Long time, no see.
Var ska jag börja?
När motivationen var påväg uppåt och jag började få bra vibbar inför en sommar bakom ratten på bilen jag lägger ner min själ i så hände det som inte får hända, jag drar av en bult till kamaxelöverfallet i toppen som inte gick att fiska upp.. Tankarna flödade från att putta ner bilen i sjön till att köpa en ny topp och byta på plats, men efter lite slösurfande på det mest värdefulla forumet för en förbannad Nissan-ägare i Sverige (NOGS), så hittade jag en nyrenoverad och genomgången motor en bit utanför Örebro. Det var ingen idé att tveka så jag och en kompis styrde skutan västerut.
En trött polare, ett par systemkassar och en komplett ca18det motor sammanfattar resan ganska bra. Tyckte pappas BMW var lite slö, så tysken fick en svansmonterad turbofyra till den raka sexan..
Det enda kända felet med motorn var att topplockspackningen var spegelvänt monterad, vilket resulterat i att motorn hade tryckt ur sig olja i bakkant. Enligt en mycket trevlig och kunnig föregående ägare skulle motorn vara renoverad och toppen genomgången samt planad sedan några år tillbaka, det enda jag behövde göra var att beställa en ny topplockspackning, skruva bort toppen, montera den nya packningen och skruva ihop allting igen. Då det sitter ARP-bult i nya snurran så beställde jag en passande 1/2" hylsa med 3/8-fattning, slipade ner och skruvade loss toppen.
Ytorna rengjordes, nya packningen fann sin plats och toppen drogs i fyra omgångar till cirkus 108nm med molyfett på bultar, brickor och muttrar. Motorn fick stå över natten för att sedan lossa på samtliga muttrar ännu en gång och sedan dra åt med samma procedur igen. Motorkåporna fick sig en skvätt färg och en ny kamremssats hamnade på plats. Nu blir jag tvungen att ringa en vän och hålla tummarna att någon har lust med att sponsra med lokal samt hjälp för ett motorbyte!
Under tiden fick G-corporation fronten lite kärlek efter att ha misshandlats i en alldeles för snäv kurva för några år sedan, alltid lika kul att laga sina egna fusklagningar..
Vid den här tidpunkten började motivationen sakta stiga och hoppet om att få ihop en rullande bil under sommaren känns nu mer och mer verkligt, men egot behövde ännu en motivationsboost och den boosten kom ända från Kina.
Som ett barn på julafton bar det av raka vägen mot garaget med en rulle maskeringstejp i fickan och en verktygslåda i handen. När jag ändå var där med motivationen uppe så rev jag av framskärmarna och hängde dit widebodypaketet på en och samma gång.. Nog för att passformen på kinesiska glasfiberskärmar är sisådär, men snacka om att det satt som en jävla käftsmäll!
Likt en kurvig kvinna iklädd enbart underkläder stod hon sedan där utan kjolpaket..
:twisted: