Eftersom fitment inte bara betyder stance så satte jag storslipen i fronten och lillslipen för finlir på resten av kalaset!
Förutom att resten ska passas in ska soppapumpen i, långa hjulbultarna på bak och grejerna i paketet jag väntar monteras så fanskapet kan startas. Det var de tre viktigaste punkterna på mitt A4-papper, skepp ohoj!
Fick hem den förhoppningsvis sista beställningen på ett bra tag såhär inför uppstart från inga mindre än stylingbutiken ( :sick: ), glädjen kan inte beskrivas i ord när de även bjöd mig på ett skitfräsigt nyckelband med flames. Nu är allting klart motormässigt och det börjar närma sig gatan!
Rev ur gamla soppapumpen och ersatte med Walbron, lite dåligt med bilder på det hur intressant det än kan vara..
Började räkna lite på markfrigången då jag lirar 16". Wheelgapet just nu ligger på ganska exakt 5cm, ögonmåttet från undersidan av sidokjolen till undersidan av däcket landade på 9-10cm vilket ger mig lite höjd att köra på.. Över förväntan!
Skäms att jag missade RF, men bristande intresse i byn och bilen på pallbockar är ingen motivationshöjjare.. Better luck next year i guess!
Kopplingen är luftad utan problem, bromsarna får vänta då jag hade problem att få i de långa hjulbultarna i navet tills jag och farsgubben plockade bort handbromsbackarna, då jäklar gled de i som en hästballe i en soffkant. Nu är andra sidan kvar, bilder på grismecket kommer senare idag (hihi).
Efter att ha slipat ner kanterna framför tryckrören, kapat lite shiet samt värmt och pressat dit "vingarna" på fronten så börjar det fan sitta snuskigt bra! Nu ska höger sidokjol passas in, sen är det dags för finlir. Ytan mellan lyktorna ska upp en hel del, det löser sig med ett par fästen.
Börjar montera ihop skrottippen inuti med, sitter som en gud i mitt driftkontor!
Det står verkligen inte still i garaget, tvärtom! Det är brittiska "royal air mail" kartonger och bildelar överallt. Bakre hjulbultarna är äntligen på plats efter lite pill med bromsbackarna och front samt sidokjolar är mer eller mindre inpassat. Tröck i en säkring på ett udda ställe och lyckades få igång instrumentbelysningen med, FUCKYÄ!
Har meekat med allt från bromsar till glasfiber så nu får helt enkelt bilderna säga mer än tusen ord igen!
Klickade hem lite paket från England nu igen.. Rökiga positionslyktor för 800 spänn och lite annat gjudis!
Ja, så skulle det gärna få vara. Senaste veckan har det varit bärs, pojkar och kokande motor.. Förhoppningsvis är det sistnämnda fixat så jag kan rulla bilen mot nya äventyr. Passagerarstolen är mer eller mindre på plats och bilen går riktigt bra, så häromdagen spände jag fast ett snöre runt bakkjolen, slängde in skiten i bastun och provmonterade när den svalnat. Vingarna sitter mycket bättre så snart åker spackelburken och hantverkarhänderna fram!
Ibland levererar Biltema rätt schyssta grejer, det är påväg åt rätt håll när loggan inte sitter överallt på produkterna!
Passade även på att fixa framblinkers då det saknades i positionslyktorna, så istället för att köra fula separata pysslade jag i två stycken små glödlampor i lyktorna själv istället.. Efter lite lödning, borrning och silikon sitter de där.
Vad gör man när bilen är besiktigad? Ställer ner den i garaget såklart! Nu blir det mecka oljeläckage, plocka ringar på coils, mecka kjolpaket och putsa fälgar.. Låt finliret börja.
Har pulat lite med spindlar och nav de senaste dagarna, våld löser det mesta och lite till! Började med att plocka bort coils fram och fortsatte med att banka loss spindlarna..
Efter en del svordomar släppte det mesta, förutom ABS-sensorn såklart. De sitter som gjutet genom spindeln och de går inte att banka ur heller, någon som har tips på hur jag ska ta mig till utan att förinta de totalt?
Taskig bild, men givaren syns iallafall, troligtvis har den rostat fast i spindeln. :think:
Lite färsk fembultskonvertering bestående av s14 spindlar samt nav fram och "ebay-nav" bak.. Mumma!
Nästa projekt var att montera lite plast på bakluckan och eftersom antennen satt knepigt till så satte jag min garageslav (UnDerzon3) på att riva bort den, schysst röv förrästen!
Vingen passades in och hålen märktes ut på detta sätt:
Fram med storborren och kötta lite.. Observera min flakelack för hundratusen (not)!
Efter lite bök satt den där, som en balle i kalsongkupan.. Jävligt bra!
Sjukt skön fitment på vingen, polackbygge på en ovanligt hög nivå.