3080
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

307 956 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
1 290 Inlägg
2 november 2010
#41
33Coupe skrev:
Exsicco skrev:
Ser på en av bilderna att du lagt på tätmedel även på vevaxelöverfallet. Jag ska snart skruva ihop min motor och funderat på om jag ska lägga tätning där eller inte. Finns det inte risk för att det blir ett spel mellan lager och vevaxel om man tätar där?

Jo - du har rätt. Det blev avtorkat innan jag drog ihop halvorna. Det blev så bara för att jag använde en roller...
Du skall inte ha tätningsmedel där alltså eftersom det inte behövs.

Vad hittade du för roller? Jag köpte en hård rulle som jag tror egentligen är till för att jämna ut tapetskarvar... men en mjuk fungerar kanske bättre?

692 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#42
Kanske overkill, men Volvo har sådana som dom använder på bl.a "Vitmotorerna" till sump etc. Den har en ganska liten diameter med ganska korta hår - finns säkert hos din lokale målarkluddaffär också... Jag använde Volvos tätningsmedel - dyrt, men bra!


730 Inlägg
2 november 2010
#43
Mycket imponerande.

Ska bli kul att följa:)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
2 november 2010
#44
Jag gillar detta bygge, fortsätt såhär:D

692 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#45
High-Octane skrev:
Jag gillar detta bygge, fortsätt såhär:D

Tackar - det skall jag absolut göra!


692 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#46
Idag beställde jag en sats Titanium retainers - brickan som håller ventilfjädern på plats. Eftersom min tanke var att eliminera ställen som kan ge upphov till ras så är lättare grejor i ventilmekanismen ett bra ställe.


1 290 Inlägg
3 november 2010
#47
33Coupe skrev:
Idag beställde jag en sats Titanium retainers - brickan som håller ventilfjädern på plats. Eftersom min tanke var att eliminera ställen som kan ge upphov till ras så är lättare grejor i ventilmekanismen ett bra ställe.

Vad är det för diameter & längd på ytterfjädrarna? Jagar efter hårdare fjärdar till mitt lilla projekt...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
3 november 2010
#48
underbart projekt ! kommer absolut att följas! smile

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

326 Inlägg
3 november 2010
#49
Riktigt ballt projekt smile kommer absolut följas smile

692 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#50
Exsicco skrev:
33Coupe skrev:
Idag beställde jag en sats Titanium retainers - brickan som håller ventilfjädern på plats. Eftersom min tanke var att eliminera ställen som kan ge upphov till ras så är lättare grejor i ventilmekanismen ett bra ställe.

Vad är det för diameter & längd på ytterfjädrarna? Jagar efter hårdare fjärdar till mitt lilla projekt...

Insugsfjädrarna är 39mm långa obelastade-yttermått 17mm, avgas är 40mm obelastade och 18,5mm utvändigt.
Senast redigerat av 33Coupe (3 november 2010)


692 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
#51
Toppen isärplockad.
Jag skall ta och justera till kanalerna lite innan den får nya - hårdare fjädrar, Titanretainers samt igenlagda avgasreningshål i avgaskanalerna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014168_hbnus0.jpg
5-ventilers topp - mums för andningen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014169_d5o3jv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014173_qvper5.jpg
Hålet till höger skall svetsas igen/alt. gängas och en bult skall i det hålet. Det har varit till avgasreningen - och det skall inte användas. Det sitter en i varje avgaskanal på 5PW motorerna. När jag körde på Gatebil på Mantorp i somras trodde jag att toppackningen gick, men det var bara en av pluggarna som åkte ut...det skall inte få hända igen!- dom skall läggas igen.
Senast redigerat av 33Coupe (4 november 2010)


692 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#52
Har idag även lagt upp min nya hemsida med bilder och info om mina billbyggen mm samt en "bilbyggarblogg" på min Super Seven samt min HotRod: www.grandicki.se. Välkomna!!


692 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#53
Portningen fortskrider om än i sakta mak...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1020254_s1ybnb.jpg
Här är det avgasportarna som har rymts upp.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1020255_uzix98.jpg
Dålig bild, men i alla fall..
Senast redigerat av 33Coupe (19 november 2010)


2 230 Inlägg
19 november 2010
#54
helt klar skillnad ja smile
Senast redigerat av Rojpen (19 november 2010)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

692 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#55
Idag anlände även ventilfjäderbrickorna som är gjorda i Titan - mindre rörlig massa. Skall väga bägge för att se skillnaden, men det är avsevärt mycket lättare än stålbrickorna!
Dom ligger i en plastpåse därav den dåliga bildkvaliten...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1020253_z590rc.jpg


R1 driver!
5 128 Inlägg
19 november 2010
#56
Väldans kul projekt! Ska bli spännande att se den stackars motorn bli ivägskrämd med kompressor! Lycka till! smile


692 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#57
_DamnIt skrev:
Väldans kul projekt! Ska bli spännande att se den stackars motorn bli ivägskrämd med kompressor! Lycka till! smile

"ivägskrämd" och "ivägskrämd" - han skall ha smisk...lite spanking tror jag bara gör riskokaren gott....


R1 driver!
5 128 Inlägg
19 november 2010
#58
33Coupe skrev:
_DamnIt skrev:
Väldans kul projekt! Ska bli spännande att se den stackars motorn bli ivägskrämd med kompressor! Lycka till! smile

"ivägskrämd" och "ivägskrämd" - han skall ha smisk...lite spanking tror jag bara gör riskokaren gott....

Skulle egentligen skrivit uppskrämd. Men dom ska plågas lite! smile


692 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#59
Idag har mina alu-rörböjar samt spridarhylsor dykt upp med Posten. Jag håller fortfarande på med toppen - portningen går långsamt då träningen tar mycket av ens fritid det också...bilder på toppen kommer under helgen.
Rörböjarna skall delas då jag endast behöver 45° vinkel från trattarna ner i insugskanalen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1025050_grtopv.jpg


692 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#60
Beställde för någon dag sedan lite ämne för att tillverka ett nytt insugningsplenum och som svetsas med TIG:en hemma i snickarboden. Själva plenument blir D-format, trattarna kommer att ligga plant med botten av plenumet och spjällhuset blir en Bosch/Volvo från en Volvo 960. Fuelrailen gör jag en egen också.
Bilder kommer så snart jag får hem grejorna.
Senast redigerat av 33Coupe (12 december 2010)



Sök