Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?
Jo...det är extremt trångt mellan kardanaxeln och elbacken...trots att jag slipat allt så det handlar om millimetrar....men det har funkat så förr och även nu igen då....
Skickade iväg DigiDashen till England idag - det visade sig att oljetempen inte visar rätt (visar 149° C hela tiden...) Pratade med dom i veckan och min är den första som uppträtt på det viset...men men...någon gång är det första gången också... Sjukt nöjd med den för övrigt!
Knepigt... Hoppas de löser sig. Har du provat å byta givare?
Jojo...allt är kollat såklart, men det visade sig att instrumentet ger 5volt ut som referensspänning till vattentempgivaren och endast 4,85v ut till oljetempgivaren...och givarna är likadana sä det är konstaterat att det är inuti instrumentet....tyvärr.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
25 mars 2013
#469
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?
Jo...det är extremt trångt mellan kardanaxeln och elbacken...trots att jag slipat allt så det handlar om millimetrar....men det har funkat så förr och även nu igen då....
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?
Jo...det är extremt trångt mellan kardanaxeln och elbacken...trots att jag slipat allt så det handlar om millimetrar....men det har funkat så förr och även nu igen då....
I bästa fall kan man meka lite till med bilen i helgen - har fått hem lite grejor idag: Canton oljekylaradapter - Billet aluminium med en centrumbult i stål - lite annan konstruktion än Mocalskiten som orsakade två motorhaverier förra året!! - se upp för Mocals bristfälliga kvalite.
Mister termostatfunktionen med den här (kan sätta en slangtermostat om det visar sig att det behövs)...men en pappskiva för oljekylaren löser det problemet temporärt om jag nu skulle "gubbaköra" som grabben skulle sagt - nej - full sula hela tiden så håller oljan rätt temperatur också!....
Adaptern såg ju stabil och fin ut. Vore fan om den inte fungerar bättre än den gamla....
Den ser väldigt stor ut på bild....men framförallt så känns det bättre att i alla fall inte behöva fundera på om just den delen håller eller inte...det finns tillräckligt mycket i vår hobby som kan bråka med en när det vill sig så....eller hur?
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??
Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?
Ja....det är helt rätt iaktagelse....diffen är från Ford Sierra - sitter stumt i chassiet så det är inga problem med splinsningen för diffen rör sig inte (individuell bakaxel på dom däringa gamla Forrrrdarna....) - har den kvar mest för att det är lättare att plocka ner den om det behövs. Kardanen är tunn, klen stackare från en Volvo 142 antingen en Automatare eller en med överväxellåda...kommer inte ihåg vilket just nu, men bilen är så lätt så det frestar nog inte alldeles för mycket på grejorna trots effekten.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
12 april 2013
#478
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??
Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?
Ja....det är helt rätt iaktagelse....diffen är från Ford Sierra - sitter stumt i chassiet så det är inga problem med splinsningen för diffen rör sig inte (individuell bakaxel på dom däringa gamla Forrrrdarna....) - har den kvar mest för att det är lättare att plocka ner den om det behövs. Kardanen är tunn, klen stackare från en Volvo 142 antingen en Automatare eller en med överväxellåda...kommer inte ihåg vilket just nu, men bilen är så lätt så det frestar nog inte alldeles för mycket på grejorna trots effekten.
okej, du gissar att du kommer provköra innan du drar dit popnitarna igen iaf
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??
Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?
Ja....det är helt rätt iaktagelse....diffen är från Ford Sierra - sitter stumt i chassiet så det är inga problem med splinsningen för diffen rör sig inte (individuell bakaxel på dom däringa gamla Forrrrdarna....) - har den kvar mest för att det är lättare att plocka ner den om det behövs. Kardanen är tunn, klen stackare från en Volvo 142 antingen en Automatare eller en med överväxellåda...kommer inte ihåg vilket just nu, men bilen är så lätt så det frestar nog inte alldeles för mycket på grejorna trots effekten.
okej, du gissar att du kommer provköra innan du drar dit popnitarna igen iaf
Lika bra att erkänna....jag överskred hastighetsbegränsningen...höll 195 km/h...i garaget dessutom.... på pallbockarna.... Jag kunde inte märka någonting alls-vibrationerna försvann. Skall besiktiga han först innan jag börjar ladda på asfalten igen så det inte blir tjafs när man träffar på kompisarna inom ordningsmakten...
Så...nu är allt som har med Turbo installationen bortrensat...tar cirka en timme att plocka på delarna igen. Skall bara göra en adapter från grenröret och ner till avgassystemet - bilder kommer!