2939
Sök

Audi A6 2.0 T chip

18 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har köpt en audi a6 2.0 T - 07 tänkte chipa så jag undrar går det bra att chipa den plus va kan det upp stå för fel när jag väl har gjort det.

Tekniker
345 Inlägg
8 oktober 2010
#2
Original ligger den på 170 HK / 280 Nm om det är den 2.0T ja titta på.
Finns 2 standard chipp så vitt jag vet,
steg 1 ger 219 HK / 360 Nm
steg 2 ger 233 HK / 385 Nm

sen skiljer det sig lite beroende på vart du gör det men det kommer ligga runt där.

Motorn och lådan klarar av chippning utan problem.
Brukar inte uppstå några speciella fel om det görs av en seriös firma.
sålänge bilen är i bra skick. och servas som den ska.
Gör inget om du byter olja lite oftare.
kopplingen kan slitas snabbare.

så vitt jag vet är det inga problem med dumpen på A6 om den bara chippas.
vad är det för fel på original dumpen? det handlar ju bara om ca 50hk och 100nm.
Senast redigerat av Bullen1 (8 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

930 Inlägg
8 oktober 2010
#3
Bullen1 skrev:
Original ligger den på 170 HK / 280 Nm om det är den 2.0T ja titta på.
Finns 2 standard chipp så vitt jag vet,
steg 1 ger 219 HK / 360 Nm
steg 2 ger 233 HK / 385 Nm

sen skiljer det sig lite beroende på vart du gör det men det kommer ligga runt där.

Motorn och lådan klarar av chippning utan problem.
Brukar inte uppstå några speciella fel om det görs av en seriös firma.
sålänge bilen är i bra skick. och servas som den ska.
Gör inget om du byter olja lite oftare.
kopplingen kan slitas snabbare.

så vitt jag vet är det inga problem med dumpen på A6 om den bara chippas.
vad är det för fel på original dumpen? det handlar ju bara om ca 50hk och 100nm.

Ja vore kul att veta varför han ska byta dump.

Åk in med bilen på Dahlbäck Racing och chippa den.
Skulle våga säga att dem är en av de världsledande med auditrimmning.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 062 Inlägg
9 oktober 2010
#4
En bypassventil hanterar ju inte effekt eller vridmoment utan mestadels laddtryck. Ökar det för mycket så kan de läcka. 100Nm extra kan ju mycket väl innebära för mycket laddtryck.

M.V.H.


Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#5
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Det extra laddtrycket turbon ger bör den klara av. hade det vart 100-150hk 200nm+ då behövs ett byte.

Jag har en liknande dump till utseendet i min bil,dock är den på audi grövre.
min sitter i en 1.8T motorn som också sitter i div audi tex Audi A3 och TT,golf GTI,RS m.m,

och som vi vet så brukar VAG använda likadana delar lite över allt till alla möjliga modeller.

Min bil är original på 150hk och 210nm laddar runt 0.7, den är nu på 210hk och 320nm laddar runt 1.2-1.3 utan några problem.

Så släng i en chippning, o skulle det mot förmodan inte klara av trycket, byt då dump.
Senast redigerat av Bullen1 (9 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

1 062 Inlägg
9 oktober 2010
#6
Bullen1 skrev:
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Har någon påstått det?

Bullen1 skrev:
Så släng i en chippning, o skulle det mot förmodan inte klara av trycket, byt då dump.

Har bilen en dumpventil original?

M.V.H.


930 Inlägg
9 oktober 2010
#7
AndreasPlars skrev:
Bullen1 skrev:
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Har någon påstått det?

Bullen1 skrev:
Så släng i en chippning, o skulle det mot förmodan inte klara av trycket, byt då dump.

Har bilen en dumpventil original?

M.V.H.

Ja klart bilen har en dumpventil original?
Det sitter en återcirkulerande original på ALLA turbobilar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#8
AndreasPlars skrev:
Bullen1 skrev:
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Har någon påstått det?

Bullen1 skrev:
Så släng i en chippning, o skulle det mot förmodan inte klara av trycket, byt då dump.

Har bilen en dumpventil original?

M.V.H.

Nae men du skrev En bypassventil hanterar ju inte effekt eller vridmoment. o jag höll med.



Såklart den har en dump tongue alla bilar med turbo måste ha en sån, annars skulle bilen gå mycket dåligt då trycket inte har någonstans att ta vägen då du släpper gasen, dumpen släpper trycket, annars skulle den spika.

Det man inte dör av gör ont.

930 Inlägg
9 oktober 2010
#9
Bullen1 skrev:
AndreasPlars skrev:
Bullen1 skrev:
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Har någon påstått det?

Bullen1 skrev:
Så släng i en chippning, o skulle det mot förmodan inte klara av trycket, byt då dump.

Har bilen en dumpventil original?

M.V.H.

Nae men du skrev En bypassventil hanterar ju inte effekt eller vridmoment. o jag höll med.



