3654
Sök

Fråga angående distortion

282 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Hej igen, nu behöver jag lite hjälp här.

Fick en "ny" MDS FR12W på garantin, den var dock använd.. Så nu är jag lite fundersam.

Jag har gjort en låda med rätt port-längd, storlek och kopplat basen till 2 ohm och kör den med Torque T3. Det som oroar mig lite är att jag hör ett "skrapande" ljud från basen, även om jag kör på ca 10-15% gain på lite högre volym. Har inte vågat öka till hälften ens då det känns som att något inte riktigt stämmer.

Det låter nästan som att det är resonansljud från en plåt eller plast som skakar men det är från baslådan som det låter.

Kan det vara att den av någon anledning får distad signal på så låg gain? Och hur dåligt är det när bilens belysning blinkar lite smått vid basdunk? Det är förmodligen generatorn, batteriet eller kabeln mellan så det kommer jag att ta tag i snart.

Åter till min fråga, har jag fått en kass använd bas eller har det något med distortion att göra?

357 Inlägg
27 september 2010
Låter nästan som du behöver en kondensator till grejerna sen eftersom allt i bilen blinkar! smile

1 727 Inlägg
27 september 2010
Memoria skrev:
Hej igen, nu behöver jag lite hjälp här.

Fick en "ny" MDS FR12W på garantin, den var dock använd.. Så nu är jag lite fundersam.

Åter till min fråga, har jag fått en kass använd bas eller har det något med distortion att göra?

Varför fick du en beggad?

Skrapet kommer troligtvis från spolen. Det är inte bra. Åk och byt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
27 september 2010
Memoria skrev:
Det är förmodligen generatorn, batteriet eller kabeln mellan så det kommer jag att ta tag i snart.

Se över det du räknar upp. Mät spännig på steg/ens anslutningar.
Reparera inte ljusblink med konding!
Den kan man sätta dit när allt fungerar som det ska.

Pierre

282 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Ingen aning Horsyhorse, när jag öppnade lådan så var den bland annat skrapad på undersidan av magneten. En kondning är sista utvägen, tror att det räcker med nytt batteri och fräschare anslutning mellan generatorn och batteriet.

Jag kan tyvärr inte åka och byta utan måste helt enkelt skicka ner basen, en gång till.. smile

1 727 Inlägg
27 september 2010
Memoria skrev:
Ingen aning Horsyhorse, när jag öppnade lådan så var den bland annat skrapad på undersidan av magneten.

En kondning är sista utvägen,

tror att det räcker med nytt batteri och fräschare anslutning mellan generatorn och batteriet.

Jag kan tyvärr inte åka och byta utan måste helt enkelt skicka ner basen, en gång till.. smile

.Ring dom direkt och berätta, maila en bild på skrapet.

.Puh! wink

.Bättre att se över strömmen, glöm inte jordningen, mät, ojj lite tjatig där.

.som sagt, ring före, DOM ska betala frakten för den beggade. till dig och tillbaka.
Vet inte vad en sådan kostar, men det är säkert smartast att dom skickar en ny direkt(då slipper dom ersätta dig för frakt ochså)

Pierre

215 Inlägg
27 september 2010
Om du inte vet om ljudet kommer ifrån bilen eller ej så ta ut basen/lådan ur bilen och spela lite smile

282 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Punti: "Det låter nästan som att det är resonansljud från en plåt eller plast som skakar men det är från baslådan som det låter."

Det är från baslådan som det låter smile Ska testa ta ut basen från lådan och höra om det är samma sak, på låg gain/volym givetvis.

215 Inlägg
27 september 2010
Ojdå, jag läser som en kratta big_smile sorry

505 Inlägg
27 september 2010
Samma hända med min FR12W också..   Hade redan bränt 3st mds basar (innan jag visste vad Ohm eller någonting  var)   Slutade med att jag fick en FR12W för den gamla utgick. 

Fr12an spelade bra,  tills jag monterade nytt monoblock.. då hände samma sak efter 3 dagar..
förstår vad du menar med skrapljud, men vet inte vad i basen det är som går sönder..
Men det ska iallafall ersättas, snabbt!

Jag tröttnade på alla byten och köpte mig en SPL Dynamics.. ( som nu är rättkopplad)

282 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Skrapljud brukar oftast ha med talspolen att göra och kan till slut leda till att den tjorvar och brinner upp. Vet inte riktigt om jag kommer våga köra med FR12W om jag får en ny.. Men vi får väl se, har aldrig haft det problemet förut. Ska köra med min gamla 300W RMS bas istället, den får brinna bäst den vill.

Sök