3852
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
evilaudio skrev:
ja kör mitt ICE 3500 i 0,5 ohm å de drar MYCKE ström vill ja lova.

har 2st 95ah running bull å 1st ctek 25000,   å spänningen sjunker rätt snabbt ner till under 12v när man spelar fullt.

Just därför råder jag o flera andra denna nybörjare att inte gå under 1ohm men ändå ha gott om ström så man kan undvika att steg eller basar ryker vid första provspelningen cool

tyvärr får man inte plats med ett RB95ah framme i en saab 900/9-3 utan att flytta runt massa saker så ja kommer ha ett RB70ah där men tre RB95ah där bak i baljan, sen får folk säga vad dem vill om att blanda storlekar osv.

kan man inte ha batterierna i reservhjuls utrymmet i skuffen? smile

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

16 197 Inlägg
19 oktober 2010
Frippe_L skrev:
evilaudio skrev:

har 2st 95ah running bull å 1st ctek 25000,   å spänningen sjunker rätt snabbt ner till under 12v när man spelar fullt.

Just därför råder jag o flera andra denna nybörjare att inte gå under 1ohm men ändå ha gott om ström så man kan undvika att steg eller basar ryker vid första provspelningen cool

tyvärr får man inte plats med ett RB95ah framme i en saab 900/9-3 utan att flytta runt massa saker så ja kommer ha ett RB70ah där men tre RB95ah där bak i baljan, sen får folk säga vad dem vill om att blanda storlekar osv.

då kör man en laddare fram å en bak så e de ju lugnt wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
19 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:
vet du vad jag menar med att inte lasta ner till 0,5ohm till att börja med? jadu , blekingebilradio.se t.ex , finns massor, nästan alla billjudsåterförsäljare säljer batterier.

1. tror jag fatta de står att steget klara 0,5 ohm men då måste man ha mycket ström så då tar jag de på 1 ohm istället
2.banner running bull 70ah ?

1. alltså då får du anpassa basar så du kan koppla det i 1ohm , det var så jag menade ifall du förstod.
2. Det funkar utmärkt.

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:
vet du vad jag menar med att inte lasta ner till 0,5ohm till att börja med? jadu , blekingebilradio.se t.ex , finns massor, nästan alla billjudsåterförsäljare säljer batterier.

1. tror jag fatta de står att steget klara 0,5 ohm men då måste man ha mycket ström så då tar jag de på 1 ohm istället

1. alltså då får du anpassa basar så du kan koppla det i 1ohm , det var så jag menade ifall du förstod.
2. Det funkar utmärkt.

okej, de blir en fråga sen när jag gör projekt om detta då kommer säkert frågan upp igen smile, okej blir kanske de då men de e så j*vla dyrt bara .. ifall jag ska ha runt 4-5 1500 för ett .. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 oktober 2010
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:
evilaudio skrev:

då kör man en laddare fram å en bak så e de ju lugnt wink

Eller så kopplar man bort laddkabeln på batteriet där fram när man ska ladda dem där bak. och laddar dem separat.

Och till frågan om reservhjulsbaljan jo det är där jag har dem men bara två 95ah just nu, ska i ett till inom kort.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stRaend
19 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:
extremtKnAz skrev:

2. Det funkar utmärkt.

okej, de blir en fråga sen när jag gör projekt om detta då kommer säkert frågan upp igen smile, okej blir kanske de då men de e så j*vla dyrt bara .. ifall jag ska ha runt 4-5 1500 för ett .. smile

Om du lastar det i 1ohm så behöver du bara 2st till en början iallafall. Fast 3 är väl att rekommendera kanske så att du inte bränner något. ordinarie pris är ju 2499:- wink så det är ju billigt nu

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:

2. Det funkar utmärkt.

Om du lastar det i 1ohm så behöver du bara 2st till en början iallafall. Fast 3 är väl att rekommendera kanske så att du inte bränner något. ordinarie pris är ju 2499:- wink så det är ju billigt nu

okej tänkte jag inte på smile ja de e klart de e billigt men dyrt på samma gång big_smile

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
19 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:
extremtKnAz skrev:

okej tänkte jag inte på smile ja de e klart de e billigt men dyrt på samma gång big_smile

BRA med ström är den viktiga grunden, thats it.

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Stickan skrev:
extremtKnAz skrev:
stRaend skrev:

BRA med ström är den viktiga grunden, thats it.

ja, om jag ska ha steget på 1 ohm räcker de med 3 70ah batterier då enligt dig ?

4 693 Inlägg
19 oktober 2010
3 st 70Ah BRB batterier borde funka, ja.

Sen som Stickan säger, Bra med ström är grunden. Ingen ström, ingen effekt.

Booyakasha!

412 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Softis skrev:
3 st 70Ah BRB batterier borde funka, ja.

Sen som Stickan säger, Bra med ström är grunden. Ingen ström, ingen effekt.

