2675
Sök

Köp råd till pendlingsbil

42 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
Hejsan alla

Bytar jobb den 1 Januari och behöver en bil till.
Tanken är max 100k och absolut max 15000k mil på mätaren.
Driftsäker.

Har inga direkta preferenser alls egentligen. Men ingen budget bil.
Tar hellre en premium bil med några mil på mätaren.

tack på förhand!

4 637 Inlägg
1 oktober 2010
Corolla

42 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
här odlar vi inte med svaren?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2010
Duger inte Subarun utmärkt som pendlarbil? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
jo visst! men vi är två i familjen=) och jag bytar jobb o får lämna igen min tjänstebil..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2010
Ok så Legacyn är familjebilen? Jag hade personligen tittat efter en Bmw 320d, eller kanske någon Mercedes C-klass diesel? Båda finns som kombi om behovet finns!

42 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
inte behov av en kombi till.
Legacyn får funka som familje bilen, kraft o storlek så de blir över för närvarande.

Lagom driftsnål bil letar jag antar jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 november 2010
Frodda skrev:
inte behov av en kombi till.
Legacyn får funka som familje bilen, kraft o storlek så de blir över för närvarande.

Lagom driftsnål bil letar jag antar jag.

Båda två finns som sedan, coupé eller liten tvådörrars halvkombi (Bmwn kallad compact och MB kallas Sportcoupé) om det är intressant. smile

Skrap
2 098 Inlägg
3 november 2010
volkswagen Passat, rätt goa bilar

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Forummoderator
17 972 Inlägg
4 november 2010
Hyundai i30 CRDi.  Den drar prick 0.5 vid längre körning. Bra bil. Köpte en ny till tanten 2008. Om nu folk säger "skitbil" "duger inte" osv. Kolla själv. Har själv sålt Hyundai och köpte en själv... Säger väl en del. Skatt är strax över 2000 per år om det är 90Hk. Chippas lätt till 110 hk och går riktigt duktigt då!

Räkna med 100K för en som gått lite. Golfstorlek. Jag kollade mycket innan vi köpte denna! Vet en till salu men då är det nog 115k som gäller. Lågmilare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

90 Inlägg
4 november 2010
får nog också säga mercedes...

kanske en välbevarad 200e w124
kanon bil att pendla med, drar 0,7l/m 0,9 hård körning, 136hk, lågvarvig, driftsäker, bra väghållning mm
finns ju även i vassare varianter, kombi, cupe mm..

har haft en själv och va mycket nöjd med den.

lycka till=)

Forummoderator
17 972 Inlägg
4 november 2010
xantee skrev:

kanon bil att pendla med, drar 0,7l/m 0,9 hård körning, 136hk, lågvarvig, driftsäker, bra väghållning mm

lycka till=)

Eftersom du säger "inget vrak" underförstått (även om jag brukar just ett sådant till vardags) så titta på MB C200D. Lågmilare i gott skick. De kostar pengar men inte utan anledning. Klarar halvlitern. Ingen racerbil! Frugan körde en 2007 och var supernöjd! Bensin kompressor som nån föreslog? Nej du. Han får inte sålt bilen av vissa anledningar... Undvik.

Golf 4 TDi är intressant oxå. Pigg och snål. Men ärligt talat? Golf...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 738 Inlägg
4 november 2010
Beror väll på hur långt du åker varje dag, om det ska löna sig med en diesel!

Själv jobbar jag 2 mil från min bostad, skulle jag äga en diesel så hade jag gått back jämfört mot vad jag kör nu! Jag kör en mickra k10 som jag ger 200kr bensin varje vecka så kommer jag fram o tebax varje dag till jobbet, 500kr trafik försäkring varje halvår. 1000kr skatt om året, drar ungefär 0,5l milen.

Mitt råd för mest sparande är en Micra Gammal som Ny eller som någon ovan skrev en corolla!

Vid längre sträckor så skulle du nog räkna på en disel mot billig bensinare! diselskatt, försäkringar m.m o ser vilket alternativ som värkar bäst!

