En "kompis" körde bilen i strax över 230km/h och fick en bil framför sig, "kompisen" släppte på gasen för att sedan trycka plattan i mattan när den andra bilen försvann. Men precis då så började det brinna ur ändrören. Snabbt som fan ut i vägkanten, ut och kolla där låg nån filtermatterial. Så efter lite forskning så kom vi fram till att DPF var den som brann upp och är nu borta. Så äntligen har bilen svarta ändrör Fråga: tar bilen stryck eller? Samt vad säger besiktningen om det?
Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
Partikelfiltren är uppbyggda liknande katalysatorer med celler av keramik eller liknande. Är det typ stålull/nån fiberull som kommit ut så är det säkert från nån ljuddämpare. Partikelfiltren blir uppemot 7-800grader när dom regenereras så dom tål värme väldigt bra jämfört med ljuddämparna.
Är det din W212 i signaturen så kommer den att gå ner i nödläge om något händer med DPF. Sitter en difftrycksgivare och ett gäng tempgivare som håller koll på avgasreningen så händer något med DPF eller katalysatorn så kommer bilen reagera på detta. Din 525 kommer att göra ungefär samma sak om det nu rör sig om någon av dessa bilar!
Det är dock inte farligt att åka med men miljön mår ju inte så bra utan DPF. Troligtvis är det ju precis som g-man skriver bara en ljuddämpare som gett upp dvs inga problem att varken åka vidare eller besikta den!
Borde man kunna ta bort med ny mjukvara, har ersatt min katalysator med ny downpipe + racekatalysator och får en CEL-lampa i tid och otid p.g.a. otillräcklig rening (enligt bilens orginalprogramvara) Detta löses med en ny mjukvara där man kan avaktivera den varningen alternativt modifiera gränsvärdena. Mao kommer det inte synas hos bilprovningen (såvida jag inte missar på avgasvärdena).