3511
Sök

Motorolja till pickis

69 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#1
Det där med olja till motorn!? Jag har alltid tidigare kört på hel eller delsyntet. Nu när jag lämnade in min king cab navarra -05a på service, Ivars Bil/Nissan. så trattade de i en helt vanlig mineralolja vilket jag naturligtvis hajade till över. När jag började hojta om helsyntet så sa bilmekarna bar NEJ NEJ! Abolut inte osv...

Hur är det med såna frågor? Vad är egentligen bäst? Jag bor i en del av landet där det förra året var kallare än 35minusgrader?

926 Inlägg
29 september 2010
#2
Det absolut viktigaste: Är det rätt klassificering på oljan som mecken hälde i motorn? Jag förmodar att det är en diesel med Turbo och ComonRail osv. Då är det väldigt viktigt!

Nästa fråga. Är det rätt viskositet? Rekomenderas 0W-40 olja då SKALL det vara det också.
Tredje. Syntet eller mineral. Syntet är alla dagar i veckan bättre olja än mineral, Speciellt till moderna bilar.

Kolla om dom två första punkterna stämmer, evnetuellt om det står i din bok att ska vara syntetolja i.
Stämmer det inte, åk tillbaka och säg åt dom att byta till det som rekomenderas.
Mecken lever kvar i -70 talet.

Syntetolja klara oftare av kall väderlek, men det har med viskositetsangivelsen att göra, inte om det är syntet eller mineral.

Mats

69 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#3
Men om man slår bilen ifråga på mekonomen så rekommenderar de enbart helsyntet? Själv kan jag väldigt lite och lever i den naiva tron att ju dyrare nåt är desto bättre... Men en 15-40olja i mitt klimat känns inte bra, speciellt inte med tanke på att jag blåste packboxen mellan motor och vxlåda i vintras då det var 34minusgrader...

926 Inlägg
30 september 2010
#4
vdb skrev:
Men om man slår bilen ifråga på mekonomen så rekommenderar de enbart helsyntet? Själv kan jag väldigt lite och lever i den naiva tron att ju dyrare nåt är desto bättre... Men en 15-40olja i mitt klimat känns inte bra, speciellt inte med tanke på att jag blåste packboxen mellan motor och vxlåda i vintras då det var 34minusgrader...

Vad dom säger på Mekonomen spelar ingen roll. Det är vad Din tillverkare, alltså servicehandboken till din bil säger som är avgörande. Det är av betydelse om du vill reklamera jobbet.

Och stå på dig. Står det en viss viskositet i boken och dom inte har använt sig av det så har du trumf på hand.

Kom ihåg, en mineral 5W-30 är tunnare och lämpligare för kallt klimat än en syntet som heter 15W-50

Mats


Sök