3573
Sök

DPF diesel partikel filter bränd kan man köra vidare?

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#1
En "kompis" körde bilen i strax över 230km/h och fick en bil framför sig, "kompisen" släppte på gasen för att sedan trycka plattan i mattan när den andra bilen försvann. Men precis då så började det brinna ur ändrören. Snabbt som fan ut i vägkanten, ut och kolla där låg nån filtermatterial. Så efter lite forskning så kom vi fram till att DPF var den som brann upp och är nu borta. Så äntligen har bilen svarta ändrör smile
Fråga: tar bilen stryck eller? Samt vad säger besiktningen om det?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
5 oktober 2010
#2
Partikelfiltren är uppbyggda liknande katalysatorer med celler av keramik eller liknande. Är det typ stålull/nån fiberull som kommit ut så är det säkert från nån ljuddämpare.
Partikelfiltren blir uppemot 7-800grader när dom regenereras så dom tål värme väldigt bra jämfört med ljuddämparna.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 oktober 2010
#3
Är det din W212 i signaturen så kommer den att gå ner i nödläge om något händer med DPF. Sitter en difftrycksgivare och ett gäng tempgivare som håller koll på avgasreningen så händer något med DPF eller katalysatorn så kommer bilen reagera på detta.
Din 525 kommer att göra ungefär samma sak om det nu rör sig om någon av dessa bilar!

Det är dock inte farligt att åka med men miljön mår ju inte så bra utan DPF. Troligtvis är det ju precis som g-man skriver bara en ljuddämpare som gett upp dvs inga problem att varken åka vidare eller besikta den!

MVH


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#4
det är min 525d det gäller, och kan inte vara från nån ljuddämpare då jag inte har nån big_smile

Har kollat upp det och bilen kommer inte att gå i nödläge så nu ska DPF:en bort(det som är kvar) och ersättas med costum rör och sen en redig mapp.

gällande miljön så tycker jag att jag betalar tillräkligt för att kunna njuta av min bilkörning.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#5
om DPF går sönder så kommer felkoder uppstå, motorlampan tänds oftast, kan gå in i nöddrift osv.

Så vid besiktningen kommer dom se felkoden och underkänna bilen.

Det man inte dör av gör ont.

212 Inlägg
7 oktober 2010
#6
Borde man kunna ta bort med ny mjukvara, har ersatt min katalysator med ny downpipe + racekatalysator och får en CEL-lampa i tid och otid p.g.a. otillräcklig rening (enligt bilens orginalprogramvara)
Detta löses med en ny mjukvara där man kan avaktivera den varningen alternativt modifiera gränsvärdena. Mao kommer det inte synas hos bilprovningen (såvida jag inte missar på avgasvärdena).


77 Inlägg
8 oktober 2010
#7
ta kontakt med www.vtech.se om du behöver hjälp med kodning av DPF , partikelfilter samt annat till bmw mm

Chiptuner ;)

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#8
jag fixar det via min trimfirma, jag har beställt ersättnings rör samt ett annat programvara. via de och bör vara fixad inom kort. tack för alla svar

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....


Sök