3223
Sök

Volvo 740 b230ft dränks i bensin efter motor byte

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 oktober 2010
#41
Reichel skrev:
funkar det inte med spridare från en 850 t5

Kan de göra men du måste fortfarande kontrollera så det blir rätt motstånd.

Och angående ditt motorbyte:

Du hängde alltså i en lh2.2 motor på en 2.4 kabelhärva? Har du bytt givare och sådant? Knackgivare och tempgivare kan skilja mellan 2.2 och 2.4, kommer inte exakt håg hur dom böts osv. Lmm är olika på 2.2 och 2.4 och det finns säkert fler saker som skiljer....


30 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#42
Marbu skrev:
Dango skrev:
Jag tror på samma sak som marbu, bränd bränslebox.

saxat från svenskavolvo7/900 klubben: Generellt är de spridare som sitter på Volvos motorer högohmiga, med ett viktigt undantag. De som sitter på rödblocksmotorer med turbo (B230ET/FT/FK) är lågohmiga.

hade du en gl innan så hade den troligtvis högohmiga spridare och inget spridarmotstånd, när du sen bytte till turbomotorn så fick du lågohms spridare och utan motstånd så kan bränsleboxen bränna.

Symptom på bränd box är just att spridarna står fullt öppna hela tiden.

rätta mig gärna om nått är fel. Hoppas det löser sig!

Mvh

precis detta har hänt mig.. glömde montera tillbaka motstånden efter ja bytte spridare så ja brände bränsleboxen

vilket resulterade i att motorn totalt dränktes med soppa..

Du hade rätt det va bränsleboxen. bilen startade direkt när jag bytte box=)  men kan jag inte bara byta till högohmsspridare?

eller måste jag ha lågohms med spridarmotstånd?

TACKAR för alla svar hittills!!smile


30 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#43
rättare sagt undrar jag om det funkar med dom ljusblåa (391cc spridarna)  till en FT-motor och en gl bränslebox? tror jag måste byta till en orginal turbo-box eller??

en sak till är 391cc spridarna (ljusblå) hög eller lågohms spridare?


62 Inlägg
9 oktober 2010
#44
Dom ska vara högohms om du menar: Volvo T5 99- BOSCH 0 280 155 830 BLÅ 391cc/min 3,8 bar.

Du hittar spridarlista här: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=34898

Kör du med dom blåa på nu ?


30 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#45
aa ljusblå är dom. funkar det tror du?


30 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#46
Reichel skrev:
aa ljusblå är dom. funkar det tror du?

turkosa är dom nog om det inte finns ljusblåa.
så då är dom ju lågohm


62 Inlägg
9 oktober 2010
#47
om du har dom blåa högohms spridarna så ska du kunna köra utan spridarmotstånd då själva spridarna agerar motstånd, men hur bilen kommer gå kan jag inte svara på.. är som sagt endel annat som skiljer styrsystemen åt, givare/lmm/lambda och hur dessa styrs.

Jag tar inte på mig nått ansvar om det inte funkar med dessa spridare osv.
Jag kör med högohms spridare på min utan spridarmotstånd och det funkar.  ( LH2.4 )

Skriv gärna en lista på vad du har i bilen för det har blivit lite oklart.


62 Inlägg
9 oktober 2010
#48
kolla bosch nr på dom eller mät spridarna med multimeter så ser du om dom är låg eller hög, gör detta innan montering så du vet säkert. dumt att bränna boxar i onödan.


30 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#49
jag ska kolla nummerna på spridarna.

det sitter ju en svart box med en röd diod i till höger vid huvfästet sett frammifrån tror det är LH.2.4 då?

bilen är en Gl 1988-11-11

motorn är en 88 eller 89 vet inte säkert något av dom vet jag att det är. det satt tjocka gröna spridare på motorn jag köpte, orginal 745-turbo?


Tvivlare
2 266 Inlägg
9 oktober 2010
#50
Reichel skrev:
jag ska kolla nummerna på spridarna.

det sitter ju en svart box med en röd diod i till höger vid huvfästet sett frammifrån tror det är LH.2.4 då?

bilen är en Gl 1988-11-11

motorn är en 88 eller 89 vet inte säkert något av dom vet jag att det är. det satt tjocka gröna spridare på motorn jag köpte, orginal 745-turbo?

