3553
Sök

Brummande ljud vid vissa farter och vid sväng - däckberoende

6 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Jag vet att en bil ska brumma, men nu har jag något missljud jag inte riktigt kan greppa.

Bil:
Audia A4
År: 2002
Motor: 1.8 T

Felet yttrar sig enligt följande:
Vid vissa farter så kommer ett brummande ljud (nästan som en andra motor) från framvagnen. Mest märks det vid ca 60 km/h, runt 90 km/h och runt 130 km/h. Ljudet blir starkare när jag svänger. Det krävs dock endast att jag vrider ratten minimalt för att det ska uppstå (tänk ett riktigt riktigt långsamt filbyte på motorväg t.ex). Vänstersvängar låter värre.

Jag har genom att läsa här på forumet förstått att det är troligt att det kan vara hjullagren som spökar och att det är av vikt att de byts.

Det finns dock en liten twist på det här och det är att ljudet endast uppstår på mina sommardäck som är 18" lättmetall (av modell billigare tror jag, de ingick i begagnatköpet). När jag har vinterdäcken (plåtfälg och dubbar) på så låter det inte alls lika mycket om ens alls. Det känns ju konstigt att dubbdäck ska vara det tysta alternativet.

Är det någon av er duktiga kunniga här som har någon bra förklaring på detta fenomen. Kanske är det hjullagren, men det känns så konstigt att det varierar med vilka däck jag har på. Kan det fungera så att tunnare bredare däck spårar mer och lägger mer belastning på hjullagren än vad pluffsigare vintersulor gör och det förklarar det ökade missljudet?

Tack för all tänkbar input kring detta.

- Alex

508 Inlägg
25 september 2010
är dina sommardäck några kinadäck, är dem det så har du svaret där...
hjullager låter oavsett lika mkt om du har plåt el alu fälg... eller gummi....
Senast redigerat av mulleri (25 september 2010)

6 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
mulleri skrev:
är dina sommardäck några kinadäck, är dem det så har du svaret där...
hjullager låter oavsett lika mkt om du har plåt el alu fälg... eller gummi....

Ja det är långt ifrån omöjligt att det är kinadäck vad det nu är smile.
Är det alltså så att vissa däck låter en massa pga dålig konstrukton/gummi eller liknande? Jag har ju alltid misstänkt däcken. Kan balansering ha med saken att göra?

Ber om ursäkt om min okunnighet, men jag är verkligen en noob när det kommer till bilars mekanik även om jag älskar dem.

508 Inlägg
25 september 2010
alla är vi barn i början! lågpris däck a la  kina medför ett ljud, det är gummiblandninen i dem, fråga mig inte vad som skiljer dem o ett bra gummi för det vet jag inte... balansering av däcken gör inget ljud, vibrationer i ratt bara och i kaross så det har inget med balansen i dina däck. fälgar gör inte heller något ljud även om det är kopior eller äkta...
Senast redigerat av mulleri (25 september 2010)

4 637 Inlägg
25 september 2010
Köpte nya Kinadäck bak och det brummar som faan emellanåt.  Ett 30 år gammalt reservhjul är tystare. smile Tänk på att ljudet i kupen går runt så det som låter komma framifrån kan komma bakifrån.

508 Inlägg
25 september 2010
EmilHammarlund skrev:
Köpte nya Kinadäck bak och det brummar som faan emellanåt.  Ett 30 år gammalt reservhjul är tystare. smile Tänk på att ljudet i kupen går runt så det som låter komma framifrån kan komma bakifrån.

ändå ggn jag har kinadäck på är bak om jag ska leka... dyrt att leka bort 6.500 kr däcket bak...
jag köper bara bra märkes däck... dessa är väl lite overkill men jag vill ha duktigt grepp då det går fortare...

6 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Tänkte bara följa upp detta efter lång tid. Lämnade in bilen på verkstad och de hittade inget då. Nu efter anmärkning från besiktningen så hittade de att det var hjullagret fram höger som var helt slut. Dock så hade jag vinterdäck på och då lät det nästan ingenting. Till och med killen på besiktningen (som jag bad kolla extra och lyssna) hade svårt att uppfatta det. När jag hade sommardäck på igen så lät det som någon borrade med slagborr inne i bilen. Sjuk skillnad beroende på däck och fälg alltså.
Nu är hjullagret bytt och allt låter som det ska (förutom min växellåda, men det ska jag ta upp i en annan tråd).
Tack för alla svar och tips.

Sök