3547
Sök

Lacka över lack.

27 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har ett par fälgar med lite skavanker hör och där,  i övrigt är lacken fin och ordentlig 2 komponent.

Frågan är nu,  duger det med att rugga upp lackytan ordentligt med slippapper och rengöra för att ny lack (primer, baskulör, 2 k klarlack) ska fästa ovan på och sitta bra. Eller är det absolut nödvändigt att blästra ner alltihopa. Jag frågar för att det är bara ytterkanten som jag vill lägga på nytt,  läppen och centrum är fina.

tacksam för tips och erfarenheter


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
27 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#3
eddhedd skrev:
Domhär snubbarna tar upp det mesta man kan ha frågor på

http://www.youtube.com/user/mightycarmo … 4ckJoQOaeY

Kul video! tack för tipset,  enligt dem ska det det ju då gå bra att göra enligt min idé,   dock så använde de ingen primer som bas, eller klarlack ovanpå sin "touch up" men det går väl det också.


171 Inlägg
3 oktober 2010
#4
allt bygger ju på att din tidigare lack är hållbar.. vilket den inte verkar vara med tanke på att du fått lite skavanker (lacksläpp?)
Är den dock hållbar så går det ju, men dina repor kommer synas om du inte gör ett bra jobb smile
Sprayspackel, slipa, sprayspackel, slipa osv brukar få det jämt smile

men de är billigare om du slipar ner allt:)
Lycka till

3 259 Inlägg
3 oktober 2010
#5
eddhedd skrev:
Domhär snubbarna tar upp det mesta man kan ha frågor på

http://www.youtube.com/user/mightycarmo … 4ckJoQOaeY

Snacka om pinsamt amatörmässigt.... Kan man inget så ska man inte lära ut nåt!!

Huvudregel nummer ett: Slipa aldrig direkt på plast! Nånsin! Det frigör gaser från plasten som gör att lacken inte fäster som den ska och har man otur så går den att blåsa av med en hårtork!

Har dom hört talas om plastprimer eller primer över huvudtaget?!?!? Rättså bra o ha om lacken inte ska ramla bort av sig själv.... Och att vattna på spackel är ju kanske inte så jäkla smart... Det stannar där om man inte låter det torka väääldigt länge och det resulterar att det blir vattenbubblor i lacken så fort solen ligger på...

Jag skulle skämmas över att visa att jag hade gjort en sån lagning/lackning....

Ontopic:

Ska du bättra på skador på fälgar så behöver du bara matta ner ytan(på hela fälgen då om hela fälgen ska lackas), slipa ordentligt slätt där du skadorna, på med grundfärg som är gjord för att målas direkt på metall, spackla, slipa, spackla, slipa tills du är nöjd! På med grundfärg som är anpassad till den färgen du ska lacka fälgarna med!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

27 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#6
Lollen32 skrev:
allt bygger ju på att din tidigare lack är hållbar.. vilket den inte verkar vara med tanke på att du fått lite skavanker (lacksläpp?)
Är den dock hållbar så går det ju, men dina repor kommer synas om du inte gör ett bra jobb smile
Sprayspackel, slipa, sprayspackel, slipa osv brukar få det jämt smile

men de är billigare om du slipar ner allt:)
Lycka till

tack för ditt inlägg

Skavankerna består av kantstötningar och någon små smäll här och där , små som knappnåls huvuden och är inget att rby sig om egentligen, men stötningarna är inte så kul. Lacken sitter ordentligt och det är inget lacksläpp,   ursäkta att jag uttryckte mig lite slarvigt. 

Hittills så har jag rengjort, och spacklat och slipat så att det är jämt och fint,  har mattat av klarlacken på den tidigare lackeringen.


27 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#7
JonR skrev:
eddhedd skrev:
Domhär snubbarna tar upp det mesta man kan ha frågor på

http://www.youtube.com/user/mightycarmo … 4ckJoQOaeY

Snacka om pinsamt amatörmässigt.... Kan man inget så ska man inte lära ut nåt!!

Huvudregel nummer ett: Slipa aldrig direkt på plast! Nånsin! Det frigör gaser från plasten som gör att lacken inte fäster som den ska och har man otur så går den att blåsa av med en hårtork!

Har dom hört talas om plastprimer eller primer över huvudtaget?!?!? Rättså bra o ha om lacken inte ska ramla bort av sig själv.... Och att vattna på spackel är ju kanske inte så jäkla smart... Det stannar där om man inte låter det torka väääldigt länge och det resulterar att det blir vattenbubblor i lacken så fort solen ligger på...

Jag skulle skämmas över att visa att jag hade gjort en sån lagning/lackning....

Ontopic:

Ska du bättra på skador på fälgar så behöver du bara matta ner ytan(på hela fälgen då om hela fälgen ska lackas), slipa ordentligt slätt där du skadorna, på med grundfärg som är gjord för att målas direkt på metall, spackla, slipa, spackla, slipa tills du är nöjd! På med grundfärg som är anpassad till den färgen du ska lacka fälgarna med!

Mvh/Jon

Tack för ditt inlägg!  Håller med om att reparationen i videon verkade lite förenklad.

Har lagt finspackel i skadorna i själva metallen (kantstötningar) har slipat spacklet så att jag är nöjd med hur det ser ut och känns,  på köpet har ju klarlacken runt om blivit rejält mattad.  Jag har en Hagmans primer i lämplig kulör, på burken står det att den fyller ut mindre repor. Jag har provat den lite och det verkar stämma,  den tål inte vidare hård bearbetning utan fint våtslippapper och då får man ändå vara lite försiktigt.

Om lacken under är ordentligt rengjord och hyggligt mattad av 600 papper, Hagmans primer på det, lite våtslip för släthetens skull, baskulör (vanlig spray) och sedan beständig 2 komponents klarlack på det så borde jag väl ha fått till det på ett hyggligt sätt förutsatt att jag kan hantera sprayburk?

Tack för dina synpunkter, mycket uppskattat smile

EDIT: Som jag uppfattar det så är hagmans grundfärg okey direkt på metall samt väl anpassad till den silvermetallic jag har på fälgarna.
Senast redigerat av Davidot (3 oktober 2010)



Sök