3104
Sök

Saab 95 2,3t -99 ... Nått fel efter turbo byte..

246 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tja har en Nordic steg 3 trimmad saab 95 -99 som jag i somras byte turbon på efter lager ras i den lilla stressfläkten som fick jobba gärnet för att orka med min höger fot. Fick tag i en MIT TD04HL aero turbo som funka bra efter man fick byta slangar och allt.

Nu till problemet, ibland när man gasar relativt ofta när man väll ger på fullt på alla växlar så slår den helt ifrån och tappar allt tryck och skjuter ut ett stort j*vla svart moln bakom bilen går skit utan någon effekt liten stund sen är det bara gasa igen vilket inte känns så safe för motor/turbo. Luktar lite oförbrändbensin har nog lite högre bränsle förbrukning på landsväg än vanliga fall och den är väldigt ojämn vid låga varv fiskörning. Detta upprepar sig på alla växlar med att den "slår ifrån" och röken kommer. När turbon gick så kördes bilen till garaget med mycket blårök bakom bilen som jag antar är olja som rinner genom turbon och ut i avgassystemet. kan det ha orsakat några problem i längden??

Bilen har rullat nästan hela sommaren utan detta problem utan det är någon som uppenbarat sig nu sista månaden.

Har fått förslag av något kunniga polare om att det kan vara magnetventil, BTR, Lambda, tjuvluft, kan den behöva mapas om efter jag satt dit en större turbo?. Någon som vet om nått av dessa stämmer bäst överens med min fina lilla beskrivning eller vill ni lägga till någe ytterligare på listan.

Olje och filter byte gjordes vid turbo bytet. Tändstiften bytes innan turbo raset.

*fakta turbo* den hade tydligen gått 1200mil köpte den beg av en kille som hade fått sin aero smälld. Så den ska inte gått så värst långt och lagrena var fina på den kändes riktigt nice när vi mata dit den..

Tacksam för all hjälp frågor och svar.. //Fredrik

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2010
#2
första tankten utan att ens läsa hela är att har du samma turbo som du hade innan? alltså samma modell? för programmet är ju gjort för en viss turbo hmm


246 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#3
Nej det inte inte samma modell men så som jag fattade när jag hade en från Nordic i luren att det inte spelar någon roll för det är ju en styrbox som bestämmer hur allt sköts.. Men nej detta är en STÖRRE turbo.. som har gått bra hela sommaren problemet har uppstått nu på senare tid..

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2010
#4
aha okej, då har jag faktiskt inte något bra svar, testa o byt tändstift o kolla upp din LMM


497 Inlägg
2 oktober 2010
#5
tändkasetten eller tändstiften gissar jag på då den förmodligen misständer när du mattar in för mycket tryck i systemet.
om jag varit dig hade jag mappat om bilen ändå man kan aldrig vara för säker!


Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2010
#6
Kör man nordic kan man inte vara helt säker tycker jag..


Saabvilde!
1 708 Inlägg
2 oktober 2010
#7
Funkiee skrev:
Kör man nordic kan man inte vara helt säker tycker jag..

+1

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

246 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#8
JO blev in nerväxling på vägen hem under en omkörning från 5an till 3an och stamp och då hände det igen stort moln bakom bara släppa av i 2  - 3 sekunder sen ge fult antar att om tändstiften är dåliga så pallar dom itne med soppan som kommer in vid en sådan nerväxling..

Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3


Sök