1 oktober 2010
Trådstartare
Hej!
Saab 9-3 aero -01, med maptun steg 4.
Det hela började med att jag sköt tryckslangen till IC;n.
Passade då på att byta slangen mot en silikonslang istället för original.
I samband med att jag fixade det bytte jag även tändstift.
Efter detta körde jag 1-2 mil, sedan började CE lampan blinka, för att sedan övergå till att lysa konstant.
Bilen laddar knappt nånting, ca 0,5 bar.. segar sig upp till ca 1,0 om jag trampar gasen fullt en väldigt LÅÅÅÅNG stund.
Tidigare har den laddat ca 1,5 bar.
Ibland får den ett ryck och går upp och spikar på 1,7 bar, detta händer dock VÄLDIGT sällan och bara om man gasar fullt, släpper gasen och trycker på igen.
Kan det vara tändstiften, att den misständer (vilket jag inte har märkt av), så att någon sensor sänker laddtrycket för att inte skada motorn? Tändstiften som satt på innan var NGK BCPR7ES-11 och nu har jag NGK BCR8ES. Jag kanske borde byta till samma typ som jag hade tidigare?
Eller är det så att den har hoppat i "Safe mode" efter att tryckslangen har varit av. Konstigt att den inte tänds direkt då tycker jag.
Om det skulle vara safe-mode, var kan jag fixa detta utan att min programvara blir återställd till original? Har inte lust att köra med bilen till Maptun i örebro som den är nu (jag bor i skåne.)
Några förslag?
tack på förhand!
MVH
SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm