3603
Sök

Bottendel B230FT/FK

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#1
Ska ta och köpa mig ett B230FT/FK-block och slänga på en 16v topp.
Har redan beställt H-profilstakar ifrån LG Speed samt nya Glyco ram-, vevlager och Scantech kolvringar.

Frågan är då hur hög effekt kommer H-profilarna med orginal FT/FK-kolvar frästa med ventiluttag att hålla för?

Den andra frågan är, vad bör jag ha för komp i maskinen med en T70 snurra,  ca 1-1.5bars ladd och 98-99oktanigt bränsle?

Edit: Även en tredje fråga, är vevaxeln ifrån en B234F starkare än dom som sitter i B230FT/FK?
Senast redigerat av Steveoo (23 september 2010)


290 Inlägg
23 september 2010
#2
kolvarna och stakarna håller för bra med effekt, men sen är de ju frågan  vilket bränsle du ska köra med.

sen är det ju spikninngar som dödar kolvarna/stakarna.

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#3
volvofucker skrev:
kolvarna och stakarna håller för bra med effekt, men sen är de ju frågan  vilket bränsle du ska köra med.

sen är det ju spikninngar som dödar kolvarna/stakarna.

Antagligen blir det 98oktanigt eller V-power som ligger på 99oktan om jag minns rätt.
Orkar inte riktigt bygga om till etanol, verkar va lite för krångligt för min del. Men va bör jag ha för komp med 98 eller 99oktanigt? Sen hur mkt vågar man ladda på?
Senast redigerat av Steveoo (23 september 2010)


402 Inlägg
24 september 2010
#4
Steveoo skrev:
Ska ta och köpa mig ett B230FT/FK-block och slänga på en 16v topp.
Har redan beställt H-profilstakar ifrån LG Speed samt nya Glyco ram-, vevlager och Scantech kolvringar.

Frågan är då hur hög effekt kommer H-profilarna med orginal FT/FK-kolvar frästa med ventiluttag att hålla för?

Den andra frågan är, vad bör jag ha för komp i maskinen med en T70 snurra,  ca 1-1.5bars ladd och 98-99oktanigt bränsle?

Edit: Även en tredje fråga, är vevaxeln ifrån en B234F starkare än dom som sitter i B230FT/FK?

h-profilarna klarar jue jävligt mycke effekt så det är jue inga problem. Därimot kolvarna kan vara lite känsligare. men jag har sånna kolvar o dom håller för 1.6 i ladd med en 19t snurra.
Har fått en kolv att spricka men det var pga av att toppackningen gick så det sprutade in massa vatten i cylindern.
Angående veven så tror ja inte den är starkare, men du kan genom att kolla på gjutningen på vevaxeln se om den är smidd eller gjuten.
På motvikterna på veven så är det som en linje som går i mitten av motvikterna. På dom kan man enkelt se ifall den är smidd eller gjuten.
Är den gjuten så har den en väldigt smal toppig linje, o om den är smidd så är den en bred linje, ca 1 cm bred.
Dock så tror jag att det är gjuten vev på alla b230 motorer, tror bara det är b23 blocken som hade smidd vev orginal. Men jag kan ha fel så titta på veven.

//Jocke
Senast redigerat av Hedlisch (24 september 2010)


Sök