MVH

1 738 Inlägg
4 november 2010
Dieselsmurfen skrev:

lol lol Det är inte alla som hatar sina förslag smile

MVH

730 Inlägg
4 november 2010
xantee skrev:

lycka till=)

haha min 200e w124 måste varit bra sliten då:P
Den gick aldrig under litern,  tog väl som minst 0,9 men då var den avstängd:P

Men en av dom skönast bilarna jag haft!

90 Inlägg
4 november 2010
master_- skrev:
xantee skrev:

lycka till=)

det var en dyr rackare...

Forummoderator
17 972 Inlägg
4 november 2010
Suavecito skrev:
Dieselsmurfen skrev:
xantee skrev:

lycka till=)

Eftersom du säger "inget vrak" underförstått (även om jag brukar just ett sådant till vardags) så titta på MB C200D. Lågmilare i gott skick. De kostar pengar men inte utan anledning. Klarar halvlitern. Ingen racerbil! Frugan körde en 2007 och var supernöjd! Bensin kompressor som nån föreslog? Nej du. Han får inte sålt bilen av vissa anledningar... Undvik.

Av ren nyfikenhet så undrar jag varför man ska undvika Mercedes-Benz C180 Kompressor (W203)
Är det något allvarligt fel på just M271 motorn eller? Jag har då aldrig hört något illa om just kompressor bilarna från Mercedes-Benz så du får gärna berätta lite så man isf kan avråda andra från att köpa en..

Nu är jag Mercedeskille ut i fingerspetsarna! Inget fel på din släde men ska han ha en pendlarbil så... Kompressormersa som går duktigt är väl inte idealiskt i detta fall? Dyr försäkring, drar en del. Beror ju på på många mil det är frågan om, vore intressant att veta! En gammal sugdiesel ger ju aldrig upp men skatten suger om den inte är LB-reggad. Och jag hade själv en Audi A6 1.9 TDi LB-reggad för några år sedan med automat. Borde behållt... Gick som fan och drog inget... MEN, gammal bil. Man vet aldrig! Nej, jag ser inget fel i en fin bil men för ändamålet passar den inte. Dyr i drift. Som gammal bilhandlare har jag haft ett hundratal bilar varje år och de som har haft minst klagomål är just MB w124 diesel. Därav mitt eget val. Antagligen går din bil rätt snabbt till annan ägare men som sagt. Pendlarbil. Gillar personligen inte Golf men visst verkar de bra. En VW TDi håller runt 50 tusen mil vid rätt underhåll. Manuell då! En MB sugdiesel går lätt 70 tusen mil... BMW? Nej-nej-nej.

Forummoderator
17 972 Inlägg
4 november 2010
xantee skrev:
master_- skrev:
xantee skrev:

lycka till=)

det var en dyr rackare...

Nu är vi väl lite utanför ämnet men Haft några e200 e230 w124. Drog runt 0.7. Bensinarna är väl inte direkt kända för att snåla med soppan. Hade en 200E -86:a med förgasare på tidigt 90-tal och den slurpade i sig rätt friskt.  MB:s sugdieslar har dock rykte om sig att gå bra och billigt, om än slött. Finns orsak till att Taxinäringen körde dessa... Den nya modellen som kom 96 är ingen hit. Rostar som fan. Kvaliteten sviktar. Tyvärr. En E290D med modern insprutardiesel går fint och snålt men rost och annat ställer till det.

herr
321 Inlägg
5 november 2010
Om det ändå bara är du som ska åka i den kan du ju sats på en lastbilsreggad diesel, audi tex.
Att pendla i en liten bil är personligen ingen höjdare, pendlade med en fiat tipo förut, inget kul när man skulle om lastbilar på vintern, nej det ska vara stadigt och säkert. Om olyckan väl skulle vara framme skulle jag hellre sitta i en audi 100 än en nissan micra.

42 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
Tusen tack för alla svar..

Jag har sneglat på BMW 520i touring, golf fsi bensin/diesel, även passat
Men faktiskt skoda octavia 05 och framåt..

Vad har ni säga om de?

Jag kommer pendla ca 10 mil varje dag med bilen

Sök