ja, haft bilen i ett år snart så det börjar väl bli lite halvdags o starta en tråd. har egentligen inte gjort så mycket me den o kört den kanske 1,5 mil sammanlagt sen köpet, resten av tiden har den stått antingen på jobb eller i pappas garage..
MEN, nåt litet har faktiskt hänt..
vi börjar med lite information om bilen
Opel Calibra Turbo, motorn heter C20LET och är en 4-cylindrig med turbo o lådan e en 6-växlad som heter f28. bilen e från 1994 o rätt så hyfsat utrustad med taklucka, AC, elhissar mm.. sen e där "påslängt" lite extra:
trimmad med EDS phase 3, 3 tums downpipe med 2.5 tum från kat, biffigare IC, ställbart laddtryck från kupén, öppet filter från J&R
Sänkt 35 mm.. fälgar från Astra Bertone Turbo.. sen e där nåt litet interiört med lite tv o såna grejer men det ska flyttas över till den röde (som ni kan se på min sida)
vi börjar me lite bilder på hur bilen ser ut från första början
enda skillnaden mot bilderna o nu e att där e original baklyktor o så e där fälgar från Astra Bertone Turbo
såhär såg den ut förra sommaren då
här står den innan snön börjat falla i vintras
första verkstadsbesöket
på med extrahjulen då de fina ska renoveras
efter verkstadsbesöket
här har ni anledningen till varför fälgarna behöver renovering
sen lite småpill.. bromsbeläggen va slut så gick emot skivorna, som tur va så hade jag skitfina skivor hemma från förra Calibra Turbon som tyvärr hade stått i fukt ett tag, men det går att fixa
o så saknades där en skyddsplåt till svänghjulet, så en sån köptes av en kompis
en bonusbild.. dessa två SKA vara tillsammans
här e renoveringen av fälgarna påbörjad
klart SAABens finfälgar osså ska renoveras
stålspackel is the shiiieeet
klart.. lite grund på detta, sen färg
sen lite annat
sen va det dags o skruva lite
byte stift till att börja med
byte bromsbelägg o skivor fram
sen va det av me huven då den e lite tråkig.. här kan man se sprickor i spacklet
varför köper jag alltid bilar med spruckna vindrutor?? haha
sen va det av me vingen osså som inte bara va skruvad fast utan även limmad.. fick skära av den! menmen, det ska inte va för enkelt
sen måla vi lite bromsar
bli inte ledsna om ni inte gillar färgen, för det gör jag
o såhär såg hon ut strax innan första ordentliga provturen
batteripack på under hela provturen då batteriet va helt slut, men det va kul som fan, bilen gick riktigt bra!
sen köptes lite mer grejer
sen blev där jobbat lite me huven
o så FICK jag denna av en kompis.. den "ligger ändå bara o dammar" sa han
tanken e att den ska sitta i reservhjulsbaljan.. här har jag kapat bort bulten man skruvar fast reservhjulet i
sen landa där ännu mer grejer på posten
en soppapump som egentligen ska sitta på nån audi.. ska klara dryga 400 hästar utan problem, så den kommer säkert sitta som en smäck
sen ett fint slutsteg av en kompis som tack för hjälpen vid motorbyte
o så senaste som hänt
polaren skulle låna turbo/grenrör till sin Kadett C med C20LET i (va med i Bilsport, nåt nummer sen) då han misstänkte att hans snurra hade rasat.. här e bildbevis på att det e han som skruvat av grejerna så det inte blir sen att jag får sätta tillbaka allt
nä, skämt åsido.. lite bilder på den glade
bild på härligheten
osså en nyhet.. frågan e väl om man ska kalla den positiv eller negativ.. det negativa e att vi fann 2 sprickor i WG-sätet. det positiva e att jag nu vet va problemet e med laddtrycket, har ju bråkat med detta ett tag nu, så det e ju rätt skönt o veta
detta e då allt som hänt med bilen på ungefär 10 månader jag haft den.. nu har jag precis flyttat till hus så nu e där ett fint nyrenoverat garage som älsklingen ska få stå i under vintern.. det blir ett stort projekt detta, o planen e att iaf exteriören ska fixas till nu i vinter, sen ev inredningen till sommaren o sen lite motorjobb till nästa vinter
det blir hemmabyggda kjolar, lite annan lack o sånt smått o gott nu i vinter
hoppas ni gillar o kommenterar mycket o ofta när det väl bär av, det e inte alls långt tills det ska påbörjas ordentligt!
tack o hej!