3256
Sök

Fylla stötdämparna med hydraulolja

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#1
Har en Merca ambulans som har väldigt slappa bakdämpare som slår igenom för minsta lilla (även olastad)

Hörde att det går att styva upp dämparna genom att borra ett litet hål i dämparna sedan pumpa ut oljan och ersätta med hydraulolja och loppa igen hålet.
Någon som har testat detta?

Dämparna och fjädrarna är nya och fräscha men antar att de är till en vanlig merca W124 och är därför lite klena...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 september 2010
#2
Ubbe83 skrev:
Har en Merca ambulans som har väldigt slappa bakdämpare som slår igenom för minsta lilla (även olastad)

Hörde att det går att styva upp dämparna genom att borra ett litet hål i dämparna sedan pumpa ut oljan och ersätta med hydraulolja och loppa igen hålet.
Någon som har testat detta?

Dämparna och fjädrarna är nya och fräscha men antar att de är till en vanlig merca W124 och är därför lite klena...

fungerar fint men gå på en 10-40 olja istället smile
hydraloljan är tunn jhu smile ska vara tjockt som sirap

så gör man när man budget trimmar stötdämparna när dom är mjuka på udda bilar och folkrejs om man vill ha hårdare doningar smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#3
Vanlig motorolja alltså? Hur mycket ska man ha i, lika mycket som han häller ut eller lite mer/mindre?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

1 867 Inlägg
30 september 2010
#4
Livsjävlafarligt att borra och svetsa i dämparna, om det råkar vara gasdämpare.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
1 oktober 2010
#5
Ubbe83 skrev:
Vanlig motorolja alltså? Hur mycket ska man ha i, lika mycket som han häller ut eller lite mer/mindre?

lika mycket som du tömde ur

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
1 oktober 2010
#7
Tre viktiga saker att tänka på:
Är oljan snäll mot packningarna?
Är det antiskum-tillsats i oljan?
Tål den höga temperaturer?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#8
steifan skrev:
300 Power Club (Volvo 300 dvs) har en guide på sitt forum:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

cool

Där är det 10/w40 de pratar om som lämpar sig för gata/gatracing, finns det någon "hårdare olja" som man kan ha till en laståsna?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
2 oktober 2010
#9
Ubbe83 skrev:
steifan skrev:
300 Power Club (Volvo 300 dvs) har en guide på sitt forum:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

cool

Där är det 10/w40 de pratar om som lämpar sig för gata/gatracing, finns det någon "hårdare olja" som man kan ha till en laståsna?

fast det är ingen skillnad det är så den inte kan trycka ihop och isär stötdämparna så fort


det är så klart ingen perfekt lösning
men en väg att gå ifall att man inte har något annat val

att hitta grejer till en volvo 300 börjar bli svårt
så då får man hitta på egna ideer

Kör fort så hinner inget hända...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#10
Koop skrev:
Livsjävlafarligt att borra och svetsa i dämparna, om det råkar vara gasdämpare.

Hur vet man om det är gasdämpare då? hmm

Svenska Subaru Imprezaklubben...

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 oktober 2010
#11
Ubbe83 skrev:
Koop skrev:
Livsjävlafarligt att borra och svetsa i dämparna, om det råkar vara gasdämpare.

Hur vet man om det är gasdämpare då? hmm

testa borra lol å ha skyddsglasögon på så de inte skvätter i ögonen när du träffa gasblåsan wink

de är ingen större mängd gas å jag tror man kan borra. de pyser väl till lite bara.


Biltokig
310 Inlägg
2 oktober 2010
#12
schnauz skrev:
Tre viktiga saker att tänka på:
Är oljan snäll mot packningarna?
Är det antiskum-tillsats i oljan?
Tål den höga temperaturer?

denna lösningen är ju ingen optimal direkt, bonna trimm så ma nbehöver inte bry sig om det där men det ska vara motorolja iallafall och det står väll på dämparen om den innehåller gas??

annars märker du ju det lol

Harè bra

362 Inlägg
2 oktober 2010
#13
är det inte så att en gasdämpare har "fjädrande" effekt, dvs om du trycker ihop den så åker den ut till full längd aoutomatiskt medans en oljedämpara stannar? om ni förstår vad jag menar?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

1 758 Inlägg
3 oktober 2010
#14
ola_volvo skrev:
schnauz skrev:
Tre viktiga saker att tänka på:
Är oljan snäll mot packningarna?
Är det antiskum-tillsats i oljan?
Tål den höga temperaturer?

denna lösningen är ju ingen optimal direkt, bonna trimm så ma nbehöver inte bry sig om det där men det ska vara motorolja iallafall och det står väll på dämparen om den innehåller gas??

annars märker du ju det lol

Förutom den lilla detaljen att om oljan skummar eller kokar så får man luft i dämparen och då funkar den inte längre...

