3782
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

309 046 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
692 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#461
JonR skrev:
Tack ska du ha! Och detsamma! Många gånger man har tänkt ta en vecka ledigt och köra för fulla muggar med fiaten men det blir liksom inte av! sad

Har du reggat din med R1 motorn?

Mvh/Jon

Den tiden kommer - ibland har man såklart annat med...
Jodå, regad med R1:an på alla sätt, fast såklart utan turbon.....


692 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#462
En bild från en av körningarna på Knutstorp med lådbilen och turbospisen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-eacb7800f1d9ac6bc51a631f3117443f.jpg


692 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#463
Idag har jag hållt på en liten stund med elbacken - justerat in den så den verkar fungera nu också....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3b70f19c138315f6ff9da7db209b7c01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d5ea32156d5cd6fa46b537799c46b025.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
24 mars 2013
#464
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#465
farbrorbozze skrev:
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?

Jo...det är extremt trångt mellan kardanaxeln och elbacken...trots att jag slipat allt så det handlar om millimetrar....men det har funkat så förr och även nu igen då....


692 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#466
Skickade iväg DigiDashen till England idag - det visade sig att oljetempen inte visar rätt (visar 149° C hela tiden...)
Pratade med dom i veckan och min är den första som uppträtt på det viset...men men...någon gång är det första gången också...
Sjukt nöjd med den för övrigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-95744b44b53e16af84eed2dbd5633428.jpg


P o r s c h e
1 700 Inlägg
692 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#468
Bensinskallen skrev:
Knepigt... Hoppas de löser sig. Har du provat å byta givare?

Jojo...allt är kollat såklart, men det visade sig att instrumentet ger 5volt ut som referensspänning till vattentempgivaren och endast 4,85v ut till oljetempgivaren...och givarna är likadana sä det är konstaterat att det är inuti instrumentet....tyvärr.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
25 mars 2013
#469
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?

Jo...det är extremt trångt mellan kardanaxeln och elbacken...trots att jag slipat allt så det handlar om millimetrar....men det har funkat så förr och även nu igen då....

allt är väl extremttrångt på en sån här bil wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#470
farbrorbozze skrev:
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
ser ut att ha vart lite för kort utslag på motorn, med tanke på slitaget av ingreppet på kuggarna?

Jo...det är extremt trångt mellan kardanaxeln och elbacken...trots att jag slipat allt så det handlar om millimetrar....men det har funkat så förr och även nu igen då....

allt är väl extremttrångt på en sån här bil wink

Jo....inte som en Volvo 240 precis...haha:)


692 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#471
Idag har jag lämnat iväg grenrör/avgashus/downpipen till Coating - skall bli kul att se resultatet sen när bitarna kommer tillbaks igen.smile


692 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
#472
Fixade lite med upphängningen till kardanaxeln efter omändringen där:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a62b702add6ad24b5ae6d9852f21cf14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-404d2f5e206bcc1a353976affdb9da82.jpg
Fick även göra nya öron till "kardanringen" och flytta ner den en bit nu när upphängningen fick ändrad placering.


692 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#473
I bästa fall kan man meka lite till med bilen i helgen - har fått hem lite grejor idag:
Canton oljekylaradapter - Billet aluminium med en centrumbult i stål - lite annan konstruktion än Mocalskiten som orsakade två motorhaverier förra året!! - se upp för Mocals bristfälliga kvalite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a81183968461d8c32cf5a19494e1b9c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f4d7d30026a911e73c4d0ddccad0edad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4c3df41b561f4b57d779b7b115840e98.jpg

Mister termostatfunktionen med den här (kan sätta en slangtermostat om det visar sig att det behövs)...men en pappskiva för oljekylaren löser det problemet temporärt om jag nu skulle "gubbaköra" som grabben skulle sagt - nej - full sula hela tiden så håller oljan rätt temperatur också!....


P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 april 2013
#474
De är på gång!

Adaptern såg ju stabil och fin ut. Vore fan om den inte fungerar bättre än den gamla....


692 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#475
Bensinskallen skrev:
De är på gång!

Adaptern såg ju stabil och fin ut. Vore fan om den inte fungerar bättre än den gamla....

Den ser väldigt stor ut på bild....men framförallt så känns det bättre att i alla fall inte behöva fundera på om just den delen håller eller inte...det finns tillräckligt mycket i vår hobby som kan bråka med en när det vill sig så....eller hur?smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
12 april 2013
#476
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??

Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#477
farbrorbozze skrev:
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??

Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?

Ja....det är helt rätt iaktagelse....diffen är från Ford Sierra - sitter stumt i chassiet så det är inga problem med splinsningen för diffen rör sig inte (individuell bakaxel på dom däringa gamla Forrrrdarna....) - har den kvar mest för att det är lättare att plocka ner den om det behövs.
Kardanen är tunn, klen stackare från en Volvo 142 antingen en Automatare eller en med överväxellåda...kommer inte ihåg vilket just nu, men bilen är så lätt så det frestar nog inte alldeles för mycket på grejorna trots effekten.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 523 Inlägg
12 april 2013
#478
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??

Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?

Ja....det är helt rätt iaktagelse....diffen är från Ford Sierra - sitter stumt i chassiet så det är inga problem med splinsningen för diffen rör sig inte (individuell bakaxel på dom däringa gamla Forrrrdarna....) - har den kvar mest för att det är lättare att plocka ner den om det behövs.
Kardanen är tunn, klen stackare från en Volvo 142 antingen en Automatare eller en med överväxellåda...kommer inte ihåg vilket just nu, men bilen är så lätt så det frestar nog inte alldeles för mycket på grejorna trots effekten.

okej, du gissar att du kommer provköra innan du drar dit popnitarna igen iaf wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

692 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#479
farbrorbozze skrev:
33Coupe skrev:
farbrorbozze skrev:
tänkte på det med kardanen , har inte vart med från början så jag vet vilken typ av bakaxel upphängning du har & vilken kardan du använder dig av ??

Men det ser ju ut som på denna bild att du har "bottnat" glidsplinesen i kardanskarven vid stödlagret?

Ja....det är helt rätt iaktagelse....diffen är från Ford Sierra - sitter stumt i chassiet så det är inga problem med splinsningen för diffen rör sig inte (individuell bakaxel på dom däringa gamla Forrrrdarna....) - har den kvar mest för att det är lättare att plocka ner den om det behövs.
Kardanen är tunn, klen stackare från en Volvo 142 antingen en Automatare eller en med överväxellåda...kommer inte ihåg vilket just nu, men bilen är så lätt så det frestar nog inte alldeles för mycket på grejorna trots effekten.

okej, du gissar att du kommer provköra innan du drar dit popnitarna igen iaf wink

Lika bra att erkänna....jag överskred hastighetsbegränsningen...höll 195 km/h...i garaget dessutom.... på pallbockarna....smile
Jag kunde inte märka någonting alls-vibrationerna försvann. Skall besiktiga han först innan jag börjar ladda på asfalten igen så det inte blir tjafs när man träffar på kompisarna inom ordningsmakten...cool


692 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#480
Så...nu är allt som har med Turbo installationen bortrensat...tar cirka en timme att plocka på delarna igen. Skall bara göra en adapter från grenröret och ner till avgassystemet - bilder kommer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c7c3cff3b61c063cf7ec1207f40f5baa.jpg
Prydlig hög med grejor....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-eb7482ec837621b514b718fd4f990605.jpg
Ett tag sedan motorrummet var så "öppet"....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d844ff0dba3ec14a6554a3cad7422e09.jpg
Senast redigerat av 33Coupe (19 april 2013)



Sök