2974
Sök

Kvitar de hur långt en motor körts om man ska renovera den?

91 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
Morton och sånt slits ju, men om man ska renovera den spellar de någon roll hur många mil den gått?
Tänkte på veven och lite för den ska inte bytas, men isortsätt allt annant?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 september 2010
#2
Visst blir det materialutmattning i vevaxel och vevstakar. men borde vara minimalt (mesta borde ligga i kolvar o stakar) men ska det endå bytas så är det ju bara se till att motorn inte tidigare är borrad till överdimension eller att veven redan är slipad en gång tidare.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

612 Inlägg
26 september 2010
#3
Det kan bli spänningar i metallen vid tillverkning (t.ex. gjutning av ett block), med tiden kan dessa spänningar göra att delen ändrar form en aning. Med andra ord kan det i viss mån vara en fördel att utgå från t.ex. ett gammalt väl använt block...

91 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#4
okej, så de ska inte vara någora problem med veven då ? motron ha gått över 70tusen men körd av en gubbe.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 september 2010
#5
XvolvoX skrev:
okej, så de ska inte vara någora problem med veven då ? motron ha gått över 70tusen men körd av en gubbe.

är den inte uppenbart sliten när du öppnar motorn så ska det inte varit något problem

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

91 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#6
okej ska kolla de.

1 758 Inlägg
27 september 2010
#7
G-sson skrev:
Det kan bli spänningar i metallen vid tillverkning (t.ex. gjutning av ett block), med tiden kan dessa spänningar göra att delen ändrar form en aning. Med andra ord kan det i viss mån vara en fördel att utgå från t.ex. ett gammalt väl använt block...

Precis! Minns nåt tidningsreportage från nån stor trimfirma för en massa år sedan och de köpte ofta in bytesmotorer från taxifirmor och liknande använde de blocken i sina byggen. Sen beror det ju på vad det är för motor också, vissa slits ju mer än andra!

91 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#8
schnauz skrev:
G-sson skrev:
Det kan bli spänningar i metallen vid tillverkning (t.ex. gjutning av ett block), med tiden kan dessa spänningar göra att delen ändrar form en aning. Med andra ord kan det i viss mån vara en fördel att utgå från t.ex. ett gammalt väl använt block...

Precis! Minns nåt tidningsreportage från nån stor trimfirma för en massa år sedan och de köpte ofta in bytesmotorer från taxifirmor och liknande använde de blocken i sina byggen. Sen beror det ju på vad det är för motor också, vissa slits ju mer än andra!

okej, det är volvo motor. En B234f som gått över 70 som ska renoveras.
Senast redigerat av XvolvoX (27 september 2010)

91 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#9
De är ingen annan som vet något om snånt och kan till lägga något ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 oktober 2010
#10
6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök