2141
Sök

Ingen komp på en av cylindrana

Abstraktmänniska
131 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har en Opel astra som inte har nån komp på ena cylinder så ja rev bort toppen,Och fick se att det låg en massa skit på en av cylindrana!?

Hur vet man att en ventil är bränd? hur vet jag att den sluter tätt?
Mvh

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

194 Inlägg
7 oktober 2010
#2
vadå, du måste ju ha toppen monterad för att kunna ha nåt komp ju.

självklart du inte har nåt komp när du nu rivit ner toppen ju, komptestet gör du ju INNAN du river ner toppen som sagt tongue

Abstraktmänniska
131 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#3
tror du jag ä en idiot? -.- ja gjorde vel komp test innan jag rev toppen......

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
#4
skitet du hitta på kolven låter som att de e en södertrasad ventil eller att kolven har skurit å det e bitar av kolv/cylinder som ligger där, bara en  specullation, vet inte alls va det kan va...
Senast redigerat av henke_92 (7 oktober 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Abstraktmänniska
131 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#5
Okeej okeej. den har inte skurit vad jag såg iaf! Men ventilen var hel som man såg underifrån!

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
#6
Stormen_ skrev:
Okeej okeej. den har inte skurit vad jag såg iaf! Men ventilen var hel som man såg underifrån!

okey, men hur såg "skitet" ut? va det smått, metall? sotigt eller blankt?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Abstraktmänniska
131 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#7
var inte metall,såg inte ut som de, var nå sotigt å klumpigt, svårt att förklara,

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
#8
Stormen_ skrev:
var inte metall,såg inte ut som de, var nå sotigt å klumpigt, svårt att förklara,

hmm, då vet jag inte va det kan va men det e inte bara skit som ramlat ner medans du rev toppen? kan ju va rost/olja/packnings skit?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 oktober 2010
#9
Lägg toppen upp och ner, och så häller du bensin i förbränningsutrymmet. Då ser du om det rinner ut eller inte.


Abstraktmänniska
131 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#10
Tack för tipsen !

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

154 Inlägg
7 oktober 2010
#11
kan ju vara en bit av toppackningen som har ramlat ner, och det tyder ju på den mjuka biten på kolven och så tyder det ju på det dåliga kompet.

Trimma lungt!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 oktober 2010
#12
Är det som en svart skrovlig hinna över hela kolvtoppen/toppen och ventilerna eller hur ser det ut?
En bild hade underlättat väldigt mycket!

Edit: Ajka, du är min idol om du kan ha ojämt komp som tråden gällde med demonterad topp!

MVH
Senast redigerat av bumpe (7 oktober 2010)


Ointresserad.
936 Inlägg
7 oktober 2010
#13
ajka skrev:
vadå, du måste ju ha toppen monterad för att kunna ha nåt komp ju.

självklart du inte har nåt komp när du nu rivit ner toppen ju, komptestet gör du ju INNAN du river ner toppen som sagt tongue

I love you <3

Teabag appreciation club.

Abstraktmänniska
131 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#14
bumpe skrev:
Är det som en svart skrovlig hinna över hela kolvtoppen/toppen och ventilerna eller hur ser det ut?
En bild hade underlättat väldigt mycket!

Edit: Ajka, du är min idol om du kan ha ojämt komp som tråden gällde med demonterad topp!

MVH

glömde ta en bild, jag gjorde rent så nu syns det inte... Man ser inge fel på ventilen underifrån ska demontera dom någon dag framöver nu..

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!

1 327 Inlägg
8 oktober 2010
#15
Vad är det för motor och årsmodell?

Jag har hört att det är vanligt att ventiltätningarna bränner fast på de gamla astra f men då märks det ju med en hög oljeförbrukning. Om det är en eco-tec motor så kan det kanske vara de klena kolvringarna som de använder sig av.


Abstraktmänniska
131 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#16
Det är en 1.8 16V, Det har inte varit nån oljeförbrukning på bilen, den bara dog en dag, å då starta den inte.
Då gjorde dom ett komp test å en cylle var utan komp!

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!


Sök