3238
Sök

Laga mellanljudämparen

badboy for life
356 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hej som det låter så måste jag laga min mellanljudämpare då den sprukit ungefär vid skarven där den går upp till axelkröken mot bakre ljudämparen.
Bilen är en 740 glt årsmod 89 saaken är den vad är bäst har hört att plastic padding ska fungera bäst.
Tänker inte byta ljudämparen men om inte plastic padding vad kan jag då annvännda i stället

leva bör man ändå dör man

JT-RACETUNING
15 Inlägg
30 september 2010
skit i mellan dämparen och sätt dit ett rakt rör

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 september 2010
eller avgaspasta på mekonomen?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

583 Inlägg
30 september 2010
Saab93totte skrev:

Måste hålla med om att detta är den bästa lösningen eller att ersätta mellanljuddämparen.

Av egen erfarenhet fungerar aldrig avgaslagning speciellt bra pga att den har antagligen rostat sönder och släppt i en fog. Ljuddämpare är av ytterst tunn plåt och när den har rostat lite är det ytterst svårt att svetsa i den eller försöka lappa ihop den (speciellt i skarvarna).

Men isåfall är det något avgaslagnings kitt som jag kan tipsa dig om, vet ej hur länge det kommer hålla dock.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Montör
664 Inlägg
30 september 2010
ajonasson skrev:
Saab93totte skrev:

Måste hålla med om att detta är den bästa lösningen eller att ersätta mellanljuddämparen.

Av egen erfarenhet fungerar aldrig avgaslagning speciellt bra pga att den har antagligen rostat sönder och släppt i en fog. Ljuddämpare är av ytterst tunn plåt och när den har rostat lite är det ytterst svårt att svetsa i den eller försöka lappa ihop den (speciellt i skarvarna).

Men isåfall är det något avgaslagnings kitt som jag kan tipsa dig om, vet ej hur länge det kommer hålla dock.

Mvh
Anders

Instämmer. Men biltemaanstalld, om du verkligen vill försöka, så testa med GunGum eller FireGum.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
Varför inte svetsa ihop?

Det man inte dör av gör ont.

583 Inlägg
1 oktober 2010
Bullen1 skrev:
Varför inte svetsa ihop?

Svetsa går givetvis, men det är svårt pga tunnplåt.

Ha i åtanke på att det antagligen blev hål pga rost. Rost är inte svetsbart.

Enda saken är isåfall att man försöker knacka bort eller klippa bort så mycket rost man kan kring hålet med något fint som en dremmel. Sedan försöka göra en ny plåtbit som ungefär matchar hålet i samma tjocklek som ljuddämparen för att kunna lättare svetsa dit plåtbiten. Detta i sin tur gör det extemt svårt då den antagligen rostat sönder i en skarv. För att lägga till ännu en bit svårighetsgrad så är inte ljuddämparen fyrkantig utan har en form villket leder till att det blir ännu svårare att forma till en bra plåtbit.

Ett rakt rör och avgasklammor är nog det lättaste & pålitligaste sättet att göra detta på, samt att det kostar säkert lika mycket eller är billigare än ett bra avgas-lagnings-kitt

Jag säger inte det är omöjligt att laga. Det är mycket beroende på skicket på ljuddämparen, om den rostat sönder eller släppt av extern skada eller felfabrikation. Samt hur många års erfarenhet man har på att svetsa avgassystem.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (1 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

Tekniker
345 Inlägg
1 oktober 2010
Självklart går det inte svetsa i rost tongue

Om dämparen är i så dåligt skick då är det ingen mening o kladda på plasticpading heller, den rasar ändå isär snart.
då är det bättre o byta dämparen, o har man ont om pengar fins alltid Biltema wink

Men om du röret är i relativt bra skick, så är det givetvis mycket bättre o svetsa ihop hålet/sprickan så man får en permanent lösning o inte ett tillfälligt hemmameck kladd tongue

2 924 Inlägg
1 oktober 2010
Vänta nu, är du som ditt alias, dvs Biltema-anställd??

En mellan ljuddämpare till Volvo 740 är ju inte alls dyr på Biltema och du har kanske anställningsrabatt dessutom, så jag förstår inte problemet?

~ Life is short, have FUN! ~

Tekniker
345 Inlägg
2 oktober 2010
peegee skrev:

En mellan ljuddämpare till Volvo 740 är ju inte alls dyr på Biltema och du har kanske anställningsrabatt dessutom, så jag förstår inte problemet?

? nope jobbar inte på biltema,är dom tekniker?  men priserna där är bra wink

inget problem?
Senast redigerat av Bullen1 (2 oktober 2010)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
Bullen1 skrev:
peegee skrev:

? nope jobbar inte på biltema,är dom tekniker?  men priserna där är bra wink

inget problem?

han menade nog trådskaparens alias..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Tekniker
345 Inlägg
2 oktober 2010
ja såklart tongue vilken miss.

Osponsrad
1 631 Inlägg
2 oktober 2010
köp en ny dämpare bara. Färdigt

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Sök