3218
Sök

"rena" avgaser på äldre amerikansk bil

4 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
hej,

för att få en bil från Ford från 1984 med V8 godkänd i besiktningen borde jag få ner avgas halterna.
HUr gör man? lätt? svårt? dyrt?

hur gör andra med äldre amerikanske bilar som inteär veteran bilar. vilka regler gäller? känner att jag inte har nån koll här.

tacksam för svar...ursäkta den totala okunnigheten;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 september 2010
Modernt insprutningssystem, konstruktion med 4-ventilsteknik, hög kompression och bra katalysatorer så kommer du få en både snål och ren motor smile
Hade bilen V8 original 1984 så är det ju inget problem. Samma sak om du sätter en V8 maskin från en -84 eller nyare i din bil då den matchar avgaskraven.
Montera en riktigt gammal motor i en -84 är ganska så dömt att misslyckas!

MVH

4 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
vad kan man tänka sig att en sådan konvertering med modernt inprutningssystem/kompressor och katalysator kan bli att kosta? Jag är inte ute efter nån högpresterande motor bara en någorlunda ekonomisk och lagliga avgashalter? kan man köpa begagnat? skrot?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 september 2010
Beror ju helt på hur långt du vill löpa linan?

Bygga en riktig snålmaskin för att det är kul att se hur lågt du kan komma eller bara få den godkänd?

Tar du en motor komplett med elhärva, alla givare/ställdon, katalysatorer, låda och styrboxar så kan du regga den med samma avgaskrav som bilen du tog den ifrån om inget är ändrat på motorn!

137 Inlägg
28 september 2010
Om det bara var CO-värden som var problemet skulle jag späda ut soppan med miljöbränsle (sån som man har till trimmers/motorsågar etc). Fick ner mina värden med det, Pontiac med vass kam. Har även hört sådana som lyckas med k-sprit iblandat.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 september 2010
Har jag missuppfattat eller är det en bil som redan är registreringsbesiktad med V8 men bara fick en 2:a på vanliga kontrollbesiktningen?

4 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
ja bilen är registreringsbesiktad med V8 men behöver sänka avgashalter...exakt vilka har jag inte riktigt kolla på just nu

4 001 Inlägg
28 september 2010
eftersom dom bara kollar CO på en så gammal bil så är det bara det som behöver justeras, kolla över förgasaren (jag antar att det är förgasare) och tändning osv. så ska det inte vara några bekymmer

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
ah det låter ju positivt

driftsättare
169 Inlägg
29 september 2010
högt co kan tyda på vakum läckage... så ha bilen igång o spruta lite startgas vid te.x förgasarfotspackningen vilket jag skulle tippa på att det kan vara som läcker

Sök