3201
Sök

A100Q 2.8 goes 220HK + 25% lägrebränsle förbrukning

Bounty hunter
671 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#81
Sparky_s2 skrev:
Äh... Låt dom prova sig fram... Sen vad resultatet blir kan man ju ha sina funderingar och tankar om.
Steg 1.
Det dom är ute efter med det här projektet gällande insugskanalerna är ju att få en bättre bränsle/luftblandning och därmed en effektivare förbränning.
Så länge är jag med och nyfiken på vad det kommer ge. smile

Steg 2
Lmm och spjällhus..
Här hade jag kopplat in en bredbandslambda först av allt för koll på hur styrsystemet hanterar förändringarna.
För att få nån kontrollerad effektökning måste ju bränsle och tändning hänga med. Dvs. att samma procentulla ökning man gör på Lmm måste man kompensera med bränsle annars kommer motorn gå alldeles för snålt. om dom nu inte går sjukt fett orginal

Sen om det blir 25% mindre förbrukning och 45mer hk skulle jag bli grymt överraskad och imponerad då det knappt går på turbomotorer.
Jag gissar på 15-20hk tillsammans med chippad styrbox. Men sen är jag en skeptisk jävel oxå wink

precis...


Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
8 januari 2011
#82
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

quattro gör det på alla fyra.

Bounty hunter
671 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#83
LillKenta skrev:
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

japp så e det.... alla är bäst tongue


248 Inlägg
8 januari 2011
#84
Men okej då.... eftersom ni är så övertygade ökar jag min gissning på effektökningen till 20-30hk mer än orginal smile


Däcksvarvare
227 Inlägg
8 januari 2011
#85
bobafett skrev:
LillKenta skrev:
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

japp så e det.... alla är bäst tongue

Kul att alla tror olika , då blir det mer spännande att se slutresultat big_smile

The legendary

Bounty hunter
671 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#86
Lumik skrev:
bobafett skrev:
LillKenta skrev:
Intressant med så många förstå-sig-påare roll

japp så e det.... alla är bäst tongue

Kul att alla tror olika , då blir det mer spännande att se slutresultat big_smile

japp...finns ju massa du läsa på http://forums.audiworld.com/forumdisplay.php?f=52


bara sitta o leta där


Allfixare
1 475 Inlägg
8 januari 2011
#87
Hur ska vi få veta vad det blir då? Han har ju sagt att han inte tänker bromsa den. Och ska det göras riktigt så ska den bromsas före modifikationerna samt efter annars blir det bara en fortsatt gissningslek.


Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
9 januari 2011
#88
fish skrev:
Och ska det göras riktigt så ska den bromsas före modifikationerna samt efter annars blir det bara en fortsatt gissningslek.

På riktigt?
Jag tolkar de som att du menar att man inte kan ta sin bil till garaget, göra en ändring, ut och provköra och konstatera bara med upplevelsen att den går annorlunda?

Jag är ute efter resultat. Inte en effektangivelse på papper.

quattro gör det på alla fyra.

Allfixare
1 475 Inlägg
9 januari 2011
#89
Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...


Bounty hunter
671 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#90
fish skrev:
Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...

får gå på dom fakta som redan gjort det...ganska vanligt i usa...om ger exakt 220hk låter jag väl vara osagt men upp mot 200hk är rimligt.....


904 Inlägg
10 januari 2011
#91
bobafett skrev:
fish skrev:
Hur ska vi annars veta om det verkligen blir 220hk va bara det jag menade...

får gå på dom fakta som redan gjort det...ganska vanligt i usa...om ger exakt 220hk låter jag väl vara osagt men upp mot 200hk är rimligt.....

fakta på dom som gjort det? Finns det några bromspapepr från staterna på före och efter?
iof har man ju sett bromspapepr på både det ena och det andra från staterna..

De ska va gött å leva

Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
17 januari 2011
#92
Vart siffran 220 kommer ifrån vet jag inte. Och 220 kommer man aldrig se bara av att montera större LMM och fila i en topp.

För er som vill ha hårda fakta så kan jag berätta om en kille i US vid namn Mance som är "upphovsman" till i princip alla moddningar som finns till tvååttan.
Han har förvisso en Audi 90 så problemen är inte riktigt dom samma för oss med C-chassi men ändå av samma art.
Hur som helst så är hans bil bromsad till (jag kommer inte ihåg exakt) c:a 350 hästar på hjulen. Rätt okej ur en tolvventilad sugis om du frågar mig. Men då ska man också veta att han har gränslöst med timmar nerlagt i motorutrymmet på sin vagn och ett otal trial and error-försök på diverse lösningar.