(Y) tack så mycket ! smile

4 074 Inlägg
19 oktober 2010
ExtremtKnaZ får man fråga hur gammal du är?

vet redan nu
Senast redigerat av BJonsson (19 oktober 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

505 Inlägg
19 oktober 2010
Får jag tillägga en sak..    för du verkade inte förstå det med 0.5 / 1 ohm.. 

BASARNA avgör vilken Ohm du kommer att spela med steget! Det är inget man kan "ända" efteråt när man köpt alla grejer..

Så därför,  välj först en eller två basar.. kolla upp vilka talspolar dom har och hur dom kan bli kopplade.
Hitta sedan ett steg som levererar mycket effekt i den belastningen ( Ohmen ) .

Eller tvärt om.. välj ett värstingsteg (ex. ditt spl ice 3500.1)  väl vilken belastning (1Ohm rekomenderar alla)..  sen letar du upp två stycken basar med dubbla 4Ohms talspolar (D4 talspolar)..

Vill du lasta steget i 0.5Ohm så ska du ha dubbla 2Ohms talspolar (D2 talspolar)
Men som alla andra säger så, gör inte det! Det kommer med all sannolikhet att gå dåligt.

Så.. köp inte bara grejer du vill ha först.. för att sen upptäcka att "hmm, det går inte att koppla som jag vill" när du har grejer för x antal tusen liggandes..

505 Inlägg
19 oktober 2010
BJonsson skrev:

vet redan nu

Såg det med nu.. inte för att det angår en, men det är ganska mycket pengar för någon som går andra året på gymnasiet.

4 074 Inlägg
19 oktober 2010
kristoffersson skrev:
BJonsson skrev:

vet redan nu

Såg det med nu.. inte för att det angår en, men det är ganska mycket pengar för någon som går andra året på gymnasiet.

Ja verkligen..... Luktar lite "jimmy dean" tycker jag

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
kristoffersson skrev:
BJonsson skrev:

vet redan nu

Ja verkligen..... Luktar lite "jimmy dean" tycker jag

ja de e mycket pengar men som andra som gillar tex fotboll så gillar jag musik o bass väldigt mycket o om jag köper ljud anläggningen så kommer den ju såklart att hänga med i alla bilarna framöver. pengarna jag har nu har jag jobba ihop ifrån sommaren som gick ifall någon nyfiken undrar, jag jobba i stort sätt hela lovet (8 veckor) o kommer att forsätta så resten av loven(jul lov, höstlov mm.. )

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:

BASARNA avgör vilken Ohm du kommer att spela med steget! Det är inget man kan "ända" efteråt när man köpt alla grejer..

Så därför,  välj först en eller två basar.. kolla upp vilka talspolar dom har och hur dom kan bli kopplade.

Eller tvärt om.. välj ett värstingsteg (ex. ditt spl ice 3500.1)  väl vilken belastning (1Ohm rekomenderar alla)..  sen letar du upp två stycken basar med dubbla 4Ohms talspolar (D4 talspolar)..

Vill du lasta steget i 0.5Ohm så ska du ha dubbla 2Ohms talspolar (D2 talspolar)
Men som alla andra säger så, gör inte det! Det kommer med all sannolikhet att gå dåligt.

Så.. köp inte bara grejer du vill ha först.. för att sen upptäcka att "hmm, det går inte att koppla som jag vill" när du har grejer för x antal tusen liggandes..

basarna har Kraftig 3" talspole 2x2ohm som tål tuffa tag och höga effekter.
15" 39,5cm

Impedans 4 ohm DVC

Max rek. slutstegseffekt 2000W peak

Max rek. slutstegseffekt 1000W rms

Känslighet 88,7 dB 1W/1M

VAS: 52,6 L

Qts: 0,607

Fs: 33,2Hz

Xmax: 13mm

BL faktor: 14,05 Tm

Monteringsdjup 19,5cm

505 Inlägg
20 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:

basarna har Kraftig 3" talspole 2x2ohm som tål tuffa tag och höga effekter.
15" 39,5cm

Impedans 4 ohm DVC

Max rek. slutstegseffekt 2000W peak

Max rek. slutstegseffekt 1000W rms

Känslighet 88,7 dB 1W/1M

VAS: 52,6 L

Qts: 0,607

Fs: 33,2Hz

Xmax: 13mm

BL faktor: 14,05 Tm

Monteringsdjup 19,5cm

Då kan du lasta steget i 0.5, 2 eller 8 Ohm.
Om du har två stycken alltså!
Senast redigerat av kristoffersson (20 oktober 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
Den där texten stämmer inte, antingen så är det dubbla 2Ohms spolar (2x2Ohm) eller dubbla 4Ohms (4Ohm DVC), vilket stämmer??

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
20 oktober 2010
Jag la märke till det också...  så jag antog att det är dubbla 2Ohms talspolar.  och att dom rekomenderar att man spelar den i 4ohm..  men ja, varför ens skriva så? allting blir bara komplicerat..

Sök