2611
Sök

Hastighetmätare funkar inte. Bmw E30

235 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Tja!

Köpte en bmw e30 320 touring och hastighetmätare och varvräknare som inte funkar. Bytade hela mätaretavla och då funkar varvräknare igen men inte hastighetmätare. Jag började med hastighetgivare därbak på diffen och kollade om det finns ström, det finns ström även hela kabel - som vanligaste på e30:or att den oxidar sönder kablar. Säkring och givare är också bytt. Sen hittade jag inte var hastighetmätares relä? Kan jag ha missat något?

Tacksam om ni kan hjälpa nåt åt min problem.

OBS: Vet att jag inte skriver svenska bäst men det får duger smile

Bmw, när du älskar att köra!

235 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
inget???? :s

1 302 Inlägg
6 oktober 2010
Mrfleur skrev:
inget???? :s

Har du kollat induktatorn eller vad det heter.
Det är en liten sensor liknande sak som håller koll hur fort du kör brukar vanligen sitta vid något hjul för om den är paj så händer det ingenting på hastighetsmätaren.

(finns en sådan i alla fall på fram hjulet på motorcyklar.) smile

564 Inlägg
6 oktober 2010
Bytte du till en ny eller begagnad mätartavla?
Det absolut vanligaste är att batterierna i mätarhuset blir gammla och dåliga, vilket dom börjar bli nu när dom är 20år... Batterierna går att köpa nya och byta är relativt enkelt. Felet visar sig genom att mätarna inte funkar som dom ska. Förmodligen var det dåliga batterier även i den mätartavlan du monterade.

235 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
groze skrev:
Bytte du till en ny eller begagnad mätartavla?
Det absolut vanligaste är att batterierna i mätarhuset blir gammla och dåliga, vilket dom börjar bli nu när dom är 20år... Batterierna går att köpa nya och byta är relativt enkelt. Felet visar sig genom att mätarna inte funkar som dom ska. Förmodligen var det dåliga batterier även i den mätartavlan du monterade.

Jag bytte till en beganad mätaretavla. Ja du pratar om si-batteri. Men varvräknade funkar ju? Om Si-batteri inte funkar så ska varvräknare inte fungera också. hrmm.  Kan det vara nåt annat?

Sök