endorfinslaven skrev:
Så du tar 1 vinter och tar in din lilla erfarenhet under din korta livstid och läser en artikel som passar dig. En artikel gjord av forskare sponsrade utav tex. oljeföretag eller andra storföretag med "dunkla intressen".
Därefter drar du en slutsats baserad på.... BAJS och ingenting.
När seriösa forskare tar prover i isskikten och därefter läser ut hur koldioxidhalten i atmosfären en gång var, det ger statistik från mkt långa tidsperioder.
Mkt längre tidsscenario än du och dina kompisar kan uppbringa.
Trots det kan ni ha starka åsikter i ämnet.
Att sedan säga att jag skiter i allt för att när det kraschar samman så är jag död o begraven bevisar på hur mkt påläst du är i ämnet.
När vi haft klimatförändringar förr så har det skett mkt fort då det inte krävs mkt för att rubba balansen som vi haft sedan människan utvecklades. Ja sedan vår utveckling satte fart så har vi endast haft små fluktuationer på jordens temperatur. Detta har gynnat vår utveckling och hjälpt oss bibehålla vad vi har.
Innan dess så gick temperaturen på klotet upp o ner i medelvärde med korta kalla o varma perioder. Vissa forskare har teorier om att ökad temperatur kan få golfströmmen att stanna upp, vad kan det ge ?
Man har funnit döda mammutar som frusit till döds med färskt gräs i magen. Färskt gräs är ingen vinterföretelse.
Det finns mkt som tyder på att klimatförändringar kan ske oerhört snabbt med väldiga fluktuationer som följd. Det betyder att allt kan ske inom en snar framtid.....
Hur hade du tänkt och odla mat under dessa förhållanden, översvämmningar som lägger ner dränker födan, torka, frost som tar kål på matodlingar. Tror du att du kan flytta runt odlingarna till områden som tex. Sahara om temperaturen där blir gynnsam,
NÄHÄ för där finns ingen bördig jord...
Fan vad trött jag blir på white trash åsikter