De är dom turkosa turbospridarna antagligen, satt samma på min FK -95. Jag åker med 968:or i min utan spridarmotstånd utan problem, men tänk på mer soppa behöver mer tändning, och då behövs de mer luft.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 008 Inlägg
9 oktober 2010
#51
om du ska använda 391cc spridarna så bör du ju även ha en matchad LMM till dessa samt ställa in trycket till 3,8 bar.
Åker du med originalturbon så ser jag ingen mening med att byta spridarna, sätt tillbaka originalspridarna och montera tillhörande spridarmotstånden.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 oktober 2010
#52
240bns skrev:
om du ska använda 391cc spridarna så bör du ju även ha en matchad LMM till dessa samt ställa in trycket till 3,8 bar.
Åker du med originalturbon så ser jag ingen mening med att byta spridarna, sätt tillbaka originalspridarna och montera tillhörande spridarmotstånden.

fast lättast är ju att ta ett par 850 turbo spridare dom flödar ju 310cc vid 3,8 och det är ju nästa som original.
så slipper han montera spridarmotstånd smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 oktober 2010
#53
turboforssen skrev:
240bns skrev:
om du ska använda 391cc spridarna så bör du ju även ha en matchad LMM till dessa samt ställa in trycket till 3,8 bar.
Åker du med originalturbon så ser jag ingen mening med att byta spridarna, sätt tillbaka originalspridarna och montera tillhörande spridarmotstånden.

fast lättast är ju att ta ett par 850 turbo spridare dom flödar ju 310cc vid 3,8 och det är ju nästa som original.
så slipper han montera spridarmotstånd smile

Men han behöver bygga om till ställbar BTR...?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 oktober 2010
#54
MantaRobin skrev:
turboforssen skrev:
240bns skrev:
om du ska använda 391cc spridarna så bör du ju även ha en matchad LMM till dessa samt ställa in trycket till 3,8 bar.
Åker du med originalturbon så ser jag ingen mening med att byta spridarna, sätt tillbaka originalspridarna och montera tillhörande spridarmotstånden.

fast lättast är ju att ta ett par 850 turbo spridare dom flödar ju 310cc vid 3,8 och det är ju nästa som original.
så slipper han montera spridarmotstånd smile

Men han behöver bygga om till ställbar BTR...?

nja kör han på 3 bars tryck så kommer dom flöda lite under 300 cc ( som är original) och det går ju att köra på tills han vill trimma mer smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#55
bilen startade och gick jätte fint ungefär 1 mil sen gick den högt på tomgången så jag stängde av bilen och efter det startar den inte.

nu har jag högohms spridare på.
kan någon av boxarna gått sönder igen?


556 Inlägg
10 oktober 2010
#56
Reichel skrev:
bilen startade och gick jätte fint ungefär 1 mil sen gick den högt på tomgången så jag stängde av bilen och efter det startar den inte.

nu har jag högohms spridare på.
kan någon av boxarna gått sönder igen?

vad är anledningen att den inte startar nu då? bränsle tändning?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#57
frågan är ju om jag kan ha högohmsspridare?
jag tror ju att någon av boxarna har gått igen. men det måste ju bero på att jag har fel spridare eller?


556 Inlägg
10 oktober 2010
#58
Reichel skrev:
frågan är ju om jag kan ha högohmsspridare?
jag tror ju att någon av boxarna har gått igen. men det måste ju bero på att jag har fel spridare eller?

du kör med högohmsspridare och inga motstånd?, i så fall ska de vara rätt!


vet inte riktigt vad du kör med för grejjer men jag hade kört på turbospridare lågohm, som ligger på typ 330cc som sitter på turbomotorerna original(turkosa) med spridarmotstånd tillsammans med båda boxarna från en turbo.. då vet du att de blir rätt!
Senast redigerat av Marbu (10 oktober 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

30 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#59
då stämmer det ju:)

en fråga? jag ska väll ha en 740 turbo-bränslebox men ska jag ha  hög eller lågohms spridare till denna?


1 008 Inlägg
10 oktober 2010
#60
Spridarutgången på 2.2 och 2.4 boxarna vill ha högohmiga spridare. 
Om lågohm används (som turbo har original) så Måste motstånd till dessa monteras för att begränsa strömmen för att inte lasta ned spridarutgångens transistor, som annars går sönder.

Det spelar ingen roll om du använder en 740-turbo-box (1990) eller en 940 turbobox.
Däremot spelar det roll vilket boxnummer som trimchippet sitter i/gjort för om du planerar att flytta över detta till den nya boxen.



Sök