O tack vare hans idoga arbete och vilja att dela med sig av sina erfarenheter så kan vi vanliga dödliga få hyggligt med knuff även i våra motorer med förhållandevis rätt små medel. Allså hög bang for the buck-faktor.

quattro gör det på alla fyra.

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 januari 2011
#93
LillKenta skrev:
Vart siffran 220 kommer ifrån vet jag inte. Och 220 kommer man aldrig se bara av att montera större LMM och fila i en topp.

För er som vill ha hårda fakta så kan jag berätta om en kille i US vid namn Mance som är "upphovsman" till i princip alla moddningar som finns till tvååttan.
Han har förvisso en Audi 90 så problemen är inte riktigt dom samma för oss med C-chassi men ändå av samma art.
Hur som helst så är hans bil bromsad till (jag kommer inte ihåg exakt) c:a 350 hästar på hjulen. Rätt okej ur en tolvventilad sugis om du frågar mig. Men då ska man också veta att han har gränslöst med timmar nerlagt i motorutrymmet på sin vagn och ett otal trial and error-försök på diverse lösningar.

O tack vare hans idoga arbete och vilja att dela med sig av sina erfarenheter så kan vi vanliga dödliga få hyggligt med knuff även i våra motorer med förhållandevis rätt små medel. Allså hög bang for the buck-faktor.

Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete , kanske projekttråd eller något smile ? Vore kul att se.

The legendary

Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
17 januari 2011
#94
Lumik skrev:
Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete, kanske projekttråd eller något?

Följ länk i inlägg 87 i denna tråd. Där finns all information daterad från -02 och framåt.

quattro gör det på alla fyra.

Däcksvarvare
227 Inlägg
17 januari 2011
#95
LillKenta skrev:
Lumik skrev:
Finns det någon hemsida där man kan läsa om hans arbete, kanske projekttråd eller något?

Följ länk i inlägg 87 i denna tråd. Där finns all information daterad från -02 och framåt.

Nice! Thanks smile

The legendary

Reservdelsman dagtid. Raketforskare kvällstid.
10 Inlägg
21 januari 2011
#96
Höll ju på att glömma.

Ni som var intresserade av resultat:
Jag har fått ner snittförbrukningen med c:a 2dl/mil. Och de enda som är gjort i samband med topplyftet är att slipa upp och portmatcha insugskanalerna mot insuget. Allt annat är fortfarande original.

Fortsättning följer..

quattro gör det på alla fyra.

904 Inlägg
21 januari 2011
#97
haha jojo smile

De ska va gött å leva

Däcksvarvare
227 Inlägg
23 januari 2011
#98
SLUTRESULTAT!

Eftersom Bobas bil blev krockad fick jag äran att köpa LMM + Spjällhus till min Audi Coupé 2.8 V6 Quattro.
Skillnaden mot original var större än förväntat, mycket snabbare upp i varv.. känns piggare och låter bättre, märkbar skillnad helt klart, och värt bytet.

här kommer lite bilder från installationskvällen;

http://img69.imageshack.us/img69/9219/img6219s.jpg
3" LMM

http://img690.imageshack.us/img690/2918/img6225kp.jpg
3" lmm vs original, någon skillnad wink

http://img20.imageshack.us/img20/6295/img6226n.jpg
Gammalt smutsigt spjällhus!! tyvärr fick jag ej en bild på det nya , glömdes bort sad

http://img708.imageshack.us/img708/6629/img6233q.jpg
Tack för lödhjälp Kenny_S här på garaget.. smile

http://img814.imageshack.us/img814/9754/img6232u.jpg
1/5 av alla lödningar, vart en himla gröt tillslut wink men funka gjorde de! (oväntat nog)..

Överlag är jag mycket nöjd, "billigt" trim för en sugmotor.. jag kan inte uppskatta hästkrafterna riktigt eftersom jag inte har en dyno hemma smile men 190hk+ är inte omöjligt! (jämfört med original 174hk).

Tack för delarna Boba smile
Senast redigerat av Lumik (23 januari 2011)

The legendary

144 Inlägg
19 januari 2013
#99
fick ni till några toppar för försäljning? smile

Bounty hunter
671 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#100
lada2104 skrev:
fick ni till några toppar för försäljning? smile

jag har ett par liggandes,portade.....men dom behöver nog planas och slipa in ventilerna....



Sök