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 oktober 2010
#27
Har du kollat alla basic saker då? Tändstift, komp, bränsle?

Jag hade alldeles nyligen skitsvårt med min 244 och de visade sig att bränsletrycksregulatorn hängt sig totalt. Men då gick bilen knappt framåt.
Senast redigerat av Bensinskallen (5 oktober 2010)


74 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#28
jaa:( allt är kollat


glad
493 Inlägg
6 oktober 2010
#29
kollat så kam står rätt?
kan ha hoppat ett snäpp o det visar ju inga felkoder eller så för det?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

74 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#30
de ja!!!smile   de är nåt ja inte kollat, även om ja tycker de låter väldigt lustigt får ja kolla på att:P


glad
493 Inlägg
6 oktober 2010
#31
j-oberg skrev:
de ja!!!smile   de är nåt ja inte kollat, även om ja tycker de låter väldigt lustigt får ja kolla på att:P

vi höll på med polarens 740, den ville inte starta, förstod verkligen inte varför, den fick gnista o bensin, lät inte konstigt eller något.
visade sig att kammen vridit sig ett halvt varv tongue

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

74 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#32
och alla ventiler va raka efter de??

men har kollat nu.. och de är ju som de ska:)   kanske får hem en ny styrbox ikväll.  funkar de inte efter ja bytt den spränger ja bort biljävlen;)


glad
493 Inlägg
7 oktober 2010
#33
j-oberg skrev:
och alla ventiler va raka efter de??

men har kollat nu.. och de är ju som de ska:)   kanske får hem en ny styrbox ikväll.  funkar de inte efter ja bytt den spränger ja bort biljävlen;)

ja, det var en b230ft med lågkompskolvar, men oftast är det ingen fara oavsett motor, har för mig att det inte skavara någon fara med 8 ventilarna yikes du ska kunna köra av kamrem utan att något händer, visst du kan ha otur men big_smile
SKänk till mig istället! big_smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 oktober 2010
#34
Ekan_1 skrev:
j-oberg skrev:
och alla ventiler va raka efter de??

men har kollat nu.. och de är ju som de ska:)   kanske får hem en ny styrbox ikväll.  funkar de inte efter ja bytt den spränger ja bort biljävlen;)

ja, det var en b230ft med lågkompskolvar, men oftast är det ingen fara oavsett motor, har för mig att det inte skavara någon fara med 8 ventilarna yikes du ska kunna köra av kamrem utan att något händer, visst du kan ha otur men big_smile
SKänk till mig istället! big_smile

b23 och b230K slår i ventilerna, och 16v förstås wink


Men i alla fall, vi får väl anta att det är tändningen som det är fel på eftersom du får felkod från tändningen, förutsätter att du inte fick något annat på 2:an...

Kontrollfunktion 2:

-Anslut väljarkabeln till 6:an på diagnosboxen
-Slå på tändningen
-Tryck in knappen 2 ggr, 2 sekunder vardera, ett par sekunder i mellan

lampan ska nu börja blinka

- Kör runt startmotorn ett par sekunder

Lampan ska nu slockna och blinka ut 1-4-1, impulsgivare ok. Om inte så är det fel på impulsgivaren.

- Vrid gasreglaget på spjället.

Lampan ska slockna och blinka 3-3-4, lägesgivare tomgång ok!

-Slå av tändningen

Det är den felsökning man kan göra på tändningen i alla fall, sen går det att göra typ 100 olika mätningar... Sen finns det ett par för soppasystemet också.

Men kolla hur de blir med nya boxen så får vi väl se hur det blir sen wink


74 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#35
Bensinskallen skrev:
Ekan_1 skrev:
j-oberg skrev:
och alla ventiler va raka efter de??

men har kollat nu.. och de är ju som de ska:)   kanske får hem en ny styrbox ikväll.  funkar de inte efter ja bytt den spränger ja bort biljävlen;)

ja, det var en b230ft med lågkompskolvar, men oftast är det ingen fara oavsett motor, har för mig att det inte skavara någon fara med 8 ventilarna yikes du ska kunna köra av kamrem utan att något händer, visst du kan ha otur men big_smile
SKänk till mig istället! big_smile

b23 och b230K slår i ventilerna, och 16v förstås wink


Men i alla fall, vi får väl anta att det är tändningen som det är fel på eftersom du får felkod från tändningen, förutsätter att du inte fick något annat på 2:an...

Kontrollfunktion 2:

-Anslut väljarkabeln till 6:an på diagnosboxen
-Slå på tändningen
-Tryck in knappen 2 ggr, 2 sekunder vardera, ett par sekunder i mellan

lampan ska nu börja blinka

- Kör runt startmotorn ett par sekunder

Lampan ska nu slockna och blinka ut 1-4-1, impulsgivare ok. Om inte så är det fel på impulsgivaren.

- Vrid gasreglaget på spjället.

Lampan ska slockna och blinka 3-3-4, lägesgivare tomgång ok!

-Slå av tändningen

Det är den felsökning man kan göra på tändningen i alla fall, sen går det att göra typ 100 olika mätningar... Sen finns det ett par för soppasystemet också.

Men kolla hur de blir med nya boxen så får vi väl se hur det blir sen wink

ska testa de du skrev..  har bytit boxen(lh boxen då)   men de hjälpte inte
så vore tacksam för precis alla förslag, även de dumma:P


glad
493 Inlägg
14 oktober 2010
#36
min bmw var orolig på tomgång och gick dåligt. hade inne på felsökning och inga fel hittades, hittade felet själv i förrgår, visade sig att den tog tjuvluft mellan insug och lmm.
kollat sådant?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

74 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#37
japp...     men drog en ny kabel mellan lmm och styrbox.  och va ute och provkörde och första gången så fick ja inte upp någon felkod:)
får bara hoppas de håller sig så..   de märks imon, då bilen ska gå över 10 mil:P


glad
493 Inlägg
2 november 2010
#38
resultat? spännand tråd detta!

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

74 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
#39
fungerade faktist:) fungerar ännu tror ja, sålt bilen men inte hört nåt av köparen


154 Inlägg
6 juli 2013
#40
har samma problem med min glt 90a. har kod 1-4-4 och 2-1-2. har byt lmm och det hjälpte lite.

lamdasonds landan lyser ibland.
och den kan dö och sen startar direkt igen.  väldigt sällan dock.
så många tänd delar ä byta och dock läcker avgassystemet.

så det är är intressant tråd smile


Sök