2 oktober 2010
Trådstartare
Tja har en Nordic steg 3 trimmad saab 95 -99 som jag i somras byte turbon på efter lager ras i den lilla stressfläkten som fick jobba gärnet för att orka med min höger fot. Fick tag i en MIT TD04HL aero turbo som funka bra efter man fick byta slangar och allt.
Nu till problemet, ibland när man gasar relativt ofta när man väll ger på fullt på alla växlar så slår den helt ifrån och tappar allt tryck och skjuter ut ett stort j*vla svart moln bakom bilen går skit utan någon effekt liten stund sen är det bara gasa igen vilket inte känns så safe för motor/turbo. Luktar lite oförbrändbensin har nog lite högre bränsle förbrukning på landsväg än vanliga fall och den är väldigt ojämn vid låga varv fiskörning. Detta upprepar sig på alla växlar med att den "slår ifrån" och röken kommer. När turbon gick så kördes bilen till garaget med mycket blårök bakom bilen som jag antar är olja som rinner genom turbon och ut i avgassystemet. kan det ha orsakat några problem i längden??
Bilen har rullat nästan hela sommaren utan detta problem utan det är någon som uppenbarat sig nu sista månaden.
Har fått förslag av något kunniga polare om att det kan vara magnetventil, BTR, Lambda, tjuvluft, kan den behöva mapas om efter jag satt dit en större turbo?. Någon som vet om nått av dessa stämmer bäst överens med min fina lilla beskrivning eller vill ni lägga till någe ytterligare på listan.
Olje och filter byte gjordes vid turbo bytet. Tändstiften bytes innan turbo raset.
*fakta turbo* den hade tydligen gått 1200mil köpte den beg av en kille som hade fått sin aero smälld. Så den ska inte gått så värst långt och lagrena var fina på den kändes riktigt nice när vi mata dit den..
Tacksam för all hjälp frågor och svar.. //Fredrik
Saab 95 2,3T -99 Nordic Steg 3