Biltokig
310 Inlägg
3 oktober 2010
#15
schnauz skrev:
ola_volvo skrev:
schnauz skrev:
Tre viktiga saker att tänka på:
Är oljan snäll mot packningarna?
Är det antiskum-tillsats i oljan?
Tål den höga temperaturer?

denna lösningen är ju ingen optimal direkt, bonna trimm så ma nbehöver inte bry sig om det där men det ska vara motorolja iallafall och det står väll på dämparen om den innehåller gas??

annars märker du ju det lol

Förutom den lilla detaljen att om oljan skummar eller kokar så får man luft i dämparen och då funkar den inte längre...

äääh detaljer, kör på bara, funkar det så funkar det.........

Harè bra

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#16
Väcker tråden till liv igen!
Testade idag att styva upp bakre dämparna till min Starlet med hjälp av guiden högre upp i tråden.

Det blev bara pannkaka av allt i hopa så nu har jag noll i dämpvärkan bak.
Vad gick snett?
Det var gasdämpare och jag hade 5w50 syntet istället för som i guiden 10w40 mineral.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

78 Inlägg
1 september 2011
#17
Ubbe83 skrev:
Väcker tråden till liv igen!
Testade idag att styva upp bakre dämparna till min Starlet med hjälp av guiden högre upp i tråden.

Det blev bara pannkaka av allt i hopa så nu har jag noll i dämpvärkan bak.
Vad gick snett?
Det var gasdämpare och jag hade 5w50 syntet istället för som i guiden 10w40 mineral.

Du fick nog inte ut luften ur dämparen ordentligt. Jag och en kompis byggde om ett par bakdämpare till en 740 jag hade med 80/90w bakaxelolja. Men det blev för hårt, så vanlig motorolja är nog att rekommendera.
Jag borra ett hål, sen svetsa jag dit en mutter som jag drog i en bult med gängtätning på.


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
#18
Volvo_Performance skrev:
Ubbe83 skrev:
Väcker tråden till liv igen!
Testade idag att styva upp bakre dämparna till min Starlet med hjälp av guiden högre upp i tråden.

Det blev bara pannkaka av allt i hopa så nu har jag noll i dämpvärkan bak.
Vad gick snett?
Det var gasdämpare och jag hade 5w50 syntet istället för som i guiden 10w40 mineral.

Du fick nog inte ut luften ur dämparen ordentligt. Jag och en kompis byggde om ett par bakdämpare till en 740 jag hade med 80/90w bakaxelolja. Men det blev för hårt, så vanlig motorolja är nog att rekommendera.
Jag borra ett hål, sen svetsa jag dit en mutter som jag drog i en bult med gängtätning på.

När man har fått i all olja ska man då skjuta in kolvstången tills det börjar sippra ut olja eller ska den vara fullt utdragen? det blev ju lika dåligt på båda. I guiden står det att man ska dra ut stången samtidigt som man fyller med olja men jag blev tvungen att dra ur och in flera gången för att få i all olja

Svenska Subaru Imprezaklubben...

1 319 Inlägg
1 september 2011
#19
Ubbe83 skrev:
Volvo_Performance skrev:
Ubbe83 skrev:
Väcker tråden till liv igen!
Testade idag att styva upp bakre dämparna till min Starlet med hjälp av guiden högre upp i tråden.

Det blev bara pannkaka av allt i hopa så nu har jag noll i dämpvärkan bak.
Vad gick snett?
Det var gasdämpare och jag hade 5w50 syntet istället för som i guiden 10w40 mineral.

Du fick nog inte ut luften ur dämparen ordentligt. Jag och en kompis byggde om ett par bakdämpare till en 740 jag hade med 80/90w bakaxelolja. Men det blev för hårt, så vanlig motorolja är nog att rekommendera.
Jag borra ett hål, sen svetsa jag dit en mutter som jag drog i en bult med gängtätning på.

När man har fått i all olja ska man då skjuta in kolvstången tills det börjar sippra ut olja eller ska den vara fullt utdragen? det blev ju lika dåligt på båda. I guiden står det att man ska dra ut stången samtidigt som man fyller med olja men jag blev tvungen att dra ur och in flera gången för att få i all olja

Kanske inte funkar om man har gasdämpare? Aldrig hört någon som har gjort det förut.

_----------'

huh?
10 427 Inlägg
1 september 2011
#20
Stötdämpare med gastryck har "bara" gas längst ned (icke-fjäderbenstypen), så borrar man där så blir det nog inte så bra.



Sök