Såklart den har en dump tongue alla bilar med turbo måste ha en sån, annars skulle bilen gå mycket dåligt då trycket inte har någonstans att ta vägen då du släpper gasen, dumpen släpper trycket, annars skulle den spika.

Spika? :S dumpen sitter där för att släppa ut övertrycket så att det inte åker in i turbon och man får "turboflutter" dvs trycket studsar på impellrarna.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#10
ja den tappar andan och tvärstannar om inte trycket leds ut.

Det man inte dör av gör ont.

930 Inlägg
9 oktober 2010
#11
Nej bilen spikar inte om man inte har någon dump.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#12
Ja pratar om turbon, den tvärstannar utan dump.

Det man inte dör av gör ont.

930 Inlägg
9 oktober 2010
#13
men du skrev tidigare att den skulle spika smile
och de är tvärstannar den inte gör just därför den låter "dododododododo"

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Bounty hunter
671 Inlägg
9 oktober 2010
#14
Kamulen skrev:
AndreasPlars skrev:
Bullen1 skrev:
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Har någon påstått det?

Bullen1 skrev:
Så släng i en chippning, o skulle det mot förmodan inte klara av trycket, byt då dump.

Har bilen en dumpventil original?

M.V.H.

Ja klart bilen har en dumpventil original?
Det sitter en återcirkulerande original på ALLA turbobilar.

det sitter ingen dump på audi 100/200 10vt wink


930 Inlägg
9 oktober 2010
#15
bobafett skrev:
Kamulen skrev:
AndreasPlars skrev:
Bullen1 skrev:
Så klart den inte ger mer hk eller nm.

Har någon påstått det?


Har bilen en dumpventil original?

M.V.H.

Ja klart bilen har en dumpventil original?
Det sitter en återcirkulerande original på ALLA turbobilar.

det sitter ingen dump på audi 100/200 10vt wink

Klart det gör,

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Tekniker
345 Inlägg
9 oktober 2010
#16
jo det finns gammla bilar som använder sig av ett annat system, som då också släpper trycket.
men modernare bilar har dump som är ett relavtivt billigt och enkelt system,
som bilen i fråga har dump.

Det man inte dör av gör ont.

Bounty hunter
671 Inlägg
9 oktober 2010
#17
Kamulen skrev:
bobafett skrev:
Kamulen skrev:

Ja klart bilen har en dumpventil original?
Det sitter en återcirkulerande original på ALLA turbobilar.

det sitter ingen dump på audi 100/200 10vt wink

Klart det gör,

nej då...lovar....jag har haft en o den hade inte...


1 062 Inlägg
11 oktober 2010
#18
I min värld så sitter det bara bypass-ventiler original. (-EDIT: Dvs på de bilar som har en ventil för evakuering av övertryck vid stängt gasspjäll-)
Dvs ventiler som återcirkulerar övertrycket in till turbons inlopp, mellan luftfilter <-->turbo.
Dumpventiler är det  man ersätter de med om original inte håller tätt eller om man vill att det ska låta när man släpper gasen.
De "dumpar" istället luften i atmosvären istället för att återcirkulera den som det är original.

-Det jag menade med att den inte hanterar vrid/effekt är att man inte kan dimensionera en ventil efter dessa värden utan det är trycket som styr.

Och originalventiler som är integrerade i turbon, speciellt om det är en Mitsu har ett vekare membran som har visat sig kunna läcka tidigare än de vanligen förekommande Bosch, svarta som suttit original i WV, Porsche, Saab, Audi mfl.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (12 oktober 2010)


Bounty hunter
671 Inlägg
11 oktober 2010
#19
AndreasPlars skrev:
I min värld så sitter det bara bypass-ventiler original. Dvs ventiler som återcirkulerar övertrycket in till turbons inlopp, mellan luftfilter <-->turbo.
Dumpventiler är det  man ersätter de med om original inte håller tätt eller om man vill att det ska låta när man släpper gasen.
De "dumpar" istället luften i atmosvären istället för att återcirkulera den som det är original.

-Det jag menade med att den inte hanterar vrid/effekt är att man inte kan dimensionera en ventil efter dessa värden utan det är trycket som styr.

Och originalventiler som är integrerade i turbon, speciellt om det är en Mitsu har ett vekare membran som har visat sig kunna läcka tidigare än de vanligen förekommande Bosch, svarta som suttit original i WV, Porsche, Saab, Audi mfl.

M.V.H.

men på gamla A100/200 finns det inget som återcirkulerar eller släpper ut det i atmosären...den laddar bara 0,35 orginal...kör man lite trimmat ca1,0bar som typ e max för att k-jet ska klara sätter man in en dump av någeslag...annars blir det jobbigt o köra när den 'dumpar'


Administratör
2 978 Inlägg
11 oktober 2010
#20
Ventilen sitter på turbon på vag:s 2.0T motorer och dom har hänt att dom gett sig även med originaleffekt så det är ju inte fel att byta den när du ska chippa. Vtech funkar fint jag körde dom på min Octavia RS 07a men det är många som chippar vag:s bilar så det är bara att välja och vraka...

En kopp av den svarta såsen...


Sök