3551
Sök

Montera en 740/940 motor i en 240 tändsystemet

2 121 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#1
hejsan har lite frågor om att montera en 740/940 motor i min 240 men fördelaren sitter ju annorlunda på 740/940 en vad den gör å min 240 går de att flyta den å ta min gamla fördelare som jag har å min gamla motor de är en b230f å jag ska sätta i en b230ft motor i min bil  snälla hjälp mig



////hacke


8 251 Inlägg
6 oktober 2010
#2
Ska du regga bilen ärligt med ft'n så får du inte flytta fördelaren. Och då lär man antingen bygga en "låda" i torpedväggen eller lyfta toppen när man byter rotor och fördelarlock.

EDIT: Ska du inte regga ärligt så kan man flytta den bara du byter till en mellanaxel med frödelardrivning om det inte redan sitter en sån i blocket.
Senast redigerat av Marlboroman (6 oktober 2010)


2 121 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Ska du regga bilen ärligt med ft'n så får du inte flytta fördelaren. Och då lär man antingen bygga en "låda" i torpedväggen eller lyfta toppen när man byter rotor och fördelarlock.

EDIT: Ska du inte regga ärligt så kan man flytta den bara du byter till en mellanaxel med frödelardrivning om det inte redan sitter en sån i blocket.

funderar faktis på att regga bilen med turbo så småning om när allt e klart för den ärlig så mycke som möljligt men de blir ju en hel del jobb då oxå för motorn som e i bilen e slut så tänkte bytta till en annan jag har ligger å den kommer från en 940 turbo men vill ju bytta fördelar drivningen finns de ingen annan väg att gå en att förstöra orginalet i karossen??


8 251 Inlägg
6 oktober 2010
#4
Dem kan eventuellt släppa att man flyttar fördelaren, men dem måste inte göra det. I normalfallet så måste fördelaren sitta kvar i toppen för att det ska bli godkänt.


2 121 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Dem kan eventuellt släppa att man flyttar fördelaren, men dem måste inte göra det. I normalfallet så måste fördelaren sitta kvar i toppen för att det ska bli godkänt.

oki men jag får ta å prova å se vad dom säger om de men måste jag ta massa delar från andra motorn då för de ska kunna funka?? tänkte på att de sitter ett lock där som ska bort om jag ska ta min gamla fördelare


2 121 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#6
eller går de att montera ner turbo i motorn som sitter i bilen & vart ska jag dra oljan ner i turbon avtapnings från turbon de vet ja vart de ska leda men den första böjen eller är de för mycke jobb med de??


1 008 Inlägg
7 oktober 2010
#7
Risken att dom upptäcker och påpekar att fördelaren är flyttad är minimal, har inte hört talas om att någon torskat på detta iaf, (mig inräknad)
Du får flytta över aggregataxeln ifrån din gamla motor för drivningen av fördelaren, och köpa en täckplugg och plugga hålet där fördelaren suttit mot kamaxeln.

Har du Lh 2.4 i bilen ?? annars blir det lite elmek och stoppa i detta oxå.


2 121 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#8
240bns skrev:
Risken att dom upptäcker och påpekar att fördelaren är flyttad är minimal, har inte hört talas om att någon torskat på detta iaf, (mig inräknad)
Du får flytta över aggregataxeln ifrån din gamla motor för drivningen av fördelaren, och köpa en täckplugg och plugga hålet där fördelaren suttit mot kamaxeln.

Har du Lh 2.4 i bilen ?? annars blir det lite elmek och stoppa i detta oxå.

vad jag vet så e de en 2.5 liter motor som sitter i nu...


10 287 Inlägg
8 oktober 2010
#9
"LH 2.4" är ett insprutningssystem från Bosch.

Det är det insprutningssystemet som hör ihop med en B230FT/FK motor.

/Göran


Hackev8 skrev:
vad jag vet så e de en 2.5 liter motor som sitter i nu...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
8 oktober 2010
#10
Om du, som mig, har en volvo 88"a" eller tidigare så har du antagligen Lh 2.2, om bilen är en 88"b" eller nyare så har du antagligen Lh 2.4.

Om du har Lh 2.2 och vill stoppa i en turbomotor utan att greja för mycket med elen, kan du efter det jag förstått montera en ET eller FT producerad fram till 88"a". Om du ska sätta i en FK eller en FT nyare än 88a så måste du byta ut elsystemet med antingen eftermarknad, eller byta till Lh 2.4 som du nog måste ha om du vill ha den igenom besiktningen med FK eller nyare FT.

har du marinveven eftersom du skriver 2.5 liter?


2 121 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#11
VidarM skrev:
Om du, som mig, har en volvo 88"a" eller tidigare så har du antagligen Lh 2.2, om bilen är en 88"b" eller nyare så har du antagligen Lh 2.4.

Om du har Lh 2.2 och vill stoppa i en turbomotor utan att greja för mycket med elen, kan du efter det jag förstått montera en ET eller FT producerad fram till 88"a". Om du ska sätta i en FK eller en FT nyare än 88a så måste du byta ut elsystemet med antingen eftermarknad, eller byta till Lh 2.4 som du nog måste ha om du vill ha den igenom besiktningen med FK eller nyare FT.

har du marinveven eftersom du skriver 2.5 liter?

oki de hade jag ingen anning om ska göra om den motorn ja har istället..... vad jag har fattat för kolla på volvo så sa dom att jag har en 2.5liters motor i bilen



Sök