3496
Sök

Bromsar tar ojämt vänster bak och höger fram tar mer en de motsatta bromsarna s40 -96

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#1
Märkte idag när jag varit och köpt nya bromsok att vänster fram tar mindre en höger fram. Är det inte så att bilen kanske försöker jämna ut bromsverkan så att vänster bak och höger fram tar mer för att kanske höger bak eller vänster fram är dåliga/trasiga? Den vänstra bromsskivan fram är nästan lite räfflad och inte så sliten de övriga skivorna är blanka och fina som dem ska vara.. tips någon?
Senast redigerat av Fredri_k (7 oktober 2010)

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#2
Vilket eller vilka ok bytte du? hur lufta du systemet?

Trycket ska va lika höger fram som vänster fram, lika så bak, skiljer sig trycket och bilen drar åt något håll så kan det va följande orsaker:
Luft i bromssystemet, kärvande broms ok, fast rostade bromsklossar, slitna bromsskivor. att det är lite räfflat brukar inte spela någon roll om det inte är djupa räfflor och att klossarna inte får kontakt över hela skivan men får det på andra sidan, då kan bromsen bli ojämn.

Om du har ojämn bromsvärkan  VB/HF mot HB/VF och du vet att inget är fast rostat,bromsarna i bra skicka samt att systemet är luftat ordentligt,inga ok eller glidpinnar kärvar så kan huvudbromscylindern va defekt.

Defekta broms ok är mycket vanligt på V/S40 samt att klossar är fastrostade och att glidpinnarna sitter fast.
Senast redigerat av Bullen1 (7 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#3
Bullen1 skrev:
Vilket eller vilka ok bytte du? hur lufta du systemet?

Trycket ska va lika höger fram som vänster fram, lika så bak, skiljer sig trycket och bilen drar åt något håll så kan det va följande orsaker:
Luft i bromssystemet, kärvande broms ok, fast rostade bromsklossar, slitna bromsskivor. att det är lite räfflat brukar inte spela någon roll om det inte är djupa räfflor och att klossarna inte får kontakt över hela skivan men får det på andra sidan, då kan bromsen bli ojämn.

Om du har ojämn bromsvärkan  VB/HF mot HB/VF och du vet att inget är fast rostat,bromsarna i bra skicka samt att systemet är luftat ordentligt,inga ok eller glidpinnar kärvar så kan huvudbromscylindern va defekt.

Defekta broms ok är mycket vanligt på V/S40 samt att klossar är fastrostade och att glidpinnarna sitter fast.

jag vet att jag har luft i bromssystemet, har inte fixat det för att jag är rädd att abs lampan ska börja lysa.. hmm

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#4
Fredri_k skrev:
Bullen1 skrev:
Vilket eller vilka ok bytte du? hur lufta du systemet?

Trycket ska va lika höger fram som vänster fram, lika så bak, skiljer sig trycket och bilen drar åt något håll så kan det va följande orsaker:
Luft i bromssystemet, kärvande broms ok, fast rostade bromsklossar, slitna bromsskivor. att det är lite räfflat brukar inte spela någon roll om det inte är djupa räfflor och att klossarna inte får kontakt över hela skivan men får det på andra sidan, då kan bromsen bli ojämn.

Om du har ojämn bromsvärkan  VB/HF mot HB/VF och du vet att inget är fast rostat,bromsarna i bra skicka samt att systemet är luftat ordentligt,inga ok eller glidpinnar kärvar så kan huvudbromscylindern va defekt.

Defekta broms ok är mycket vanligt på V/S40 samt att klossar är fastrostade och att glidpinnarna sitter fast.

jag vet att jag har luft i bromssystemet, har inte fixat det för att jag är rädd att abs lampan ska börja lysa.. hmm

? då har du ju felet där, varför skulle abs lampan börja lysa för att du luftar ur bromsarna?
Det kommer den absolut inte göra, där imot kommer du få en bättre o jämnare bromsverkan,

En abs lampa börjar bara lysa om en abs givare/krans går sönder eller om abs aggregatet fallerar (kabelbrott också men inte så vanligt)

en abs lampa börjar aldrig lysa för att du luftar bromsarna.

Det man inte dör av gör ont.


Sök